Sholikhah, Rizza Mar’atus (2014) Learning interaction model of inclusive school in Sumbersari 1 State Elementary School of Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10140068.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pendidikan merupakan usaha sadar seseorang untuk meningkatkan kualitas pribadi baik secara jasmani maupun rohani. Dengan adanya pendidikan yang merata akan melahirkan bangsa yang maju, adil dan makmur. Pemerataan pendidikan juga harus bisa dirasakan oleh semua lapisan masyarakat yang mempunyai kelainan atau disebut anak berkebutuhan khusus (ABK). Tetapi kebanyakan siswa berkebutuhan khusus belajar di Sekolah Luar Biasa. Sekolah Luar Biasa telah membatasi kemampuan siswa berkebutuhan khusus untuk saling mengenal dan memahami dengan siswa regular. Tanpa disadari sistem pendidikan SLB telah membangun tembok eksklusifisme bagi anak-anak yang berkebutuhan khusus. Akibatnya di masyarakat siswa berkebutuhan khusus menjadi komunitas yang teralienasi dari dinamika sosial di masyarakat
Secara umum tujuan penelitian ini adalah bagaimana Model Interaksi Pembelajaran Di Sekolah Inklusi Sekolah Dasar Negeri Sumbersari 1 Malang. Agar lebih jelas, maka tujuan penelitin ini adalah sebagai berikut 1) Untuk mengetahui model interaksi guru dan siswa berkebutuhan khusus dalam pembelajaran di sekolah inklusi, 2) Untuk mengetahui model interaksi siswa berkebutuhan khusus dan siswa normal dalam pembelajaran di sekolah inklusi
Untuk memenuhi tujuan tersebut, dalam penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Penelitian deskriptif mendeskripsikan secara sistematis dan menyeluruh tentang hasil penelitian. Penelitian ini mendeskripsikan tentang interaksi antara siswa dan guru dalam proses belajar mengajar di sekolah inklusi.
Kesimpulan dari penelitian ini adalah: 1) Interaksi antara guru dan siswa berkebutuhan khusus sebagai berikut: Interaksi di sekolah inklusi menunjukkan adanya pengaruh yang bagus. Guru memberikan dorongan pada siswa Untuk lebih baik daripada sebelumnya, namun tetap disesuaikan dengan kemampuan siswa. Usaha yang dilakukan guru, diantaranya: a Memperkenalkan tentang konsep siswa berkebutuhan khusus pada siswa regular, b. Menyederhanakan materi pembelajaran, memberikan kesempatan yang sama, kebijakan dalam kenaikan dan kelulusan dengan selalu lanjut kelas dan tamat sekolah. c. Guru memahami karakter siswa berkebutuhan khusus dan siswa regular dalam pembelajaran, d. Koordinasi yng berkelanjutan antar guru dengn orang tua siswa berkebutuhan khusus 2) Interaksi antar siswa regular dan siswa berkebutuhan khusus: Siswa regular dan siswa berkebutuhan khusus belajar dalam satu kelas yang sama. Penyatuan tersebut dimulai sejak kelas satu. Kebersaman sejak kelas satu antara siswa berkebutuhan khusus dan siswa regular menumbuhkan sikap a. Saling mengenal, b. Saling Memahami, c. Saling peduli, d. Siswa regular sebagai terapist sebaya.
ENGLISH:
Education is someone conscious effort to increase personal quality of physical and spiritual needs. The spread education will build progresive nation, equitable and prosperous. Education distribution have to feel by all social stratum which has disorder or called children with special needs. But commonly students with special needs study in outstanding school. Outstanding school has hampered mutual knowing and mutual understanding of student with special needs with regular student. As a consequence in society interaction special needs group become alienated group from social dinamic of society. There is no familiarity and solidarity betwen society and special needs group.
The objectives of this reseach is reveal learning interaction model of inclusive school in Sumbersari 1 State Elementary School of Malang. For more detail, that specified below: (1) Know interaction model of teacher and student with special needs in learning of inclusive school (2) Know interaction model of student with special needs and regular student of inclusive school.
To achieved that objectivies, this approach and type of this research is qualitative approach and descriptive type. Type of research is descriptive. Descriptive research is descripe sistematically and comprehensive about research result. This research descripe interaction of teacher and student of teaching and learning process of inclusive school.
The conclusion of this research are: 1) Interaction between teachers and student with special needs of learning in inclusive schools namely: Interaction is totally good impact. Teacher push student to be better than before but its according their ability. The effort is : a. Introduce the concept of children with special needs in the regular students. b. Simplification learning subject matter, give equal opportunities, policy evaluation of learning, namely advanced class, graduate school. c. Teachers understand the character of students with special needs and regular students. Teachers understanding of the character and the type of student needs in teaching and learning. d. Coordination of teachers and parents of students with special needs related 2) The interaction of regular students and students with special needs is students with special needs and regular students together in one class. The unification students with special needs and regular students in the class began in their first-class,Togetherness started grade 1 students with special needs grow an attitude and values in students. The value is about a. Mutual Understanding, b. Mutual Understanding, c. Mutual Caring, d. Regular students as peer therapists
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wahyuni, Esa Nur | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Model; Interaksi; Inklusi; Interaction; Inclusive | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 03 Aug 2017 09:21 | ||||||
Last Modified: | 03 Aug 2017 09:21 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7560 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |