Pratama, Iftitah Kriya (2014) Implementation of holistic education for developing students character at the School of Nature Generasi Rabbani Gondanglegi Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10140060.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (9MB) |
Abstract
INDONESIA:
Banyaknya kasus pembunuhan di kalangan pelajar, dan perilaku curang termasuk mulai dari menyontek hingga menjiplak merupakan dampak pendidikan yang memandang tinggi sebuah keberhasilan, tanpa menyertakan unsur religius. Pendidikan holistik merupakan suatu respon yang bijaksana atas tantangan moral pada abad ini, karena tidak terlampau mementingkan keberhasilan kognitif semata, tetapi juga emosional, dan spiritual, yang bertujuan untuk mendorong para peserta didik sebagai generasi penerus untuk dapat hidup dengan bijaksana dan bertanggung jawab dalam suatu masyarakat.
Penelitian ini membahas tentang pendidikan holistik di sekolah alam Generasi Rabbani Malang, dengan fokus penelitian: (1) Bagaimakah konsep pendidikan holistik untuk mengembangkan karakter siswa di sekolah alam Generasi Rabbani, (2) Bagaimanakah strategi yang digunakan dalam mengintegrasikan kecerdasan intelektual, emosional, dan spiritual dalam proses pembelajaran di sekolah dasar alam Generasi Rabbani, (3) Bagaimanakah evaluasi yang digunakan dalam pendidikan holistik di sekolah dasar alam Generasi Rabbani, serta (4) Apakah problematika yang dihadapi dalam penerapan pendidikan holistik di sekolah dasar alam Generasi Rabbani Malang.
Penelitian ini menggnakan penelitian deskriptif kualitatif. Sumber data dalam penelitian ini adalah dengan kata-kata dan tindakan, sumber tulis, foto, dan video. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi. Kemudian dianalisis dengan menelaah secara sistematis semua data yang diperoleh.
Dari hasil penelitian, diperoleh data sebagai berikut: (1) konsep pendidikan holistik di sekolah alam Generasi Rabbani merupakan konsep pendidikan yang melibatkan aspek-aspek fitrah yang dimiliki anak, seperti IQ, EQ, dan SQ untuk mengantarkan peserta didik menjadi pribadi yang utuh dengan menjadikan nilai-nilai Islam sebagai pedoman. (2) sekolah ini menggunakan beberapa strategi dalam mengintegrasikan kecerdasan intelektual, emosional, dan spiritual, yakni dengan habituation, indirect lerning, dan active learning, (3) evaluasi dari pendidikan holistik di sekolah ini meliputi: mutaba’ah yaumiyah, hasil laporan perkembangan anak didik, kartu prestasi siswa, dan ujian mandiri, (4) problematika yang dihadapi di sekolah ini dalam menerapkan pendidikan holistik yaitu datang dari faktor sumber daya manusia, dan dari faktor orang tua peserta didik.
ENGLISH:
Many murder cases among students, and fraudulent behavior including from cheating and plagiarizing is a high-impact education looked a success, without religious element included. Holistic education is a wise response to the moral challenge of this century, as it is not too worried about the success of the purely cognitive, but also emotional, and spiritual, which aims to encourage learners as the next generation to be able to live wisely and responsibly in a society.
This study discusses the holistic education at the school of nature Generasi Rabbani Malang, by focusing research: (1) How is the concept of holistic education for developing the students character at the School of Nature Generasi Rabbani, (2) How strategies are used in integrating intellectual intelligence, emotional intelligence, and spiritual intelligence in the learning process at the elementary school of nature Generasi Rabbani, (3) How evaluation are used in holistic education at the elementary school of nature Generasi Rabbani, and also (4) What are the problems faced in implementation of holistic education at the elementary school of nature Generasi Rabbani Malang
This research used descriptive qualitative method. The data source in this research is from words and actions, the writing source, photos, and videos. Technique of data collection done by the method of observation, interviews, and documentation. And then analyzed by systematically reviewing all the data retrieved.
The research results, obtained following data: (1) the concept of holistic education at the elementary school of nature Generasi Rabbani is the education concept that involve the aspects of fitrah belonging to children, such as IQ, EQ and SQ to accompany learners become a whole personal by making the Islamic values as a guide. (2) this school used any strategies for integrating the intellectual, emotional, and spiritual intelligence such as: a habituation, indirect lerning, and active learning, (3) the evaluation of holistic education in this school includes: Mutaba'ah Yaumiyah, the results of reports on the development of student, student achievement card, and an independent exam, (4) problems faced by this school in implementing the holistic education are come from: the human resource factor, and the students parents factor.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Amrullah, Abdul Malik Karim | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pendidikan Holistik; Karakter; Sekolah Alam; Holistic Education; Character; School of Nature | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 03 Aug 2017 09:17 | ||||||
Last Modified: | 23 Jun 2023 09:01 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7525 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |