Karim, Abdul (2014) Peran guru Aqidah Akhlak dalam membentuk kepribadian siswa di Madrasah Ibtidaiyah Bustanul Ulum Kota Batu. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
10140125.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Penting bagi seorang peserta didik untuk menjadi pribadi yang kompetitif. Pribadi yang selalu siap bersaing dan menjadi yang terbaik. Demikian juga dalam kehidupan yang lebih luas. Peserta didik harus menjadi pribadi yang menjadi pemenang dalam setiap aspek kehidupan dan terus mengadakan peningkatan dan perbaikan jalan hidup. Dilingkungan sekolah guru sebagai pendidik bagi anak memiliki tugas dalam membentuk kepribadian siswa.
Tujuan dilakukan penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana peran guru Aqidah Akhlaq dalam membentuk kepribadian siswa di MI Bustanul Ulum Kota Batu dan untuk mengetahui apa saja factor pendukung dan factor penghambat peran guru Aqidah Akhlaq dalam membentuk kepribadian siswa di MI Bustanul Ulum Kota Batu.
Untuk merealisasikan penelitian ini, peneliti menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif kualitatif. Dalam perjalanan mengeumpulkan data, penulis menggunakan metode wawancara, observasi dan dokumentasi. Adapun untuk teknis analisis data peneliti menggunakan analisis deskriptif kualitatif.
Dari hasil penelitian yang penulis lakukan akhirnya menghasilkan suatu kesimpulan sebagai berikut: Pertama, peran guru Aqidah Akhlak dalam membentuk kepribadian siswa di MI Bustanul Ulum Batu meliputi peran guru di dalam kelas dan diluar kelas. Adapun peran guru Aqidah Akhlak di dalam kelas adalah: pertama informatory membentuk kepribadian intelligent/ cerdas, kedua motivator membentuk kepribadian semangat tinggi (energetic), ketiga fasilitator membentuk kepribadian berani karena benar, keempat pembimbing membentuk kepribadian jujurdan kelima pengelola kelas membentuk kepribadian seorang pemimpin, mudah berbicara dan tanggung jawab. Sedangkan peran guru Aqidah Akhlak di luar kelas adalah: pertama orang tua kedua membentuk kepribadian sopan santun, kedua suri tauladan membentuk kepribadian disiplin dan ketiga Pembina akhlak membentuk kepribadian rendah hati dan berani karena benar. Peran guru Aqidah Akhlak dalam membentuk kepribadian siswa memiliki faktor pendukung dan penghambat. Adapun faktor pendukungnya adalah Lingkungan sekolah yang mendukung, kesadaran yang kuat dari diri anak sendiri untuk berubah, adanya kerjasama dari guru kepala sekolah serta komponen lain yang ada disekolah dan orang tua murid. dan lingkungan rumah yang mendukung. Sedangkan faktor penghambatnya antara lain adanya teknologi yang semakin canggih kemudian disalahgunakan oleh siswa yang belum tahu manfaatnya bagi diri siswa, keterbatasan guru dalam mengawasi siswa ketika berada dirumah dan keterbatasan pengetahuan guru tentang asal-usul anak dari keluarganya, dan rumah yang tidak mendukung.
ABSTRACT
The learner is important to be a competitive person. One who is always ready to compete and be the best. Similarly, in a broader life. Learners should be personal to be a winner in every aspect of life and continue to make improvements to the way of life and improvement. In the school environment for the children of teachers as educators have a duty in shaping the personality of students.
The purpose of this study was to determine how the teacher's role in shaping the personality of Aqidah Akhlaq Islamic Elementary School students in Bustanul Ulum batu City and to know what are the factors supporting and inhibiting factors Akhlaq Aqeedah teacher's role in shaping the personality of the students in the Islamic Elementary School Bustanul Ulum Batu City.
To realize this study, researchers used a qualitative approach with a qualitative descriptive study. In the course of collecting data, the writer used interview, observation, and documentation. As for the technical analysis of the data, the researcher uses descriptive qualitative analysis.
The research that I did it ultimately produces a conclusion as follows: First, the teacher's role in shaping the personality of Virtue Aqidah at Government Islamic Elementary School students Bustanul UlumBatu include the role of the teacher in the classroom and outside the classroom. The role of the teacher in the classroom Aqidah Morals are: first informant shaping the personality of intelligent / smart, both motivators form a high spirit personality (energetic), the three facilitators form a bold personality as true, establish mentor fourth and fifth honest manager personality shaping the personality of a leader class, easy to talk and responsibility. While the role of the teacher outside of class Aqidah Morals are: first parents both shaping personality manners, both role models shape the personality of discipline and morals shape the personality of Trustees third humble and courageous as it is. The role of teachers in shaping the personality of Virtue Aqidah students have the enabling and inhibiting factors. The supporting factors are supportive school environment, a strong awareness of his own child to change, the cooperation of the teachers and principals of other components that exist in schools and parents. and supportive home environment. Whereas the inhibiting factors such as the presence of increasingly sophisticated technology and then abused by students who do not know the benefits to the students, teachers limitations in monitoring students when they are at home and teachers' lack of knowledge about the origins of children from their families, and homes that do not support.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Gafur, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Guru Aqidah Akhlak; Kepribadian Siswa; Teacher Aqidah Morals; Personality Students | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Afib Rif'an Nashruddin | ||||||
Date Deposited: | 28 Jul 2017 08:59 | ||||||
Last Modified: | 09 May 2023 10:35 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7427 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |