Sholikha, Latifatus (2014) Developing science teaching textbook based on constructivism method and outdoor learning models on the topic of structure and function of plants to improve students achievement at Elementary School Turen 02 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10140048.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) berhubungan dengan cara mencari tahu tentang alam secara sistematis, sehingga IPA bukan hanya penguasaan kumpulan pengetahuan yang berupa fakta-fakta, konsep-konsep, atau prinsip-prinsip saja tetapi juga merupakan suatu proses penemuan. Proses pembelajarannya menekankan pada pemberian pengalaman secara langsung untuk mengembangkan kompetensi agar menjelajahi dan memahami alam sekitar secara alamiah.
Untuk mewujudkan pembelajaran tersebut, maka diperlukan suatu pengembangan buku ajar berbasis konstruktivimse dan outdoor learning model yang mampu meningkatkan prestasi siswa khususnya pada mata pelajaran IPA pada materi struktur dan fungsi bagian tumbuhan.
Penelitian ini dilaksanakan di SDN Turen 02 dengan objek penelitian siswa kelas IV yang berjumlah 28 anak. Adapun tujuan dilakukanya peelitian ini adalah; menghasilkan produk yang berbentuk buku bahan ajar dengan menggunakan konstruktisme dan juga di gunakan di luar kelas dengan mengadakan penelitian di sekitar sekolah; manfaat dan fungsi, standar kompetensi, kompetensi dasar, indikator, prosedur dan penggunaan buku; dan juga gambar gambar yang disertai. Semua telah tervalidasi untuk meningkatkan prestasi dan juga pemahaman siswa pada mata pelajaran IPA kelas IV SDN Turen
02 Malang.
Penelitian ini menggunakan jenis penelitian pengembangan Research and Development (R&D), dengan model Walter Dick and Lou Carey. Hasil penelitian pengembangan ini berupa buku ajar IPA dalam materi struktur dan fungsi bagian tumbuhan. Penelitian ini dilaksanakan di SDN Turen 02 dengan jumlah siswa 28 anak.
Berdasarkan hasil validasi didapatkan bahwa buku panduan praktikum mendapat penilaian kualifikasi yang baik, karena berdasarkan hasil validasi diperoleh nilai dari guru mata pelajaran sebesar 92 % yang berarti buku panduan praktikum sangat layak dan tidak perlu revisi, dari uji coba lapangan buku panduan praktikum mendapat kualifikasi layak dari semua subyek validasi uji coba lapangan. Dari ahli isi mendapat nilai 90 % dan berada pada kualifikasi layak sehingga tidak perlu revisi, sedangkan dari ahli desain buku ajar buku panduan praktikum mendapat nilai 95 % dan berada pada kualifikasi layak, sehingga buku tidak perlu revisi. Sedangkan hasil penyajian nilai pre-test dan post-test dilakukan dengan menggunakan mean (rerata). Diperoleh mean pre-test menunjukkan hasil 66,42 lebih kecil dibandingkan hasil post-test sebesar 85,7 hasil analisis tersebut menunjukkan bahwa terdapat peningkatan. Selain itu untuk memperkuat hasil peningkatan pemahaman siswa dilakukan dengan analisis t-test yang menunjuka Thitung=4, 641 lebih besar dat Ttabel=1,071, maka disimpulkan H0 ditolak dan Ha diterima, sehingga terdapat perbedaan yang signifikan antara hasil pemahaman sebelum dan sesudah menggunakan buku ajar hasil pengembangan, maka dapat disimpulkan buku ajar IPA tebukti secra signifikan efektif meningkatkan pemahaman siswa kelas IV pada mata pelajaran IPA khusunya materi struktur dan fungsi bagian tumbuhan.
ENGLISH:
Natural Sciences (IPA) is associated with the natural way of finding out about a systematic way, so that not only the mastery of science knowledge in the form of a collection of facts, concepts, or principles, but also a process of discovery. The learning process emphasizes providing direct experiences to develop competencies in order to explore and understand the universe around naturally.
To realize this learning, then needed a textbook development based on contructivsm and outdoor learning model to improve student achievement, especially in science subjects in the material structure and function of plant.
This research was conducted at SDN 02 with the object of research Turen fourth graders who totaled 28 children. The purpose of this is dilakukanya peelitian; produce teaching materials in the form of a book using Consructivism and also in use outside the classroom to conduct research around the school; benefits and functions, standards of competence, basic competence, indicators, procedures and use of books; and also the accompanied image. All have been validated to improve student achievement and understanding of teaching science in the fourth grade at SDN 02 Turen Malang.
This research uses research development Research and Development (R & D), with a model of Walter Dick and Lou Carey. The results of a study of this development in material science textbook structure and function of plant parts. This research was conducted in SDN Turen 02 the number of students 28 children.
Based on the validation results showed that manual assessment lab got good qualifications, because the validation of the results obtained by the value of the subject teachers by 92% which means the book is well worth the lab guide and does not need revision, from field trial lab manual got decent qualifications of all subjects validation field trials. Of content experts scored 90% and are at a decent qualification that does not need revision, while the expert design textbook lab manual scored 95% and was in decent qualifications, so that the book does not need to be revised. While the presentation of the results of the value of pre-test and post-test was conducted by using the mean (average). The mean pre-test results showed 66.42 less than the post-test results of 85.7 results of the analysis show that there is an increase. In addition to strengthening the result of an increased understanding of the students is done by t-test analysis to show a t count = 4, 641 greater of data table = 1.071, then the inferred H0 is rejected and Ha accepted, so there are significant differences between the results of understanding before and after use textbooks development results, it can be concluded textbook IPA evident significant effectively improve the understanding of fourth grade students in science subjects especially the material structure and function of plant parts.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yahya, Mokhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | IPA; Pengembangan; Buku Ajar; Outdoor Learning; Natural Science; Development; Outdoor Learning | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 03 Aug 2017 09:12 | ||||||
Last Modified: | 03 Aug 2017 09:12 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7492 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |