Widhiantoro, Ardhy (2013) Implementasi fuzzy state machine (FUSM) pada game 3D edukasi bahasa Arab. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09650194.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Game 3D merupakan media teknologi yang baik untuk media pembelajaran. Dalam game, pengembangan kecerdasan buatan sangat dibutuhkan untuk mendesain perilaku NPC (Non Player Character). Penelitian ini membahasa perubahan perilaku menyerang NPC kalajengking dan NPC pemburu kalajengking pada game yang di atur oleh Fuzzy State Machine (FuSM), sehingga ada interaksi antara karakter pemain, kalajengking dan pemburu kalajengking. Game 3D yang dibuat ini bertujuan sebagai media pembelajaran bahasa Arab dengan konten pembelajaran sesuai soal-soal Test of Arabic as a Foreign Language TOAFL). Game dibuat menggunakan game engine 3D Game Studio, dan desain FuSM perilaku NPC dibuat menggunakan software MATLAB. Hasil uji coba implementasi FuSM pada perilaku menyerang NPC kalajengking dan pemburu kalajengking sesuai dengan desain output perilaku yang didesain sebelumnya, yaitu melarikan diri, mengejar dan menyerang untuk NPC kalajengking dan berjalan mendekat, berlari mendekat serta menyerang untuk NPC pemburu kalajengking
ENGLISH:
3D game technology is a good medium for learning media. In the game, the development of artificial intelligence is needed to design the behavior of NPC(Non-Player Character). This research discusses about behavioral change of scorpions NPC and scorpion hunter NPC by Fuzzy State Machine (FuSM), so that there is interaction between the player character, scorpion and scorpion hunter. This game is intended as a medium of Arabic learning with learning content appropriate with questions of Test of Arabic as a Foreign Language (TOAFL). Games created using 3D Game Studio, and FuSM design of NPC behavior made using MATLAB software. Result of FuSM implementation on behavior of scorpion NPC and scorpion hunters accordance with the design output behavior is designed previously, there are run, chasing and attacking for scorpion NPC and walking, run and attacking for scorpion hunter NPC
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Nurhayati, Hani and Imamudin, Mochamad | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Gam; Bahasa Arab; Edukas; AI; NPC; Fuzzy State Machine; Perilaku Menyerang; Game; Arabic;Education; AI; NPC,; Fuzzy State Machine; Attack Behavior | |||||||||
Departement: | Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika | |||||||||
Depositing User: | Sri Widiyanah | |||||||||
Date Deposited: | 04 Aug 2017 15:35 | |||||||||
Last Modified: | 12 Jun 2023 11:43 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7596 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |