دافعية الطلاب وإدراكهم عن الكفاءة اليداغوجية للمدرس والعالاقة بينهما بالتحصيل الدراسى فى مادة اللغة العربية: بحث إرتباطي في المدرسة الثانوية الإسلامية الحكومية 1 سمارانج جاوى الوسطى

Hakim, Abdul (2011) دافعية الطلاب وإدراكهم عن الكفاءة اليداغوجية للمدرس والعالاقة بينهما بالتحصيل الدراسى فى مادة اللغة العربية: بحث إرتباطي في المدرسة الثانوية الإسلامية الحكومية 1 سمارانج جاوى الوسطى. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
09720097.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB)

Abstract

ABSTRAK

Kegiatan belajar mengajar adalah inti dari proses pengajaran. Dan faktor terpenting dalam sebuah kegiatan belajar mengajar adalah guru yang kompeten dan motivasi belajar. Guru yang kompeten mempunyai posisi yang penting dalam keberhasilan kegiatan belajar mengajar. Begitu juga motivasi, motivasi dapat membantu para siswa memecahkan masalah dan menyelesaikan kesulitan dalam belajar, dan juga membantu mereka dalam membentuk kepercayaan diri dalam mencapai hasil belajar yang baik.

Penelitian ini bertujuan utuk menjelaskan beberapa hal: 1)hubungan antara motivasi siswa dengan hasil belajar bahasa arab, 2) hubungan antara kompetensi guru dengan hasil belajar bahasa arab, 3) hubungan antara motivasi siswa dan kompetensi guru dengan hasil belajar bahasa arab.

Guna mencapai tujuan penelitian diatas, peneliti menggunakan angket untuk mengumpulkan data tentang motivasi siswa dan data tentang persepsi siswa tentang kompetensi guru. Dan juga menggunakan metode dokumentasi untuk mengumpulkan data tentang hasil belajar bahasa arab.

Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif, maka peneliti menggunakan metode analisis data statistik dengan menggunakan rumus korelasi product moment dan regresi. Dalam menentukan sampel, peneliti menggunakan metode random sampling. Adapun jumlah populasi penelitian ini adalah 816 siswa dan sampelnya diambil 100 siswa.

Adapun hasil penelitian ini adalah (1) adanya hubungan yang signifikan antara motivasi dengan hasil belajar dengan nilai Rhitung : 0,45 > Rtabel: 0,19 (2) adanya hubungan yang signifikan antara kompetensi pedagogok guru dengan hasil belajar dengan nilai Rhitung : 0,46 > Rtabel: 0,19 ( 3) adanya hubungan yang signifikan antara motivasi dan kompetensi guru dengan hasil belajar dengan nilai Fhitung : 25,12 > Ftabel : 2,19.

ABSTRACT

Teaching and learning activities are a fundamental concern of education. And principal factor in the teaching and learning activities are competence teacher and student’s motivation. The competence teacher has important rule in succesful of teaching and learning activity. And also motivation can helps students to solve problem and helps them to reach a good result in their learning.

This research intent to describe a few things: 1) correlation between student’s motivation with student’s achievement in Arabic lesson, 2) correlation between teacher’s pedagoogic competency with student’s achievement in Arabic lesson, 3) correlation between student’s motivation and teacher’s pedagogic competency with student’s achievement in Arabic lesson.

To reach the goal of this research, researcher uses questionnaire to gather data about student’s motivation and data about student perception about teacher’s competency. And also uses documentation method to gather data about Arabic achievement.

This research is quantitative research, so researcher uses statistical analisys method with product moment correlation and regression. In determines sample, researcher uses sampling random method. There is amount even this observational population is 816 students and the sample that be taken is 100 students.

The results of this research are (1) there is a significant correlation between student’s motivation with student’s achievement in Arabic lesson R xy: 0,45 > Rt :0,19, (2) there is a significant correlation between student’s perception about teacher’s pedagogic competency with student’s achievement in Arabic lesson, and the score of R xy: 0,46 > Rt :0,19 (3) there is a significant correlation between student’s motivation and student’s perception about teacher’s pedagogic competency with student’s achievement in Arabic lesson, and the score of F : 25,12 > Ftabel : 2,19.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Huda, Miftahul and Mujab, Muhammad
Keywords: motivasi siswa; persepsi; kompetensi pedagogik guru; hasil belajar; student’s motivation; perception; teacher’s pedagogic competency; student’s achievement
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 04 Aug 2017 08:18
Last Modified: 04 Aug 2017 08:18
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7472

Actions (login required)

View Item View Item