Mar’anis, Ika Zuni (2014) The Implementation of learning based on module system on mathematic subject of 4th Grade bilingual at Laboratory Primary School State University of Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10140071.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (6MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Ada banyak usaha yang dilakukan oleh pakar pendidikan untuk meningkatkan kualitas pendidikan. Salah satu caranya adalah dengan pembelajaran dengan system modul.pembelajaran berbasis modul adalah usaha untuk meningkatkan kualitas pendidikan denga cara merubah system pendidikan secara menyeluruh. Jenis usaha inilah yang digunakan oleh Sekolah Dasar Laboratorium Universitas Negeri Malang untuk menjadi sesuatu yang unik karena sejauh yag peneliti ketahui hanya disekolah ini yang menerapkan model pembelajaran ini.
Penelitian ini membahas tentang pembelejaran dengan system modul,pada pelajaran matematika kelas 4 bilingual di sekolah dasar laboratorium universitas negeri Malang, dengan mengfokuskan penelitian pada: (1) Bagaimanakah implementasi pembelajaran dengan system modul pada mata pelajaran matematika di kelas 4 bilingual di sekolah dasar laboratorium universitas negeri Malang, (2) Apa sajakah hambatan yang terjadi pada implementasi pembelajaran dengan system modul pada mata pelajaran matematika di kelas 4 bilingual di sekolah dasar laboratorium universitas negeri Malang.
Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Sumber data dalam penelitian ini didapat dari kata-kata dan perilaku serta sumber tertulis dan foto. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah, observasi, wawancara dan dokumentasi, dan kemudian di analisis dengan meninjau ulang data-data yang didapat secara sistematis.
Penelitian ini menghasilkan data sebagai berikut: (1) Implementasi pembelajaran dengan system modul meliputi: (a) aktivitas belajar, yaitu aktivitas belajar yang sepenuhnya dilaksanakan oleh siswa dengan instruksi modul dan dengan bimbingan dari guru yang hanya menjelaskan ketika siswa membutuhkan penjelasan dari modul yang tidak difahami, (b) modul yang digunakan disana menggunakan bahasa inggris, dibuat oleh guru mata pelajaran, terdiri dari beberapa tingkatan yang mengacu pada kurikulum, (c) evaluasi pembelajaran dengan system module diantaranya: evaluasi harian, evaluasi modul, ujian tenga semester dan ujian akhir semester, (d) kelebihan dari pembelajaran dengan system modul baik untuk guru maupun siswa adalah untuk memahami karakter individu. (2) Hambatan yang dihadapi dalam pembelajaran dengan system modul adalah bahasa dan tampilan modul.
ENGLISH:
There are many efforts make by the educational experts to improve the quality of education. One of the efforts is by learning based on module system. Learning based on module system is the effort of improving educational quality by reforming the educational system as whole. This kind of effort is used at laboratory primary school state university of Malang and become the unique thing because as far as the researcher know only laboratory primary school state university of Malang which applied this kind of effort.
This study discusses the learning based on module system on mathematic subject of 4th grade bilingual at laboratory primary school State University of Malang, by focusing research: (1) How did the implementation of learning based on module system on mathematic subject of 4th grade bilingual at Laboratory Primary School State University of Malang, (2) What are the obstacles that happen in the implementation of learning based on module system on mathematic subject of 4th grade bilingual at Laboratory Primary School State University of Malang.
This study used descriptive qualitative method. The data source in this study is from words and actions, the writing source and photos. The data collection technique used in this study is observation, interview and documentation, and than analyzed by systematically reviewing all the data retrieved.
The study results, obtained following data: (1) The implementation of learning based on module system there include: (a) learning activities, that is the learning learning that fully conducted by the students under the instruction of the module and the guidance of the teacher who only explain the learning content when the students need or face some difficulties in doing of modules order, (b) the module use there is use English, mad by the lesson subject, consist of many stage based on curriculum, (c) the evaluation of learning based on module system are: daily evaluation, module evaluation, middle examination and final examination, (d) the superiority of learning based on module system both for the teacher and for the student are for understanding of individual. (2) The obstacles of the learning based on module system on mathematic subject of 4th grade bilingual are the language of the module and the display of the module.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Kawakip, Akhmad Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pembelajaran; Modul; Learning; Module | ||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 03 Aug 2017 09:21 | ||||||
Last Modified: | 17 Jul 2023 10:41 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7563 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |