Rofiah, Saidatur (2014) Pengembangan bahan ajar berbasis web offline pada pokok bahasan rangka manusia untuk meningkatkan hasil belajar kelas IV Sekolah Dasar Negeri Randupitu Gempol Pasuruan. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10140126.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Materi pada rangka manusia adalah salah satu materi pada mata pelajaran IPA yang harus dikuasai oleh siswa kelas IV SD/MI. Pada materi ini siswa dituntut dapat memahami struktur rangka manusia, fungsi rangka manusia dan perawatan rangka manusia dalam kehidupan sehari-hari dengan baik. Untuk mengetahui tentang rangka manusia dan fungsinya dengan memanfaatkan teknologi informasi maka dibuat pengembangan bahan ajar berbasis web offline untuk dapat menjelaskan materi rangka manusia secara jelas.
Penelitian ini bertujuan yang untuk; 1) Untuk menyediakan produk berupa ajar berbasis web offline, 2) Untuk mengetahui efektifitas dan kemenarikan bahan ajar berbasis web offline, 3) Untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV materi rangka manusia di SDN Randupitu Gempol Pasuruan.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian dan pengembangan (Research and Development) untuk menghasilkan produk bahan ajar berbasis web offline. Desain yang digunakan dalam pengembangan bahan ajar ini mengadopsi pada model desain Dick and Lou Carey. Adapun tahap pengembangannya melalui lima tahap, yakni 1) tahap prapengembangan, 2) tahap pengembangan, 3) tahap validasi, 4) tahap revisi, dan 5) tahap uji coba lapangan.
Pengembangan bahan ajar ini telah menghasilkan produk berupa bahan ajar berbasis web offline pada pokok bahasan rangka manusia yang dilengkapi dengan media pembelajaran berupa web offline. Dari hasil validasi bahan ajar ini menunjukkan kevalidan yang terbukti dengan presentase rata-rata dari validasi ahli isi (materi) 84,00% menyatakan valid, hasil validasi ahli media desain pembelajaran 76,00% menyatakan cukup valid, hasil validasi ahli mata pelajaran (guru) 92,00% menyatakan valid. Hasil presentase tingkat kevalidan pada uji coba kelas IV B SDN Randupitu Gempol Pasuruan menunjukkan 83,71% menyatakan valid.Dari hasil analisis data melalui rumus uji t-test berkorelasi (related), menghasilkan t hitung = 7,95 > t tabel = 2,14, sehingga terdapat perbedaan pada siswa yang menggunakan bahan ajar dengan yang tidak. Bahan ajar berbasis web offline yang telah dikembangkan memiliki tingkat relevansi yang baik dengan kurikulum yang ada, materi bahan ajar mudah dipahami, bahasa yang dugunakan lebih sederhana serta contoh-contoh yang sesuai dan dekat dengan kehidupan siswa. Hasil pengembangan yang telah dilakukan mampu meningkatkatkan hasil belajar siswa.
ENGLISH:
The material on the human frame is one of the materials in science subjects that must be mastered by the fourth grade students of SD / MI. In these materials the students are required to understand the human skeletal structure, function and care of the human frame skeleton in everyday life as well. To find out about the human skeleton and its function by making use of the information technology made the development of a web-based teaching materials offline to be able to explain clearly human skeletal material.
The aim of this study is to; 1) To provide a web-based teaching products offline, 2) To determine the effectiveness and attractiveness of the offline web-based teaching materials, 3) To improve the learning outcomes of the fourth grade students at human skeletal material SDN Randupitu Gempol Pasuruan.
The method used in this study is a method of research and development (Research and Development) to produce web-based teaching materials offline. The design used in the development of teaching materials adopts the design model of Dick and Lou Carey. The stages of its development through five stages, namely 1) the pre-development phase, 2) stage of development, 3) the validation phase, 4) the revision stage, and 5) field testing stage.
The development of these materials has resulted in a product offline web-based teaching materials on the subject of human skeleton that comes with learning media offline web form. From the validation results demonstrate the validity of this teaching material that is proven by the average percentage of content expert validation (material) 84.00% declared invalid, the results of the validation study design media expert 76.00% stated quite valid, the results of the validation expert subjects (teachers ) 92.00% declared invalid. The results of the percentage rate of validity the test class IV B SDN Randupitu Gempol Pasuruan showed 83.71% declared invalid. From the analysis of the data through t-test formula correlated (related), yielding t = 7.95> t table = 2.14, so that there is a difference in the students who use the teaching materials that are not. Offline web-based teaching materials that have been developed to have a good level of relevance to the existing curriculum, teaching materials easier to understand, simpler language that are used as well as examples of appropriate and close to the students' lives. The result of these developments has been able to improve student learning outcomes.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Wibowo, Agus Mukti | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Bahan Ajar Berbasis Web Offline; Rangka Manusia; Development; Offline Web-Based Instructional Materials; Human Frame | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Afib Rif'an Nashruddin | ||||||
Date Deposited: | 28 Jul 2017 08:58 | ||||||
Last Modified: | 28 Jul 2017 08:58 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7430 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |