Hasanah, Laili Alfa (2014) Developing PAIKEMI based-textbook on the topic of fraction for fifth grade students at Madrasah Ibtidaiyah Nahdlatus Syubban Gondanglegi Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10140023.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) |
Abstract
INDONESIA:
Dalam belajar mengajar matematika penyebab rendahnya hasil belajar matematika dipengaruhi oleh beberapa faktor antara lain kurikulum yang padat, materi pada buku pelajaran yang dianggap terlalu banyak dan sulit untuk diikuti, media belajar yang kurang efektif, metode pengajaran yang tradisional dan tidak interaktif serta sistem evaluasi yang buruk. Dari faktor berikut, tampak bahwa ketidaktepatan pengorganisasian dan penyajian materi sering menjadi penyebab rendahnya prestasi belajar.
Kenyataannya banyak siswa yang kurang faham pada pelajaran matematika, dan kesulitan untuk mengerjakan latihan soal, serta kurang mampu menerapakan pada kehidupan sehari-harinya, khususnya pada materi pecahan di MI Nahdlatus Syubban Gondanglegi. Siswa tidak mampu memahami dengan baik jika hanya belajar dalam bentuk yang tidak nyata atau abstrak. Serta buku pegangan gurupun sangat terbatas dan kurang menarik.
Untuk mengatasi masalah di atas maka dilakukanlah pengembangan buku ajar berbasis PAIKEMI pada materi pecahan untuk siswa kelas 5 di MI Nahdlatus Syubban. Penelitian ini bertujuan untuk “mengembangkan buku ajar berbasis PAIKEMI secara praktis dan efisien untuk siswa kelas 5 di MI Nahdlatus Syubban Gondanglegi”
Penelitian ini menggunakan penelitian dan pengembangan (R & D). Langkah- langkah yang dilalui dalam pengembangan bahan ajar ini adalah menentukan tujuan produk yang akan dikembangkan, analisis pembelajaran, analisisi pembelajar dan konteks, menjabarkan tujuan umum khusus, mengembangkan instrumen, mengembangkan strategi pembelajaran, mengembangkan dan memilih bahan pembelajaran, merancang dan melakukan evaluasi formatif dan revisi.
Untuk mengetahui tingkat kepraktisan, efisiensi, dan validitas, peneliti melakukan penilaian terhadap produk yang terdiri dari dua tahap, yaitu tahap validasi ahli dan uji lapangan. Validasi produk dengan bahan materi pembelajaran yang dikembangkan memiliki karakteristik yang baik seperti materi pembelajaran dimulai oleh masalah kontekstual, menekankan pemahaman dalam pemecahan masalah. Dengan validitas yang baik 83,80% yang telah diuji pada 3 dosen dan 1 guru matematika. Sementara peningkatan hasil belajar memiliki selisih yang signifikan yaitu 50,58% dari nilai yang harus diperoleh, dengan nilai rata-rata pretest 40,00 dan posttest 90,58.
ENGLISH:
In mathematics teaching and learning the causes of the less of the result of mathematic’s learning are influenced by some factors, such as the solid curriculum, the materials of a lesson book deemed too much and difficult to be followed, the less effective of learning media, the traditional learning methods and not interactive and the poor of the evaluation system. Of the following factors, appears that the in accuracy of organizing and presenting the material is often become the cause of less of learning achievement.
In fact, there are many students who have not been able to understand well, practice, and apply the subject matter of mathematics in everyday life, especially on material of fraction including students at MI Nahdlatus Syubban Gondanglegi. This is due to lack of time given to practice what is taught directly. Students can not understand very well if only imagined it. In addition, the textbooks used by teachers is very limited, as it is in the textbook without any development.
Based on the above explanation, there is a problem to be solved. The means used to solve such problems is by doing mathematics textbook development of fraction using PAIKEMI approach. This study aims to "develop a mathematical textbook material fraction using PAIKEMI approach is valid, practical, and efficient for fifth grade students at MI Nahdlatus Syubban Gondanglegi".
This study use research and development (R & D). the steps are done in this development of learning materials are determine the purpose of the product that would developed, learning analysis, learners and context analysis, describing the specific and general objectives, developing the instruments, developing the strategies of choosing the learning material, designing and conducting formative evaluation and revision.
To determine the level of practicality, efficiency, and validity, researchers conducted assessments of products consisting of two stages, namely stage of expert validation and field testing. Validation of the product by material The learning materials that developed has good characteristics such as the learning materials started by contextual problem, emphasizes the understanding in problem solving. With the good validity 83,80% that has been tested on 3 lecturers and 1 mathematics teachers. While development in learning has significant difference that is 50,58% from the value that should be obtained, with pretest value average 40,00 and posttest 90,58.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yahya, Mokhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Subjects; Fractions; PAIKEMI Learning; Learning Achievement | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 28 Jul 2017 08:45 | ||||||
Last Modified: | 28 Jul 2017 08:45 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7435 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |