Saidah, Anis (2014) Pengembangan buku ajar berbasis inkuiri terbimbing materi benda dan sifatnya pada siswa kelas IV MINU an-Nur Bokor Kecamatan Turen Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10140018.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (11MB) |
Abstract
INDONESIA:
IPA merupakan kumpulan pengetahuan yang tersusun secara sistematis yang berkaitan dengan gejala-gejala alam. Pengembangan buku ajar IPA merupakan salah satu sarana guna membantu memahamkan siswa dalam pembelajaran. Melalui buku ajar ini, diharapkan siswa dapat termotivasi dan menumbuhkan keterampilan ilmiah siswa, di dalam keterampilan ilmiah akan diwujudkan dengan kerja ilmiah siswa. Hal ini bertujuan untuk menghasilkan proses penemuan (Inkuiri) pengetahuan dalam proses pembelajaran anak. Proses pembelajaran anak melalui proses penemuan sendiri tidak terlepas dari bimbingan guru, oleh karena itu pengembangan buku ajar ini menggunakan metode Inkuiri Terbimbing. Buku ajar yang dapat mendukung proses pembelajaran IPA secara optimal adalah buku ajar berbasis Inkuiri Terbimbing yang berupa buku ajar siswa kelas IV SD/MI. Materi pokok yang dibahas adalah Benda dan Sifatnya. Materi ini menjelaskan tentang berbagai macam wujud benda serta perubahannya dalam kehidupan sehari-hari. Rumusan masalah penelitian ini yakni: (1) Kelayakan pengembangan buku ajar IPA berbasis Inkuiri Terbimbing, dan (2) Perbedaan hasil belajar siswa sebelum dan sesudah menggunakan pengembangan buku ajar IPA berbasis Inkuiri Terbimbing. Tujuan penelitian ini adalah mengembangkan buku ajar IPA berbasis Inkuiri Terbimbing pokok bahasan Benda dan Sifatnya dengan objek penelitian siswa kelas IV MINU An-Nur Bokor Turen Malang.
Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode Research and Development (penelitian dan pengembangan). Model yang digunakan dalam pengembangan buku ajar ini adalah model Walter Dick and Low Carey. Subyek penilaian produk untuk kelayakan buku ajar terbatas pada tiga ahli, yakni ahli isi/materi, ahli desain buku ajar, dan ahli pembelajaran serta sasaran uji coba produk yaitu seluruh siswa kelas IV MINU An-Nur Bokor Malang.
Hasil dari penelitian pengembangan buku ajar berbasis Inkuiri Terbimbing dalam mata pelajaran IPA memenuhi kriteria valid dengan hasil uji ahli materi mencapai tingkat kevalidan 92,5%, ahli desain mencapai 95%, ahli mata pelajaran mencapai 90%, dan hasil uji coba lapangan mencapai 84%, hasil belajar siswa rata- rata nilai pre-test 75,31 dan nilai post-test 89,77. Pada uji-t manual dengan tingkat kemaknaan 0,05 diperoleh hasil t hitung ≥ t tabel yaitu 4, 298 ≥ 1,721 artinya Ho ditolak dan Ha diterima. Sehingga, terdapat perbedaan yang signifikan terhadap buku ajar yang dikembangkan. Hal ini menunjukkan bahwa produk yang dikembangkan memiliki kualifikasi tingkat kevalidan yang tinggi, sehingga buku ajar layak digunakan dalam pembelajaran.
ENGLISH:
Natural science (IPA) is the collection of knowledge related to natural indication which is arranged systematically. The development of natural science is one of way in order to help student understand method. The development of natural science handbook included as one way in order to give the comprehension of the students toward the subjects. Through this handbook, the students are expected to being motivated and grow the scientific skill, which is created by the scientific act of the students. The aim is deliver knowledge finding (Inquiry) on learning process of the children. Learning process of the children through individual finding process cannot be escaped from the guidance of teacher, therefore the development of this handbook use the Leaded Inquiry method. The handbook is able to support the learning process of natural science optimally, based Leaded Inquiry on IV grade. The specific material which will be discussed are object/element and its characteristics. This material describes kinds of the object’s shape and its alteration in everyday life. The research problems of this research are 1) the eligibility and development of handbook (IPA) base on in lead inquiry and 2) The difference student learning before and after using lead inquiry method. The purpose of this research is to improve the handbook of natural science based on Leaded Inquiry particularly in its elements and characteristics with the research object are the students of MINU An-Nur Bokor Malang at IV grade.
The research method of this research are Research and Development method and the model of the handbook development is Walter Dick and Low Carey. The subject assessment of handbook expediency depend on three experts, they are material expert, handbook design expert, and learning expert. The target of experiment product are the whole students of Islamic elementary school An-Nur Bokor Malang IV grade.
The result of research in the handbook based on Leaded Inquiry on natural science acquire valid criteria with the result of material expert reaches 92,5%, handbook design reaches 95%, learning expert reaches 95%, and the result of experiment reaches 84%, the average students result on pre-test is 75,31 and the post-test result is 89,77. On manual t-test with the meaning standard 0,05 obtained the result of t hitung≥ t tabel yaitu 4, 298≥ 1,721 which means that Ho is rejected and Ha is accepted. There is the significant difference toward the handbook developed. This result disclose that the product developed has the high validity qualification, so that this handbook is appropriate to be used in the learning process.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Minarno, Eko Budi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Buku Ajar; IPA; Inkuiri Terbimbing; Development; Hand Book; Natural Science; Leaded Inquiry | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 28 Jul 2017 08:46 | ||||||
Last Modified: | 28 Jul 2017 08:46 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7426 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |