تطوير مادة اللغة العربية على أساس مهارت الاتصال اللغوي: بالتطبيق على الفصل الحادي عشر بالمدرسة الثانوية الإسلامية الحكومية 3 شربون جاوى الغربية

Jannah, Lathifatul (2011) تطوير مادة اللغة العربية على أساس مهارت الاتصال اللغوي: بالتطبيق على الفصل الحادي عشر بالمدرسة الثانوية الإسلامية الحكومية 3 شربون جاوى الغربية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
09720058.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB)
[img] Other (Book)
09720058.rar - Accepted Version
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (2MB)

Abstract

ABSTRAK

Fungsi bahasa sebagai alat untuk bertukar pendapat dan perasaan menjadikan pentingnya pengajaran Bahasa Arab sebagai alat komunikasi.dan proses pengajarannya dibutuhkan unsur-unsur pendukung yang baik, diantaranya materi ajar, karena materi ajar merupakan media yang berisi berbagai pengetahuan yang harus dikuasai siswa, oleh karena itu penulis memilih judul Pengembangan materi Bahasa Arab berdasarkan Language Communicative skill. .

Penilitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana proses pengembangan materi Bahasa Arab berdasarkan Language Communicative skill dan sejauh mana kualitas materi ini dapat diterima siswa kelas XI MAN 3 Cirebon Jawa Barat.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode penelitian dan pengembangan ( Research and Development). dan buku ajar yang dikembangkan adalah buku pelajaran Bahasa Arab karangan Prof.Dr. Hidayat dengan rujukan buku pelajaran Bahasa Arab yang lain. Penelitian ini diawali dengan observasi,wawancara dan angket, kemudian pengembangan materi ajar berdasarkan penilaian pakar melalui wawancara dan angket yang kemudian diterapkan di kelas.langkah yang terahir yaitu pembagian angket siswa untuk mengetahui kualitas materi tersebut.

Hasil penelitian ini berupa produk materi Bahasa Arab berdasarkan Language Communicative skill yang dapat diterima oleh siswa kelas XI MAN 3 Cirebon Jawa Barat.dan penulis juga melihat respon siswa yang baik terhadap materi ini dan mayoritas siswa (67 %) berpendapat bahwa materi yang dikembangkan ini dapat memotivasi serta membantu mereka untuk berkomunikasi dengan Bahasa Arab baik secara lisan maupun tulisan.

ABSTRACT

The function of language as a medium to exchange opinions and feelings makes the importance of teaching Arabic as languages communication.and the proces of languages teaching needs elements of a good support, including teaching contents, because it is a medium that contains a variety of knowledge that must be mastered by students, therefore author chose the title Development of Arabic contents based on Communicative Language skills.

This study used to find out how the process of development of Arabic language contents and exercises based on Communicative Language skill and the extent to which these contents are acceptable quality by student of class XI MAN 3 Cirebon in West Java.

This study used a qualitative approach with the methods of research and development (Research and Development). and the developed textbook is a textbook by Dr. Hidayat with reference textbooks of Arabic else. This research begins with the first research with observation, interviews and questionnaires, then the development of teaching contents
based on expert assessment by through interviews and questionnaires and olso applied in the class . and the last steps is the division of student questionnaire to determine the quality of the contents .

The results of this study is form of product Arabic languages contents and exercises based on Communicative Language skill that can be received by students class XI MAN 3 Cirebon in west Java.and they has a good respon for it because the majority of student (67%) agreed that the contents and exercises that developed cans motivate and help them to communicate with the Arabic language both speaking and writing.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Lubis, Torkis
Keywords: مهارت الاتصال اللغوي; مادة اللغة العربية; Materi ajar Bahasa Arab; Language Communicative skill; Arabic Language Teaching contents; Language Communicative skill
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 24 Jul 2017 09:36
Last Modified: 24 Jul 2017 09:36
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7381

Actions (login required)

View Item View Item