Responsive Banner

Penerapan algoritma backtracking dan multiplicative CRNG untuk membangkitkan dan menyelesaikan permainan Sudoku hijaiyah

Mustofin, Misbakhul (2013) Penerapan algoritma backtracking dan multiplicative CRNG untuk membangkitkan dan menyelesaikan permainan Sudoku hijaiyah. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
09650218.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Sudoku merupakan salah satu permainan teka-teki angka. Secara umum permainan ini berbentuk table berukuran 9x9 yang di dalamnya terdapat sembilan blok/kelompok berukuran 3x3. Tujuan dari permainan ini adalah mengisi setiap kotak (sel tabel) yang kosong dengan angka yang terdiri dari 1-9 sedemikian hingga tidak terdapat pengulangan angka dalam satu blok, satu baris maupun satu kolom. Salah satu pengembangan dari sudoku adalah dalam bentuk huruf hijaiyah menggunakan algoritma Harmony Search sebagai pembangkit dan penyelesai permainan Sudoku yang diteliti oleh Riyadli Abrar pada tahun 2012. Namun dalam penelitian tersebut penyelesaian puzzle sudoku memerlukan waktu cukup lama dan dalam beberapa parameter algoritma tersebut tidak dapat memecahkan puzzle sudoku. Dalam penelitian ini, algoritma Backtracking yang merupakan pengembangan dari algoritma DFS dikombinasikan dengan algoritma pengacakan Multiplicative CRNG untuk menggantikan algoritma Harmony Search sebagai pembangkit dan penyelesai permainan sudoku Hijaiyah untuk menghasilkan proses yang lebih efektif dan efisien. Pengujian dilakukan pada perangkat mobile yang menggunakan platform Android

ENGLISH:

Sudoku is a number puzzle game. In general, the game is shaped 9x9 sized table in which there are nine blocks / group size of 3x3. The purpose of the game is to fill each square (table cells) are empty with numbers consisting of 1-9 so that there is no repetition of numbers in one block, one row and one column. One of the development is in the form of Arabic letters sudoku using Harmony Search algorithm for generating and solving are researched by Abrar Riyadli in 2012. However, in these studies requires the completion of a sudoku puzzle a long time and in some parameters of the algorithm can not solve the sudoku puzzle. In this study, a backtracking algorithm is an enhancement of the DFS algorithm combined with a randomization algorithm Multiplicative CRNG to replace the Harmony Search algorithm as a generator and solver a Arabic letters sudoku game to produce a more effective and efficient. Tests performed on mobile devices using the Android platform

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Nurhayati, Hani and Fatchurrochman, Fatchurrochman
Contributors:
ContributionNameEmail
UNSPECIFIEDNurhayati, HaniUNSPECIFIED
UNSPECIFIEDFatchurrochman, FatchurrochmanUNSPECIFIED
Keywords: Sudoku; Huruf Hijaiyah; Backtracking; Multiplicative CRNG; Pembangkit, Penyelesai; Sudoku; Arabic Letters; Backtracking; Multiplicative CRNG; Generator; Solver
Departement: Fakultas Sains dan Teknologi > Jurusan Teknik Informatika
Depositing User: Sri Widiyanah
Date Deposited: 03 Aug 2017 09:50
Last Modified: 27 Dec 2017 14:36
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7574

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item