Improving learning motivation through interactive multimedia for natural science for 5th Grade Students at MI Terpadu Attaraqqie Malang

Fauziah, Giska Enny (2013) Improving learning motivation through interactive multimedia for natural science for 5th Grade Students at MI Terpadu Attaraqqie Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
09140037.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB)

Abstract

INDONESIA:

Pembelajaran IPA berhubungan dengan penemuan alam yang sistematik, jadi pembelajaran IPA tidak hanya meliputi penguasaan pengetahuan dalam bentuk fakta, konsep atau prinsip- prinsip tetapi juga proses untuk menemukan. Pembelajaran IPA diharapkan bisa menjadi suatu alat bagi siswa untuk belajar tentang diri mereka dan lingkungannya, dengan harapan mereka dapat mengembangkan dan menerapkan sepanjang hidup mereka.

Siswa pada usia sekolah dasar masih berada dalam tahap “Operasional Konkret”, jadi mereka belum bisa membayangkan sesuatu hal yang abstrak. Oleh karena itu dalam penelitian ini peneliti mengambil suatu cara baru proses pembelajaran IPA, khususnya dalam materi pernafasan manusia dan hewan. Untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran IPA ini peneliti menggunakan pembelajaran berbasis multimedia interaktif. Dengan demikian peneliti berpendapat bahwa dengan melihat pembelajaran berbasis multimedia interaktif dapat memberikan semangat baru dalam proses pembelajaran.

Penelitian ini dilaksanakan di MI Terpadu Attaraqqie Malang dan mengambil objek pada siswa kelas 5. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran IPA menggunakan pembelajaran berbasis multimedia interaktif. Tujuan khususnya adalah 1) Mendiskripsikan proses perencanaan pembelajaran IPA materi pernafasan manusia dan hewan dengan menggunakan pembelajaran berbasis multimedia interaktif untuk siswa kelas 5 di MI Terpadu Attaraqqie Malang 2) Mendiskripsikan pelaksanaan pembelajaran IPA materi pernafasan manusia dan hewan dengan menggunakan pembelajaran berbasis multimedia interaktif untuk siswa kelas 5 di MI Terpadu Attaraqqie Malang 3) Mendiskripsikan penilaian/ evaluasi pembelajaran IPA materi pernafasan manusia dan hewan dengan menggunakan pembelajaran berbasis multimedia interaktif untuk siswa kelas 5 di MI Terpadu Attaraqqie Malang.

Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan tipe Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Data yang ada dijelaskan secara deskriptif dengan tujuan dapat mengatasi permasalahan belajar dalam fenomena pembelajaran. Dalam penelitian ini bisa dipastikan bahwa ada peningkatan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran IPA, penelitian ini dilaksanakan 2 siklus dan 2 pertemuan disetiap siklusnya. Dalam setiap langkahnya meliputi proses perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Peneliti mengadakan pretes sebelum pelaksanaan tindakan dengan pembelajaran berbasis multimedia interaktif dan juga melaksanakan pos tes di setiap akhir siklus untuk mengetahui perkembangan motivasi belajar siswa.

Berdasarkan hasil penelitian, peneliti menyimpulkan bahwa pembelajaran menggunakan multimedia interaktif dapat meningkatkan motivasi belajar siswa. Indikator yang digunakan dalam penelitian ini meliputi 4 komponen yaitu berfikir kritis, menyelesaikan permasalahan, mengumukakan pendapat dan menyelesaikan evaluasi. Indikator dari motivasi tersebut yang sering muncul adalah berfikir kritis dan mengemukakan pendapat. Kesimpulan dari penelitian ini adalah penerapan pembelajaran dengan multimedia interaktif dapat meningkatkan motivasi belajar siswa dari 45.7 % menjadi 87.14 %.

ENGLISH:

Natural Sciences (IPA) is related to the natural way of systematic finding, so that natural science is not just a mastery of knowledge in the form of facts, concepts, or principles but also a process of discovery. Natural science education is expected to be a vehicle for students to learn about themselves and their environment, as well as the prospects for further development and implementation in daily life.

The students in primary school are in “Operational Concrete” so they can not imagine something abstract. Therefore this classroom action research take a new methodology in learning process of natural science, especially in the material of human and animals respiratory organs. To improve students motivation in learning natural science this research use interactive multimedia. Therefore, the research think that by see an interactive multimedia can give a new spirit in learning process.

This research conducted at MI Terpadu Attaraqqie Malang and the object of this research is 5th Grade. The goal of this research is to improve students motivation in learning natural science using interactive multimedia learning. The specific goals of this research are 1) Describe the planning process for learning natural science of human and animal respiratory organs by using interactive multimedia for the 5th grade students at MI Terpadu Attaraqqie Malang. 2) Describe the implementation for learning natural science of human and animal respiratory organs by using interactive multimedia for the 5th grade students at MI Terpadu Attaraqqie Malang. 3) Describe the assessment for learning natural science of human and animal respiratory organs by using interactive multimedia for the 5th grade students at MI Terpadu Attaraqqie Malang.

This research is use descriptive qualitative approach and the type of this research is Classroom Action Research (PTK). The data explained descriptively in order to solve the learning problem in learning phenomena. This research definite to the improvement of students motivation in learning natural science, this research done in 2 cycles and 2 meetings in every cycles. The step in every meetings include planning, implementation, observation and reflection. The researcher held pre test before implementation of interactive multimedia and also held pos test in every cycles to know the development of students motivation.

Based on the result of the research, the researcher make a conclusion that learning using interactive multimedia can increase students motivation. The indicators of motivation that used in this research include 4 component namely critical thinking, providing solution, giving argument and conducting evaluation. The indicators of motivation that often emerge in this research are critical thinking and giving argument. The conclussion is implementation of interactive multimedia in learning natural science can improve students motivation from 45.7% become 87.14 %

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Ali, Nur
Keywords: IPA; Pembelajaran Multimedia Interaktif; Motivasi Belajar Siswa; Natural Science; Interactive Multimedia; Students Motivation
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Depositing User: Zulaikha Zulaikha
Date Deposited: 24 Jul 2017 08:43
Last Modified: 24 Jul 2017 08:43
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7316

Actions (login required)

View Item View Item