Janah, Roikhatul (2013) Peran kepala madrasah sebagai supervisor dalam meningkatkan profesionalisme guru di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Huda Babadan Ngajum Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09140031.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Kepala sekolah merupakan unsur penting dalam mengembangkan profesionalisme guru. Ada kecenderungan yang kuat bahwa untuk meningkatkan profesionalisme guru, maka guru perlu dibina dan ditata kembali kemampuannya. Sebagai pemimpin pendidikan, Kepala Madrasah bertanggung jawab untuk pertumbuhan guru secara continue. Akan tetapi dalam tugas dan tanggung jawab kepala madrasah sangat banyak dan berat. Selain itu kepala sekolah MI Nurul Huda masih ada jam mengajar. Sehingga waktu kepala madrasah sangat terbatas. Sedangkan dalam pandangan paradigma lama, suatu kegiatan tidak akan berlangsung sesuai dengan rencana jika tidak diawasi.
Fokus masalah skripsi ini diarahkan kepada studi tentang peran kepala madrasah sebagai supervisor dalam meningkatkan profesionalisme guru, yaitu diantaranya: (1) bagaimana peran kepala madrasah sebagai supervisor dalam meningkatkan profesionalisme guru? (2) apa saja faktor yang mempengaruhi peran kepala sekolah sebagai supervisor dalam meningkatkan profesionalisme guru? (3) Bagaimana upaya kepala sekolah sebagai supervisor dalam menanggulangi hambatan penerapan supervisi dalam meningkatkan profesionalisme guru?.
Metode dalam penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Sedangkan yang menjadi sumber data adalah kepala madrasah dan guru MI Nurul Huda. Dalam mengumpulkan data yang dibutuhkan, penulis menggunakan metode observasi, wawancara dan dokumentasi. Analisis data dalam penelitian ini dengan mencatat data dari hasil observasi, interview dan dokumentasi. Mengorganisasikan data, memilah-milahnya untuk menjawab rumusan masalah kemudian mencari dan menemukan makna yang terkait dengan rumusan masalah.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa peran kepala MI Nurul Huda Babadan sebagai supervisor dalam meningkatkan profesionalisme guru melalui berbagai kegiatan yaitu: (1) Melakukan kunjunggan ke kelas pada saat guru mengajar. (2) Melakukan monitoring dengan menulis jurnal kegiatan guru.(3) Mengadakan diskusi/musyawarah dan rapat secara rutin untuk evaluasi. (4) Menyediakan kegiatan untuk peningkatan profesionalisme guru. Misalnya: diklat, seminar, MGMP, whokshop, pelatihan. Dan proses pelaksanaan supervisi yang digunakan kepala madrasah dalam meningkatkan profesionalisme guru MI Nurul huda Babadan adalah mengkolaborasikan 2 teknik yaitu teknik individu dan kelompok. Teknik individu yaitu dengan melakukan kunjungan kelas dan percakapan pribadi. Sedangkan teknik kelompok yaitu dengan rapat guru secara rutin, MGMP, Seminar, serta pembinaan atau penyuluhan. Sedangkan Faktor yang mempengaruhi terlaksananya supervisi kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru MI Nurul Huda terdiri dari faktor pendukung dan faktor penghambat. Faktor pendukung terlaksananya supervisi kepala madrasah adalah: (a) Hubungan baik dan kekeluargaan antara guru dengan kepala sekolah. (b) Kerja sama antara guru untuk memajukan madrasah (c) Komunikasi yang lancar. Sedangkan faktor yang menjadikan penghambat terlaksananya supervisi kepala madrasah adalah: (a) Sarana dan prasarana yang belum terpenuhi secara keseluruhan, (b) Rasa sungkan terhadap guru senior, (c) Kondisi finansial. Dan Upaya kepala MI Nurul Huda Babadan tentang usaha kepala madrasah dalam mengatasi hambatan atau kendala dalam progam supervisi adalah sebagai berikut: (a) Berusaha melengkapi sarana dan prasarana. (b) Bersikap luwes dan berkomunikasi yang baik dengan guru dan staf. (c) Mencari sumber dana.
ENGLISH:
Principal is an important element in developing the professionalism of teachers. That there is a strong tendency to increase the professionalism of teachers, then teachers need to be nurtured and laid back ability. As educational leaders, Principals are responsible for the growth of teachers continue. However, the duties and responsibilities of the principal very much and heavy. Moreover MI Nurul Huda principal still teaching hours. So that the principal is very limited time. Meanwhile, in view of the old paradigm, an activity will not take place as planned if not monitored.
The focus of this paper is directed to issue the study of the role of the principal as a supervisor in improving the professionalism of teachers, some of them: (1) how the principal role as a supervisor in improving the professionalism of teachers? (2) what are the factors that affect the principal's role as a supervisor in improving the professionalism of teachers? (3) How does the principal efforts as a supervisor in overcoming barriers to the implementation of supervision in improving the professionalism of teachers?.
Method in this study uses a qualitative descriptive approach. While the source of the data is principal and teachers MI Nurul Huda. In collecting the required data, the writer used observation, interview and documentation. Analysis of the data in this study to record data from observations, interviews and documentation. Organize data, sort it out to answer the formulation of the problem and then search for and find the meaning associated with the formulation of the problem.
The results showed that the role of the head of MI Nurul Huda Babadan as a supervisor in improving the professionalism of teachers through a variety of activities, namely: (1) Conduct kunjunggan to class when the teacher teaches. (2) To monitor the teachers' journal writing activities. (3) Conducting discussions / meetings and meetings on a regular basis for evaluation. (4) Provide professional development activities for teachers. For example: training, seminars, MGMPs, whokshop, training. Supervision and implementation process used headmaster in improving teacher professionalism MI Nurul huda 2 Babadan is collaborating engineering techniques that individuals and groups. The individual techniques with classroom visits and private conversations. While engineering groups with teachers meeting regularly, MGMPs, seminars, and coaching or counseling. While the factors affecting the implementation of supervisory principals in enhancing teacher professionalism MI Nurul Huda consists of factors supporting and inhibiting factors. Factors supporting the implementation of the supervision of principal are: (a) good and kinship relations between teachers and principals. (b) The collaboration between teachers to advance madrasah (c) Communication smoothly. While the factors inhibiting the implementation of supervision that makes the principal are: (a) Facilities and infrastructure that have not been met as a whole, (b) Sense hesitate to senior teacher, (c) financial condition. And efforts MI Nurul Huda Babadan head of the principal businesses overcome barriers or obstacles in supervision programs are as follows: (a) Trying to complete the infrastructure. (b) Being flexible and good communication with the teachers and staff. (c) Finding sources of funding.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Marno, Marno | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Peran Kepala Madrasah; Supervisor; Profesionalisme Guru; Role of Principals; Supervisors; Teacher Professionalism | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 24 Jul 2017 15:43 | ||||||
Last Modified: | 24 Jul 2017 15:43 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7288 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |