Nandini, Ratna (2014) Pengembangan bahan ajar materi hubungan antara makhluk hidup dan lingkungannya berbasis penemuan terbimbing untuk meningkatkan pemahaman siswa kelas IV SDN Banyudono 2 Magetan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10140051.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pengembangan bahan ajar berbasis penemuan terbimbing didasarkan pada kenyataan bahwa pemahaman siswa terhadap materi hubungan antara makhluk hidup dan lingkungannya tergolong rendah. Hal ini disebabkan keterbatasan bahan ajar dalam menyampaikan materi hubungan antara makhluk hidup dan lingkungannya. Dalam mempelajari materi ini siswa tidak hanya menghafalkan saja, tetapi siswa harus memahami konsep materi hubungan antara makhluk hidup dan lingkungannya. Perlu adanya kegiatan pemecahan masalah untuk memahami konsep materi ini, yaitu melalui penemuan terbimbing. Oleh karena itu diperlukan bahan ajar berbasis penemuan terbimbing yang mampu menarik keingintahuan siswa sehingga siswa dapat menemukan konsep pemahamannya sendiri.
Tujuan penelitian ini adalah untuk menyediakan bahan ajar berbasis penemuan terbimbing yang efektif untuk meningkatkan pemahaman siswa materi hubungan antara makhluk hidup dan lingkungannya. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan metode Research and Development dengan mengadaptasi model Borg and Gall. Subyek penelitian dalam pengembangan ini merupakan siswa kelas IV SDN Banyudono 2 Magetan.
Hasil dari penelitian bahan ajar berbasis penemuan terbimbing untuk mata pelajaran IPA memenuhi kriteria valid dengan hasil uji ahli materi mencapai tingkat kevalidan 84%, ahli desain bahan ajar mencapai tingkat kevalidan 82%, uji ahli pembelajaran mencapai tingkat 92%, dan siswa mencapai tingkat kevalidan 90,5%. Dari hasil penelitian diperoleh nilai rata-rata post-test lebih bagus dari pre-test yaitu 81,7 > 66,7. Sedangkan pada perhitungan uji t didapatkan hasil thitung = 10,06 dan ttabel = 1,796 sehingga thitung ≥ ttabel yang berarti terdapat perbedaan yang signifikan terhadap bahan ajar yang dikembangkan. Hal ini menunjukkan bahwa produk yang dikembangkan mampu meningkatkan pemahaman siswa sehingga bahan ajar yang dikembangkan layak digunakan dalam kegiatan pembelajaran materi hubungan antara makhluk hidup dan lingkungannya.
ENGLISH:
The guided discovery-based teaching materials development based on the fact that the students' understanding of the material relationships between living things and their environment is low. This is due to the limitations of instructional materials in presenting the material relationships between living things and their environment. In studying this material, students not only memorize the course, but students should understand the concept of material relationship between living things and their environment. The need for problem-solving activities to understand the concept of these materials, namely through guided discovery. Therefore we need a guided discovery-based teaching materials that can attract the curiosity of students so that students can find their own understanding of the concept.
The purpose of this study is to provide a guided discovery-based teaching materials are effective for improving students' understanding of the material relationships between living things and their environment. The method used in this study using the method of Research and Development by adapting the model Borg and Gall. The subject of research in the development of a State Elementary School Fourth Grade Banyudono 2 Magetan.
The results of the study guided discovery-based instructional materials for teaching science meets the criteria of a valid test result validity matter experts reached a level of 84%, expert design teaching materials reach the 82% level of validity, test learning experts reached a level of 92%, and students achieve a level of validity 90 , 5%. The result showed the average value of the post-test better than the pre-test is 81.7> 66.7. While the calculation of the t test showed t = 10.06 and t table = 1.796 so that t ≥ t table which means that there are significant differences to the teaching materials developed. This suggests that the product developed is able to enhance students' understanding of teaching materials developed so fit for use in learning the material relationship between living things and their environment.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wibowo, Agus Mukti | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Bahan Ajar; Penemuan Terbimbing; Subjects; Guided Discovery | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 03 Aug 2017 09:20 | ||||||
Last Modified: | 03 Aug 2017 09:20 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7508 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |