تطوير المواد التعليمية الحاسوبية لترقية مهارة القراءة: بحث تطويري بالتطبيق على المدرسة ثنائية اللغة العالية باتو

Ma'arif, A.Samsul (2011) تطوير المواد التعليمية الحاسوبية لترقية مهارة القراءة: بحث تطويري بالتطبيق على المدرسة ثنائية اللغة العالية باتو. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
09720107.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (5MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Pada akhir abad 20 dan awal abad 21 sekarang ini, teknologi komputer mendapat perhatian yang sangat besar oleh para kalangan pendidik dan pemerhati pendidikan. Dengan menerapkan pembelajaran berbantuan komputer pada proses kegiatan belajar mengajar. Dalam hal ini peneliti melihat pentingnya penggunaan media pembelajaran berbantuan komputer pada metode pembelajaran qiro’ah bagi mahasiswa calon guru. Maka, penelitian ini berjudul “Pengembangan Materi Ajar Berbasis Komputer untuk Meningkatkan Kemahiran Membaca (Qira'ah) pada Madrasah Aliyah Persiapan Negeri Bilingual Batu. Penelitian ini bertujuan MAPN Bilingual batu dan mengetahui pendapat para ahli media, ahli materi dan mahasiswa tentang media yang telah dirancang tersebut.

Penelitian ini bertujuan untuk 1) mengetahui proses pembuatan materi ajar qira'ah berbasis komputer, dan 2) mengetahui sejauhmana efektivitas penggunaan materi ajar qira'ah berbasis komputer untuk meningkatkan kemampuan membaca teks Arab siswa Madrasah Aliyah Persiapan Negeri Bilingual Batu.

Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan, karena metode penelitian yang digunakan menghasilkan produk buku bahan ajar dan CD Interaktif dan mengujikannya di lapangan setelah melalui validasi uji ahli. Adapun populasi dalam penelitian ini adalah semua siswa kelas XA Madrasah Aliyah Persiapan Negeri Bilingual Batu. Adapun model pengembangan yang diadopsi dalam penelitian ini adalah model Rowntree dengan tiga tahapan: perencanaan, pengembangan dan evaluasi.

Hasil penelitian ini adalah 1) produk bahan ajar qira'ah dan CD Interaktif, 2) rata-rata hasil tes siswa sebelum menggunakan CD Interaktif 55,88% dan setelah menggunakan CD Interaktif 90,64%, dari sini tampak adanya signifikan dari pretest menuju post test dengan kenaikan sebesar 35,76%, 3) kuisioner oleh siswa tentang penggunaan CD Interaktif menunjukkan 76,35% artinya bahwa CD Interaktif ini baik dan efektif.

Hal-hal yang perlu disarankan dan diusulkan dalam penelitian ini adalah 1) dalam CD Interaktif ini, peneliti masih membuat 5 latihan dalam menguji kemampuan membaca siswa, maka diharapkan agar guru/peneliti untuk menambah latihan-latihan yang ada agar siswa lebih menguasai bahasa Arab dengan baik dan menyenangkan. 2) peneliti berharap agar dalam mengajarkan bahasa Arab digunakan metode yang bervariasi supaya bahasa Arab dirasa mudah untuk dipelajari bagi para pembelajarnya, 3) produk CD Interaktif ini terbatas hanya pada kemahiran qira'ah kelas X semester 2 siswa Madrasah Aliyah, oleh karena itu diharapkan bagi peneliti selanjutnya untuk menyusun materi-materi yang lain, dan bahkan kemahiran bahasa yang lain seperti kemahiran istima, kalam dan kitabah.

ABSTRACT

By the end of 20th century and this early 21st century, computer technology gets a profound interest among educators and education observers. In this case, the researcher sees the important of usage computer aid on the method study of reading to college student, candidate of teachers.

Hence, this research entitles "The Development of hand-book and Interactive CD to increase the reading skill (Research Development at Islamic Senior High School of Batu". This research aims to design study program at method study of reading in Islamic Senior High School of Batu and know instrument experts’ opinion, items experts and college student about instrument which have been designed.

The purpose of this study there were two, namely 1) production hand-book and interactive CD to increase the reading skill (Research Development at Islamic Senior High School of Batu, 2) test the effectiveness of hand-book in increasing reading skill in the students Islamic Senior High School of Batu.

Based on the above research objectives, research using descriptive analysis of research, while the type of design is the development of research because the research methods used to produce a hand-books and interactive CD product. Expert test subjects were all of students Islamic Senior High School of Batu. Adapting development model that Rowntree development model of 3 stages: planning, development, and evaluation.

Result of this research are 1) product hand-book arabic reading and interactive CD, it ist based on theories of teaching and curriculum arabic teaching of Islamic Senior High School. 2) the result of validation testing performed on experts suggest that interaktif CD is organized in categories including best and can be used directly in the learning without revision, while the small group testing shows that the interactive CD is included in both categories and can be used directly in the learning with a little revision.

Student test results before using interactive CD shows the value 54,88% that indicates that the value of reading skills of students for reading is Low undersirable). As for the use interactive CD, found of a significant increase in the total value is 90,64%, this indicates that their value has increased accepted).

While reseachers suggestions presented are 1) should be the intensification of efforts to teach reading material other Arabic as a manifestation of the development of teacher quality in particular Arabic and arabic Language teaching in Indonesia general, 2) for researchers interested in doing further similar research, is expected to produce a interactive CD that provides exercices based on the for laguage skills.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Nasaruddin, Nasaruddin and Huda, Miftahul
Keywords: تطوير; مواد التعليمية الحاسوبية; مهارة القراءة ;development; Interactive CD; increasing reading skill; pengembangan; materi ajar berbasis komputer; kemahiran membaca
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 04 Aug 2017 08:27
Last Modified: 04 Aug 2017 08:27
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7598

Actions (login required)

View Item View Item