Sabik, Ahmad (2013) Penerapan metode team assisted individualization (TAI) untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV pada mata pelajaran IPS di SDN Kutorejo III Kertosono Nganjuk. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09140133.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Berdasarkan observasi peneliti, ternyata di SDN Kutorejo III Kertosono Nganjuk selama ini metode yang digunakan dalam pembelajaran IPS adalah ceramah dan Tanya jawab. Metode ceramah masih menjadi pilihan dalam menyampaikan materi, sehingga siswa cenderung bosan, dan kurang semangat untuk belajar. Berpijak pada latar belakang di atas maka permasalahan yang timbul adalah: 1) Bagaimana Penerapan metode Team Assisted Individualization (TAI) untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV pada mata pelajaran IPS di SDN Kutorejo III Kertosono Nganjuk. 2) Apakah metode Team Assisted Individualization (TAI) dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV pada mata pelajaran IPS di SDN Kutorejo III Kertosono Nganjuk.
Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan deskriptif kualitatif dengan jenis Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Dalam penelitian ini terdapat dua siklus. Siklus I dilaksanakan dalam dua kali tindakan (4 X 35 menit) dan siklus II juga dilakukan dua kali tindakan (4 X 35 menit). Tahapan PTK meliputi perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi.
Dari hasil analisa, menunjukkan bahwa Penerapan Metode Team Assisted Individualization (TAI) dapat Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Mata Pelajaran IPS di SDN Kutorejo III Kertosono Nganjuk. Hal ini dibuktikan dengan adanya peningkatan persentase ketuntasan hasil belajar siswa dari sebelum adanya tindakan, siklus I, siklus II, dan pos test. Adapun persentase ketuntasan hasil belajar siswa sebelum adanya tindakan sebesar 43%, pada siklus I terdapat peningkatan sebesar 60%, siklus II sebesar 70%, dan pos test sebesar 83%.
INGGRIS:
Based on the observations of researches, apparently in SDN Kutorejo III Kertosono Nganjuk during the learning methods used in the IPS is a lecture and question and answer. Lecture method is still an option in presenting the material, so thet students tend to get bored, and less enthusiasm for learning. Building on the above background, the problems that arise are: 1) How does application of the method Team Assisted Individualization (TAI) to improve student learning outcomes in the fourth grade social studies at SDN Kutorejo III Kertosono Nganjuk. 2) Is the method of Team Assisted Individualization (TAI) can improve student learning outcomes in the fourth grade social studies at SDN Kutorejo III Kertosono Nganjuk.
The approach used in this study is a qualitative descriptive approach to the type of Classrom Action Research (CAR). In this study there are two cycles. I cycle performed in two measures (4 X 35 minutes) and the second cycle was also performed twice action (4 X 35 minutes). TOD phases include planning, implementation, observation, and reflection.
From the analysis, showing that the method of application of Team Assisted Individualization (TAI) to Improve Student Results in the Fourth Grade Social Studies Lesson in Elementary Kutorejo III Kertosono Nganjuk. This is evidenced by an increase in the percentage of students mastery of learning outcomes prior the action, first cycle, second cycle, and pos test. The percentage of students mastery of learning outcomes prior the action by 43%, in the first cycle there is an increase of 60%, the second cycle of 70%, and pos test by 83%.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sholeh, Ahmad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Metode Team Assisted Individualization (TAI); Hasil Belajar; Method of Team Assisted Individualization (TAI); Learning Outcomes | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Dellavia Azzahra Permata Putri | ||||||
Date Deposited: | 24 Jul 2017 16:45 | ||||||
Last Modified: | 12 Apr 2023 13:27 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7305 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |