Mufidah, Nuril (2011) تدريب الدور "اسم فعل" لتنمية كفاءة الطلبة في تكوين الجملة: بحث تجريبي في البرنامج الخاص لتعليم اللغة العربية جامعة مولانا مالك ابراهم الإسلامية الحكومية مالانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09720069.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Sebagian dari kesulitan pengajaran di Program Khusus Pengajaran Bahasa Arab (PKPBA) khususnya di kelas rendah adalah sebagian besar mahasiswa belum pernah belajar bahasa Arab sebelumnya, bahkan ada beberapa mahasiswa yang tidak dapat membaca atau menulis huruf Arab dengan benar. Dalam bahasa Arab terdapat dua jenis kalimat, yaitu kalimat isim dan kalimat fiil. Kesulitan yang dihadapi kelas rendah adalah memahami dan memproduksi kalimat fiil karena bentuk tata bahasa Indonesia adalah kalimat isim.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh penggunaan latihan rantai “isim-fiil’ untuk mengembangkan kemampuan membuat kalimat mahasiswa di Program Khusus Pengajaran Bahasa Arab (PKPBA).
Penelitian ini adalah penelitian eksperimen yang dalam pelaksanaannya terdiri dari empat langkah: (1) melakukan perencanaan (2) uji coba (3) pengamatan (4) penilaian. Adapun populasinya adalah mahasiswa Program Khusus Pengajaran Bahasa Arab (PKPBA) kelas L2 tahun akademik 2010-2011. Sedangkan instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah pengamatan dan ujian.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa latihan rantai “isim-fiil’ dapat meningkatkan kemampuan membuat kalimat mahasiswa. Penulis berharap agar pengajar menggunakan latihan rantai “isim-fiil’ dalam pembelajaran agar mahasiswa tidak takut belajar bahasa Arab serta untuk menghindari monoton.
ABSTRACT
One of difficulty of teaching in the intensive program for teaching of Arabic language (PKPBA). Especially in the lower class is most of students have never studied Arabic before,
even some students who can not read or write Arabic letters correctly. In Arabic there are two types of sentences, noun sentence and verbal sentence.
The difficulties faced by low-class is to understand and produce verbal sentences because the verb form of Indonesian language is the noun form sentence.
The purpose of this study was to observe the effect of chain exercises “isim-fiil’ to develop in creating the sentence in the intensive program for teaching of Arabic language
(PKPBA).
This research is experimental in its implementation consists of four steps: (1) planning (2) experiment (3) observations and (4) assessment. The population is the student of L2 class academic year 2010-2011. While the instruments used in this study is the observation and examination.
The results of this study indicate that chain exercises “isim-fiil’ can improve students’s skill for creating the sentence. The author hopes that educators use chain exercises “isim-fiil’ in learning to avoid scared of learning Arabic and monotony.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ainin, Mohammad and Wargadinata, Wildana | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | تدريب الدور; اسم فعل; تكوين الجملة; Chain Exercises “isim-fi’il”; Creating the SentenceLatihan Rantai “isim-fiil”; Membuat Kalimat | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 04 Aug 2017 15:26 | |||||||||
Last Modified: | 04 Aug 2017 15:26 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7606 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |