استخدام التدربيات النمطية في ترقية مهارة الكتابة: بحث تجريبي في المدرسة الثانوية الإسلامية الحكومية بيطان بربولينجا جاوى الشرقية

Abdi, Syaiful (2011) استخدام التدربيات النمطية في ترقية مهارة الكتابة: بحث تجريبي في المدرسة الثانوية الإسلامية الحكومية بيطان بربولينجا جاوى الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
09720073.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (6MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Menulis merupakan salah satu kemahiran yang penting dalam mempelajari bahasa, baik bahsa ibu maupun bahsa kedua. Kemampuan kitabah seseorang dipengaruhi oleh kemampuan imajinasi, tata bahasa dan kemampuan menuangkan ide dalam bentuk tulisan. Salah satu tujuan pembelajaran bahasa Arab di MAN Paiton adalah agar siswa dapat menulis dengan baik dan benar, akan tetapi pada kenyataannya kemampuan siswa dalam hal kitabah tidak seperti yang diharapkan. Hal ini disebabkan oleh rendahnya motivasi mereka dalam belajar kitabah. Disamping itu, tidak tersedianya media pembelajaran yang memadai semakin memperburuk kondisi mereka. Sehubungan dengan hal ini, penulis mencoba meneliti penggunaan latihan pola sebagai upaya melejitkan kemampuan siswa di badang kitabah.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui; (1) Praktek pengajaran bahasa Arab dengan latihan pola. (2) Sejauh mana efektifitas latihan pola dalam meningkatkan kemampuan siswa bidang kitabah di MAN Paiton Probolinggo.

Penelitian ini menggunakan pendekatan experiment kuantitatif. Sebagai penelitian ilmiyah, penelitian ini menggunakan pre test dan post tes yang berhubungan dengan penggunaan latihan pola sebagai upaya meningkatkan kemampuan kitabah. Populasi dalam penelitian ini adalah semua siswa kelas X MAN Paiton Probolinggo pada tahun pelajaran 2010/2011 yang jumlahnya adalah 149 siswa dengan sampel 74 siswa dibagi dalam 2 kelas masing-masing kelas A 37 siswa sebagai kelas control dan kelas B 37 siswa sebagai kelas experimen. Dengan teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, angket dan test.

Setelah penelitian ini dijalankan maka diperoleh kesimpulan bahwa terdapat perbedaan kemampuan antara siswa kelas kontrol dan kelas eksperimen. Dimana siswa yang memperoleh nilai baik sekali di kelas control hanya 3% sedangkan di kelas eksperimen 62%, jadi terdapat selisih 59% pada pre tes. Sedangkan pada post tes, di kelas kontrol terdapat 0% siswa mendapat nilai baik sekali dan di kelas eksperimen terdapat 38%.

Berdasarkan T-test, t-hitung (11,19) adalah lebih besar dari t-tabel (2,66) dengan DK 95%. Dari sini dapat diambil kesimpulan bahwa Ha diterima dan Ho ditolak. Dengan kata lain, Penggunaan latihan pola adalah efektif dalam meningkatkan kemampuan siswa di bidang kitabah.

ABSTRACT

Writing is one of the basic abilities which has the same limitation between teaching mother tongue and teaching foreign language. Writing ability is one of language skills where the thought and structure, as well as, the writing influence the quality of the content and the appearance that the students can write well is the purpose of the writing teaching at state Islamic senior high school of Probolinggo. But the student in this school do not have ability to realize this purpose. Because they do not have spirit to study, to write, and the teaching media in this school are not good and not interesting. So that this research talks about the use of Pattern Drill as the teaching medium in writing teaching.

The purpose of this research is to know: 1. Teaching implementation by using Pattern Drill in developing students’ ability in writing Arabic. 2. The effectivity of Arabic teaching by using Pattern Drill to developing student writing ability at state Islamic senior high school of Probolinggo.

This research uses the quanitative-experiment research, and chooses all of students in the tenth-year at state Islamic senior high school of Paiton Probolinggo in 2010-2011 as the population which consist of 350 students. The samples of this research are the B-Class in the tenth year as the experiment class by choosing 37 students in it and the A-Class as the control class choosing 37 students in it also. Thisresearch uses observation, interview, questionnaire and test in collecting data.

According to the analysis of the researcher that there is a obvious difference in developing student students’ writing ability at state Islamic senior high school of Paiton Probolinggo. After teaching Arabic by Pattern Drill to know the difference of the student’ ability in writing Arabic is that the students who get good value in the control class reach 3%, mean while the student who get good value in the experiment class reach 62%, so that difference is 59%.

On the base of the ability of the control class and the ability of the experiment class in the score of the post test that the best criterion in the control class is 0%, mean while in the experiment class is 38%. So that, on the base of the two scores, there is a significant different between in the control class and in the experiment class which reaches 59% and 38% in the score of the pre test and post test. According to t-count that 11,19 is the level α 0,05% and 0,01% is found in t-table with degree of freedom 95 which reaches 2,00 and 2,660. So that the conclusion is that the alternative hypothesis (Ha) is accepted, mean while the result of the nihilistic

hypothesis (Ho) is refused. From the result this research, it can be said that writing teaching by using Pattern Drill is effective in developing students’ ability in writing.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Ainin, Mohammad and Huda, Miftahul
Keywords: التدربيات النمطية; مهارة الكتابة; Pattern Drill; Writing Ability; Latihan Pola; Keterampilan Menulis
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 28 Jul 2017 02:02
Last Modified: 28 Jul 2017 02:02
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7448

Actions (login required)

View Item View Item