Nisa', Laila Afifatun (2014) Pengembangan media tiga dimensi pada materi ragam suku bangsa dan budaya dalam pembelajaran IPS kelas IV Madrasah Ibtidaiyah al-Falah Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10140039.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Penelitian pengembangan media ajar melalui media tiga dimensi bertujuan untuk menghasilkan produk berupa media ajar IPS kelas IV MI yang valid, dan dapat memotivasi siswa dalam pembelajaran. Selain itu tujuan dari penelitian pengembangan media ajar ini adalah untuk meningkatkan pemahaman siswa pada materi ragam suku bangsa dan budaya yang dipelajari selama kegiatan pembelajaran.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian dan pengembangan (Research and Development) yang digunakan untuk menghasilkan produk tertentu dan menguji keefektifan produk tersebut. Desain yang digunakan dalam pengembangan media ajar ini adalah mengunakan model desain Dick and Carey. Adapun langkah-langkah pengembangannya adalah sebagai berikut: mengidentifikasi tujuan umum pembelajaran,melaksanakan analisis pembelajaran, mengenal tingkah laku masukan dan karakteristik siswa, merumuskan tujuan khusus pembelajaran, mengembangkan butir tes acuan patokan, mengembangkan strategi pembelajaran, menyeleksi dan mengembangkan bahan pembelajaran, merancang dan melaksanakan evaluasi formatif, dan yaitu merevisi bahan pembelajaran.
Dari hasil kevalidan, menunjukkan bahwa pengembangan media ajar IPS kelas IV pada materi ragam suku bangsa dan budaya menggunakan media tiga dimensi ini menunjukkan kevalidan, terbukti prosentase rata-rata perolehan dari hasil validasi oleh ahli materi menunjukkan 80% menyatakan valid, hasil validasi oleh ahli pembelajaran menunjukkan 90% manyatakan valid, dan hasil validasi oleh ahli desain media ajar menunjukkan 80% cukup valid. Hasil prosentase tingkat kevalidan pada uji coba perorangan menunjukkan 90% valid, tingkat kevalidan uji coba kelompok kecil menunjukkan 100% valid, dan uji coba produk tiga dimensi hasil prosentasenya menunjukkan 100% valid.
Dari hasil analisis data, menunjukkan bahwa pengembangan media tiga dimensi IPS kelas IV pada materi ragam suku bangsa dan budaya ini mampu memotivasi dan meningkatkan prestasi siswa pada mata pelajaran IPA kelas IV MI Al- Falah, terbukti prosentase rata-rata perolehan hasil belajar pada test erakhir mencapai 93,4% dibanding tes awal yang hanya berada pada 72,4% yang menunjukkan bahwa terdapat peningkatan 21% dari hasil belajar siswa setelah belajar menggunakan hasil produk pengembangan media tiga dimensi ini.
ENGLISH:
Research development of instructional media through a three-dimensional media aiming to produce a product in the form of instructional media social learning at IV class in elementary school that, and can motivate students in learning. In addition, the purpose of this research is the development of instructional media to enhance student understanding of the material culture and ethnic diversity are studied during the learning activity. The method used in this study is a method of research and development which are used to produce a particular product and test the effectiveness of these products. Design used in the development of instructional media is using Dick and Carey design model. The steps of development are as follows: identify the general purpose of learning, carrying out the analysis of learning, knowing the behavior and characteristics of students' input, formulate specific goals of learning, developing grains of benchmark reference test, develop learning strategies, selecting and developing teaching materials, designing and implementing formative evaluation, and revise the learning material.
Validity of the results, indicating that the development of instructional media in the fourth grade social studies materials ethnic and cultural diversity using three- dimensional media shows validity, proven average percentage gain from the results of the validation by experts material showed 80% declared invalid, the results of the validation by learning experts showed 90% declared invalid, and the results of validation by expert instructional media design shows 80% is quite valid. The results of the percentage rate of validity in individual trials showed a 90% valid, the level of small groups validity testing showed 100% valid, and three-dimensional product test results showed 100% valid percentages.
From the analysis of the data, indicating that the development of three- dimensional media in the fourth grade social studies materials ethnic and cultural diversity is able to motivate and increase student achievement in science subjects class IV MI Al-Falah, proved to be the average percentage of the proceeds to learn the last test reached 93.4% compared to the initial test will be in the 72.4% which indicates that there is an increase of 21% of the student learning outcomes after learning to use the results of product development this three-dimensional media.
Keywords: Development, Three Dimensional Media, Social Learning.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yaqien, Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Media Tiga Dimensi; IPS | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 28 Jul 2017 08:48 | ||||||
Last Modified: | 28 Jul 2017 08:48 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7455 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |