Prihatiningsih, Rina (2014) Pembinaan kepala Madrasah dalam meningkatkan kinerja guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Maarif 02 Singosari Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
10140118.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
ABSTRAK
Kepala madrasah merupakan sosok yang menjadi pantauan dan mempunyai peranan penting bagi lembaga yang dipimpinnya. Tugas dari kepala madrasah yaitu membimbing dan membina para guru dan seluruh staf yang menangani dalam proses pembelajaran, agar mampu meningkatkan dan mengembangkan kemampuan yang dimiliki guru untuk menciptakan situasi pembelajaran yang kondusif sehingga tujuan pembelajaran dapat tercapai dengan maksimal. Pembinaan kinerja guru harus dilakukan oleh kepala madrasah secara terus-menerus sehingga kinerja guru selalu mengalami peningkatan dan guru menjadi guru yang hebat dan berkualitas.
Adapun tujuan dari penelitian ini antara lain; (1) Mendeskripsikan bentuk pembinaan kepala madrasah dalam meningkatkan kinerja guru madrasah ibtidaiyah Al-Maarif 02 Singosari. (2) Mediskripsikan faktor pendukung dan penghambat yang mempengaruhi kepala madrasah dalam meningkatkan kinerja guru madrasah ibtidaiyah Al-Maarif 02 Singosari.
Untuk terjapainya tujuan diatas maka peneliti menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskripsi. Lokasi penelitian ini dilakukan di MI Al-Maarif 02 Singosari Malang. Informan dalam penelitian ini adalah kepala madrasah dan guru kelas. Teknik pengumpulan data menggunakan (1) wawancara terstruktur dan tidak struktur; (2) dokumentasi. Untuk menganalisis data penulis menggunakan analisis deskriptif kualitatif.
Temuan penelitian ini menunjukkan bahwa, (1) kepala madrasah mengadakan pembinaan di dalam sekolah, diantara bentuk pembinaan yang dilakukan kepala madrasah yaitu; kegiatan rapat rutinan, diskusi individu, penilaian, dan kunjugan kelas, serta pembinaan yang dilakukan kepala madrasah diluar madrasah yakni, mengikut sertakan guru pelatatihan (wrokshop) dan, kelompok kerja guru (KKG). (2) faktor pendukung dan penghambat yang mempengaruhi kepala madrasah dalam meningkatkan kinerja guru, adalah sebagai berikut: a) faktor pendukung, yang meliputi; terpenuhinya sarana prasarana madrasah yang terpenuhi, antusia dan semangat para guru turut serta dalam pelatihan, serta adanya dukungan dari yayasan. b) faktor penghambat yang dihadapi kepala madrasah, adalah; diri kepala madrasah sendiri dan adanya guru yang tidak tepat masuk madrasah.
ABSTRACT
The principal of Islamic school is the leader and he/she has significant role for led institution. The task of Islamic school principal is supervising and supervising the teachers and all staffs who conduct the learning process to enhance and develop the teachers’ skill in creating conducive learning situation which aims at gaining maximum learning goal. The supervision of teachers’ performance must be led continuously by the principal to keep the growth of teachers’ performance therefore the teacher becomes excellent teachers who keep their best quality.
This research aims at (1) describing the principal establishment way in elevating Al Maarif 02 Singosari Islamic Elementary School (2) describing the supporting and restriction factors which influence the principal of this Islamic School to enhancing the performance of Al maarif 02 Singosari Malang teachers.
To achieve the aforementioned goal, the researcher employs qualitative approach specifically using descriptive research. This research is conducted in Al maarif 02 Singosari Malang Islamic Elementary School. The informants in this study are the principal and the class teacher. The data collection techniques are (1) structured and unstructured interview, and (2) documentation. Also, descriptive qualitative analysis is used to analyze the data.
The result of the study states that (1) the principal is seen to conduct the supervision in the researched school which are in the form of regular meeting, personal discussion, scoring, and class visitation. In the same hand, the principal also conducts the supervision outside the school such as encouraging teachers to join teacher the workshop, and teacher work group (KKG) . (2) The supporting and restriction factors which influences the principal in improving teacher performance are (a) the supporting factors include the fulfillment of facilities and equipment in the Islamic school, enthusiasm, and the teacher spirit in joining workshop, and the institution’s endorsement. (b) The restriction factors which are undergone by the principal are the principal itself and the existence of inadequate teachers who teach in the Islamic school.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Gafur, Abdul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pembinaan Kepala Madrasah; Kinerja Guru; The Supervision of Islamic Education Principal; The Teacher Performance | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Afib Rif'an Nashruddin | ||||||
Date Deposited: | 28 Jul 2017 08:57 | ||||||
Last Modified: | 09 May 2023 10:31 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7407 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |