Habib H, Muhammad Al (2013) Kantin kejujuran sebagai sarana pembinaan akhlak siswa MI Setia Bhakti Desa Tamiajeng Kec. Trawas Kab. Mojokerto. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09140078.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kantin kejujuran merupakan salah satu sarana yang dapat digunakan dalam mendidik dan membiasakan siswa dalam hal kejujuran sejak dini. Selain mendidik kejujuran siswa, kantin kejujuran juga dapat digunakan untuk melatih kemadirian siswa. penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan mengenai seberapa besar peran kantin kejujuran dalam mendidik kejujuran siswa di MI Setia Bhakti Desa Tamiajeng Kecamatan Trawas kabupaten Mojokerto.
Tujuan dari penelitian ini adalah: (1) Mengetahui latar belakang didirikannya kantin kejujuran di MI Setia Bhakti. (2) Mengetahui teknis pelaksanaan kantin kejujuran di MI Setia Bhakti. (3) Mengetahui peran kantin kejujuran dalam mendidik akhlaq siswa MI Setia Bhakti. (4) Mengetahui upaya pengembangan kantin kejujuran yang dilakukan oleh MI Setia Bhakti. (5) Mengtahui faktor pendukung dan penghambat kantin kejujuran dalam mendidik akhlaq siswa MI Setia Bhakti.
Penelitian ini dilakukan di Madrasah Ibtidaiyah Setia Bhakti, tanggal 08 April 2013. Jenis penelitian ini adalah kualitatif, sedangkan teknik pengumpulan data dilakukan dengan melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Sedangkan Analisa data menggunakan analisa data menurut Miles & Hubberman yang langkah-langkahnya antara lain: 1). Data Collection, 2). Data Reduction, 3). Data Display, 4). Verifications.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kantin kejujuran merupakan asset berharga yang harus dikembangkan dalam rangka pembinaan kejujuran siswa di MI Setia Bhakti. Hal tersebut dapat dilihat dari tingkat kejujuran dalam proses jual-beli di kantin tersebut berkisar antara 80-90 %. Selain mendidik kejujuran, kantin kejujuran di MI Setia Bhakti ini juga melatih kemandirian sisiwa. Hal tersebut dikarenakan kantin tersebut dikelola sendiri oleh siswa dengan pengawasan dari dewan guru.
Berdasarkan hasil penelitian ini, dapat disarankan agar dilakukan penelitian lain yang serupa di daerah lain dan juga penelitian lebih lanjut tentang kantin kejujuran sebagai bahan perbandingan.
ENGLISH:
Honesty canteen is one tool that can be used to educate and familiarize the students in terms of honesty early on. In addition to educating students honesty , honesty canteen can also be used to train students kemadirian. This study aimed to describe about how big a role in educating honesty honesty canteen students in MI Setia Bhakti Tamiajeng Village District Trawas Mojokerto regency. The purpose of this study was : (1) Knowing the background of the establishment of canteens honesty in MI Setia Bhakti. (2) Know the technical implementation of honesty canteens in MI Setia Bhakti. (3) Knowing the honesty canteen role in educating students MI Setia Bhakti morality. (4) Knowing honesty canteens development efforts undertaken by the MI Setia Bhakti. (5) Supporting and inhibiting factors mengtahui cafeteria morality of honesty in educating students Setia Bhakti MI .
The research was conducted at the Government Elementary School Setia Bhakti, dated April 8, 2013. The research is qualitative, while the technique is done with the data collection through observations, interviews and documentation. While the analysis of data using a data analysis by Miles & Hubberman that the steps are: 1). Data Collection, 2). Data Reduction, 3). Data Display, 4). Verifications.
Results of this study indi0cate that the canteen honesty is a valuable asset that must be developed in order to develop students' honesty in MI Setia Bhakti. This can be seen from the level of honesty in the process of buying and selling in the cafeteria between 80-90 %. In addition to educating honesty, honesty canteens in MI Setia Bhakti is also trained sisiwa independence. That is because the canteen is managed by students under the supervision of a board of teachers.
Based on these results, it can be suggested that other similar studies carried out in other areas as well as further research on honesty canteen for comparison.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Walid, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Kantin Kejujuran; Sarana; Pembinaan Ahklaq; Diner Honesty; Facilities; Construction Akhlaq | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | ||||||
Date Deposited: | 24 Jul 2017 16:27 | ||||||
Last Modified: | 24 Jul 2017 16:27 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7345 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |