Umami, Riska (2014) The Development of science learning textbook based on the Qur’an 5th grade students on the formation of soil and the structure of earth in Islamic Elementary School “Islamiyah” Kebonsari-Sukun-Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10140067.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (14MB) |
Abstract
INDONESIA:
Islam sebagai sistem nilai juga mengalami perkembangan yang pesat pula, sehingga didalam perkembangannya membutuhkan berbagai disiplin ilmu sebagai pemenuhan atas tuntutan- tuntutan keislamannya. Banyak ilmu yang dapat digeneralisasikan dari Al-quran dan sunnah sebagai syari’ah utama islam. Salah satu ilmu yang dikembangkan adalah sunnatullah atau yang lebih dikenal dengan sebutan hukum alam. Pada disiplin keilmuan, seringkali disebut dengan matematika dan ilmu pengetahuan alam. Hal ini yang memunculkan paradigma baru, bahwa berbagai ilmu selayaknya dikembangkan dalam lingkup yang lebih luas. Sedangkan tujuan pembelajaran adalah perubahan tingkah laku yang positif dari siswa setelah mengikuti kegiatan pembelajaran. Maka dari itu melalui pendidikan IPA kita mendorong anak didik untuk dapat meningkatkan iman dan takwa kepada Tuhan Yang Maha Esa. Untuk merangsang siswa kegiatan belajar menggunakan buku teks yang menekankan dan mengembangkan konsep berdasarkan Al-Qur'an sehingga siswa dapat menerapkan dan memiliki agama moral, dan sosial dalam kehidupan sehari- hari dengan orang tua, teman dan lingkungan sekitarnya.
Tujuan Pengembangan: 1. Menghasilkan produk berupa pengembangan buku ajar IPA kelas V MI berbasis Al- Quran; 2. Menyumbangkan produk pengembangan bahan ajar IPA materi Susunan Bumi dan Pembentukan Tanah berbasis Al-Qur’an yang disajikan dengan lebih valid, praktis dan efisien.
Berdasarkan tujuan penelitian, metode penelitian ini menggunakan penelitian pengembangan atau Research and Development dan mengadopsi model Borg and Gall. Tahapan penelitian adalah eksplorasi, perencanaan, pengembangan produk, validasi produk, revisi produk, dan uji coba produk. Subyek penilaian produk ini adalah ahli materi, ahli media, guru mata pelajaran IPA, dan siswa kelas 5 MI.
Untuk mengetahui layak dan validitas pengembangan produk dilakukan penilaian dari para ahli, guru dan siswa. Hasil penilaian adalah 1) validasi dari ahli materi mendapatkan 90% kriteria tersebut produk yang baik, artinya adalah valid dan tidak perlu revisi, 2) validasi dari ahli media mendapatkan 87,5% produk kriteria yang baik, artinya valid dan tidak perlu revisi 3) penilaian dari guru mata pelajaran IPA mendapatkan 80% kriteria adalah produk yang lebih baik, artinya adalah valid dan tidak perlu revisi, 4) penilaian dari siswa dari uji coba kelompok kecil mendapatkan 85% kriteria produk yang baik, artinya adalah valid dan tidak perlu revisi dan 5) penilaian dari siswa dari kelompok besar mendapatkan 87,60% produk kriteria yang baik, artinya adalah valid dan tidak perlu revisi. Penilaian guru dan siswa didapat setelah dilakukan uji lapangan.
ENGLISH:
Islam as system of norms develops fast so it needs kinds of disciplines as compliance of its teachings. There are many disciplines of knowledge that can be generated from Al-Qur’an and As-Sunnah as the main Islamic Sharia. One of the knowledge developed in is Sunnatullah or generally known as natural sciences. In the scientific disciplines, it is called math and natural science. This fact triggered a new paradigm, that different kinds of knowledge should be developed in the broader scope. On scientific disciplines are often referred as the mathematics and science. Whereas, one of learning objectives is a positive behaviour changes of students after learning activity. So from that through education the science we encourage protege to be able to increase faith and piety to God Almighty. To stimulate the students learning activities using textbook that emphasized and developed a concept based on the Qur’an so that students can apply and have a moral, social and religion in daily life with parents, friends and the surrounding environment.
The research objectives are: 1) Produce a textbook development of science 5th grade students Islamic Elementary School based on the Qur’an, 2) Give product development of science on the Structure of Earth and The Formation of Soil based on the Qur’an was presented with more valid, practical and efficient.
Based on the research objectives it, this research use method of research is research and development adopted Borg and Gall model. The stages of research are exploration, planning, developing product, validating product, revising product, and product trial. The subject of assessment this product are material expert, media expert, teacher of natural science subject, and students of 5th grade in islamic elementary school.
To knowing the feasible and validity of product development conducted assessment from experts, teacher and students. The results of assessment are 1) validation from material expert get 90% the criteria is good product, the meaning is valid and not need to be revision, 2) validation from media expert get 87,5% the criteria good product, the meaning is valid and not need to be revision 3) assessment from teacher of natural science subject get 80% the criteria is better product, the meaning is valid and not need to be revision, 4) assessment from students of small group trial get 85% the criteria good product, the meaning is valid and not need to be revision and 5) assessment from students of large group trial get 87,60% the criteria good product, the meaning is valid and not need to be revision. The assessment of teacher and students got after conducted field test.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Zainuddin, M | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Textbook; Qur'an; Pembentukan Tanah; Struktur Bumi; The Formation of Soil; The Structure of Earth | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 03 Aug 2017 09:22 | ||||||
Last Modified: | 03 Aug 2017 09:22 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7557 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |