Hamid, Hsrtono (2011) فعالية استخدام إستخدام إستراتيجية فى ترقية مهارة الكتابة: دراسة تجربية في المدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية تيلاموتا كورونتالو. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09720093.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
ABSTRAK
Menulis dianggap sebagai keterampilan berbahasa yang paling penting dan merupakan tujuan pokok pembelajaran bahasa asing. Dalam pembelajaran keterampilan menulis Bahasa Arab di MTs. Negeri Tilamuta dijumpai banyak masalah. Diantaranya (rendahnya tingkat kemampuan siswa dalam menulis berbahasa arab) cara penyajian materi yang menoton dan tidak menggairahkan. Dalam rangka mencari solusi dari permasalahan ini, penulis melakukan penelitian dengan judul “ Efektifitas Penggunaan Strategi PAKEM dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis”
Masalah utama dalam penelitian ini adalah “ sejauhmanakah efektifitas penggunaan strategi PAKEM dalam meningkatkan keterampilan menulis di MTs. Negeri Tilamuta - Gorontalo”. Hipotesis yang ditetapkan adalah “ sesungguhnya penggunaan strategi PAKEM, efektif dalam meningkatkan keterampilan menulis siswa kelas II MTs. Negeri Tilamuta – Gorontalo”
Metodologi yang digunakan adalah penelitian eksperimen. Populasi penelitian yang digunakan adalah seluruh siswa MTs. N Tilamuta- Gorontalo. Dan sampel yang diambil adalah kelas II (A) sebagai kelas eksperimen dan kelas II (B) sebagai kelas control masing- masing berjumlah siswa . Variabel bebas dalam penelitian ini adalah Penggunaan Strategi PAKEM sedangkan variable terikat adalah keterampilan menulis berbahasa Arab. Instrumen penelitian yang dipakai untuk menghimpun data adalah observasi, angket, interview dan tes (Pre Test dan Post Test)
Berdasarkan hasil analisis data disimpulkan bahwa penggunaan strategi PAKEM efektif dalam meningkatan keterampilan menulis. Hal ini dibuktikan dengan hasil Pre Tes keterampilan menulis pada kelas control adalah ( %) siswa memperoleh nilai kurang. ( ) siswa memperoleh nilai cukup dan ( ) siswa memperoleh nilai baik. Sedangkan pada kelas eksperiment ( ) siswa memperoleh nilai kurang, ( ) siswa memperoleh nilai sedang dan ( ) siswa memperoleh nilai baik. Dan hasil post Tes keterampilan menulis pada kelas control adalah ( ) siswa memperoleh nilai kurang, ( %) siswa memperoleh nilai cukup dan ( ) siswa memperoleh nilai baik. Sedangkan pada kelas eksperiment ( ) siswa memperoleh nilai baik, dan ( ) siswa memperoleh nilai baik sekali.
Kesimpulan dari hal tersebut bahwa penggunaan strategi PAKEM pada pembelajaran menulis efektif untuk meningkatkan keterampilan menulis siswa, yang dikuatkan dengan hasil T yang menunjukkan taraf signifikansi
ABSTRACT
Writing is considered as the most important linguistic skill. It represents the main goal of foreign language learning. In respect to the writing skill learning of Arabic at MTs. Negeri Tilamuta, some problems are found. These are: ( ) low writing capability among students in the Arabic writing, and ( ) monotonous and uninteresting material presentation method. As related to the solution against these problems, the author conducts the research titled “Effective Use Of The PAKEM Strategy in increasing the Writing Skills”.
Main problem in this research is “how far are the implementation and the effectiveness Use of The PAKEM Strategy in the writing Skill learning at MTs. Negeri Tilamuta, Gorontalo”. The hypothesis proposed is that “The PAKEM Strategy for the students of Grade II at MTs. Negeri Tilamuta, Gorontalo is effective to improve the writing skill”.
Research methodology is experiment. The population includes all students of MTs. Negeri Tilamuta, Gorontalo. The sample is Grade II (A) as the experiment class and Grade II (B) as the control class, in which each has total of students. The independent variable is Use the PAKEM Strategy, while the dependent variable is the Arabic writing skill. The research instruments used to collect the data involve observation, questionnaire, interview, and test (Pre-Test and Post-Test).
Regarding to the result of data analysis, research concludes that the implementation Use of the PAKEM Strategy is effective to improve the writing skill. It is confirmed with the results of Pre-Test on the writing skill at control class, in which % students are giving less score, % students with adequate score, and % students with good score. In the experiment class, % students have less score, % students with moderate score, and % students with good score. Result of Post-Test on the writing skill at the control class indicates that % students obtain less score, but % students have adequate score and % students with good score. In the experiment class, % students attain good score, while % students reach very good score.
In summary, it is said that the use of PAKEM Strategy in the writing skill is effective to improve the students’ writing skill. It is verified with T-value, showing the significance rate of
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sulaeman, Mohamed Syaikhoun Mohamed and Wargadinata, Wildana | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | إستخدام إستراتيجية; مهارة الكتابة; : Use Of The PAKEM Strategy and The Writing Skill Learning; Penggunaan Strategi PAKEM dan Keterampilan Menulis | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 04 Aug 2017 15:11 | |||||||||
Last Modified: | 03 Jan 2018 14:01 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7532 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |