Navisah, Ilviatun (2014) Application of character education through habitual activities at Insan Amanah Elementary School Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10140073.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (8MB) |
Abstract
INDONESIA:
Pendidikan mempunyai nilai yang sangat mulia bahwa tidak hanya mengembangkan kecerdasan intelektual maupun keterampilan saja, akan tetapi pendidikan memiliki tujuan untuk mengembangkan kedalaman spiritual maupun keperibadian. Tapi ironisnya, pendidikan yang memiliki tujuan sempurna tetapi masih jauh dari kenyataan. Hal ini bisa dilihat dengan munculnya aksi-aksi amoral yang dilakukan oleh pelajar seperti perkelahian, pencurian, penipuan (Mencontek) antar siswa. Oleh karena itu, banyak orang berangapan bahwa pendidikan karakter sangat diperlukan untuk mengatasi degradasi moral. Pendidikan karakter adalah sebuah transformasi nilai-nilai kehidupan untuk ditumbuhkembangkan dalam keperibadian seseorang sehingga menjadi satu dalam kehidupan orang itu. Ada banyak strategi dalam penerapan pendidikan karakter, salah satuanya aadalah melalui pembiasaan.
Tujuan dari penelitian ini adalah: 1) Memahami dan menjelaskan program pendidikan karakter melalui pembiasaan di sekolah dasar Insan Amanah Malang, 2) Memahami dan menjelaskan penerapan program pendidikan karakter melalui pembiasaan di sekolah dasar Insan Amanah Malang, 3) Memahami dan menjelaskan evaluasi program pendidikan karakter melalui pembiasaan di sekolah dasar Insan Amanah Malang.
Pendekatan dan jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif. Untuk analisis data, peneliti menggunakan analisis deskriptif kualitatif. Dalam pengumpulan data peneliti menggunakan metode observasi, wawancara dan dokumentasi.
Hasil dari penelitian ini, dapat disimpulkan bahwa program pendidikan karakter di sekolah dasar Insan Amanah Malang adalah melalui program School Culture dan Islamic Culture. Program school culture terdiri dari tiga poin yaitu Disiplin, Kebersihan dan Kerapian, serta Makan dan Minum. Untuk program Islamic Culture terdiri dari dua poin yaitu Ibadah dan Perilaku Islami. Dan untuk evaluasi pendidikan karakter melalaui pembiasaan di sekolah dasar Insan Amanah Malang adalah dengan menggunakan Buku Bina Mandiri sebagai monitoring aktivitas siswa ketika berada di rumah serta alat penghubung antara guru dan orang tua. Selanjutnya ada Dewan Anak sebagai pengawas ketika siswa berada dilingkungan sekolah, mereka bertugas mengingatkan temannya ketika mereka tidak mentaati peraturan yang telah dibuat. Dan yang terakhir adalah dengan menggunakan Buku Prestasi untuk menilai siswa yang ada kaitannya dengan ibadah dan kemampuan dalam agama.
ENGLISH:
Education have a very noble values, it does not only want to develop the intellectual skills and intelligence, but also to develop the spiritual depth and essence. Ironically, the perfect purpose of education it is still far from reality, this can be seen from so many a moral activities done by teenager such as fights, thefts, cheating among students, it tends to in crease. Because of that, people think that character education can be expected to solve the issue of moral degradation. Character education is a transformation of values for life spread out in a person's behaviour so that it becomes one in the person’s life. There are many strategies in application of character education, one of them is through habitual activities.
The purpose of this research are: 1) Understanding and describing charcter education programs through habitual activities at Insan Amanah elementary school Malang, 2) Understanding and describing the application of character education programs through habitual activities at Insan Amanah elementary school Malang, 3) Understanding and describing the evaluation of character education program through habitual activities at Insan Amanah elementary school Malang.
The study used in this research is qualitative study. While for the analysis, the researcher used qualitative descriptive analysis. In the collection of data, the researchers used a method of observation, interview and documentation.
From the result of study, it can be concluded that the program of character education applied at Insan Amanah elementary school Malang is through the school culture and Islamic culture program. The first one is about discipline, cleanliness, tidiness and how to eat and drink correctly. While the second one is about how to apply worship and Islamic behaviour as the daily activities. As for the evaluation of character education done through habitual activities at Insan Amanah elementary school Malang, by using Bina Mandiri Book (Monitoring Book) as the tool to control the students when they are at home and as the comunication tools between the teacher and the parents. In addition there is a children's Council which they served for supervisor for other students when they are in the school environment, they remind other friends who do not obey the rules that have been created. And the last is the Achievement Book. This book is the main student activities monitor the issue of worship or religious abilities.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zainuddin, M | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pendidikan; Pendidikan Karakter; Pembiasaan; Education; Character Education; Habitual Activities | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 03 Aug 2017 09:24 | ||||||
Last Modified: | 03 Aug 2017 09:24 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7569 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |