Nofitasari, Fitria (2013) Peran komite sekolah dalam meningkatkan keterampilan siswa melalui kegiatan Parent’s Day di Sekolah Dasar Islam Surya Buana Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09140029.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Peran serta masyarakat, khususnya orang tua siswa dalam penyelenggaraan pendidikan selama ini sangat minim. Partisipasi masyarakat selama ini pada umumnya lebih banyak bersifat dukungan input (dana), bukan pada proses pendidikan (pengambilan keputusan, monitoring, evaluasi, dan akuntabilitas). Padahal peran serta dan dukungan masyarakat, baik dalam pengelolaan dan penyelenggaraan pendidikan sangat dibutuhkan. Oleh karena itu, untuk menampung dan meningkatkan peran serta masyarakat dalam dunia pendidikan, maka dibentuklah komite sekolah.
Pendidikan pada saat ini bukan hanya pendidikan yang bersifat akademik saja yang dikembangkan dalam sekolah, tetapi pendidikan dalam bidang non akademik juga sangat diperlukan untuk perkembangan motorik anak, misalnya keterampilan membuat prakarya. Ada segudang manfaat dari membuat prakarya. Antara lain melatih keterampilan anak, mengasah motorik halus, ketelitian, kesabaran, sekaligus melatih mereka untuk tenggang rasa. Di samping itu, belajar membuat prakarya juga melatih anak mengembangkan rasa percaya diri.
Penelitian ini terfokus pada: 1) Peran Komite Sekolah dalam meningkatkan keterampilan siswa melaui kegiatan Parent’s Day di SDI Surya Buana Malang, 2) Pelaksanaan kegiatan Parent’s Day dalam meningkatkan keterampilan siswa di SDI Surya Buana Malang, 3) Hasil dari kegiatan Parent’s Day dalam meningkatkan keterampilan siswa di SDI Surya Buana Malang. Penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan bagaimana peran komite sekolah dalam meningkatkan keterampilan siswa melalui kegiatan Parent’s Day, bagaimana pelaksanaan kegiatan Parent’s Day, dan bagaimana hasil dari kegiatan Parent’s Day di SDI Surya Buana Malang.
Metode pengumpulan data dilakukan melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Untuk menganalisis data, penulis menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif, yaitu mendeskripsikan data-data yang ada untuk menggambarkan realitas sesuai dengan fenomena yang sebenarnya.
Hasil penelitian ini adalah: pertama, peran komite sekolah dalam kegiatan Parent’s Day di SDI Surya Buana Malang, meliputi: 1) Sebagai pemberi pertimbangan, Komite Sekolah memberikan pertimbangan atas munculnya usulan kegiatan Parent’s Day di SDI Surya Buana Malang dengan menyetujui diadakannya kegiatan tersebut. 2) Sebagai pendukung, Komite Sekolah di SDI Surya Buana Malang membuat sebuah paguyuban-paguyuban kelas yang beranggotakan orang tua siswa dari masing-masing kelas. Selain itu komite sekolah juga memberikan dukungan tenaga dengan ikut serta dalam pelaksanaan kegiatannya. 3) Sebagai pengontrol, peran komite sebagai pengontrol masih belum bisa terlaksana secara maksimal. 4) Sebagai mediator, komite sekolah adalah sebagai penghubung atau mediator antara sekolah, orang tua, dan masyarakat, dengan menampung aspirasi, masukan maupun kritikan dari orang tua dan selanjutnya akan disampaikan kepada sekolah. Kedua, Pelaksanaan kegiatan Parent’s Day di SDI Surya Buana Malang, dapat dikatakan cukup baik dan berhasil. Dibuktikan dengan masih terlaksananya kegiatan ini sampai sekarang, dan perkembangannya pun semakin membaik dari tahun sebelumnya. Dan tercipta pembelajaran yang menyenangkan di dalam kelas. Ketiga, Hasil yang diperoleh dari kegiatan Parent’s Day ini adalah dapat meningkatkan skill keterampilan serta kepercayaan diri siswa karena merasa bangga bisa menghasilkan sebuah karya sendiri. selain itu juga dapat terjalin hubungan silaturrahim antara orang tua siswa dengan guru di sekolah.
ENGLISH:
The role of the community, especially parents of students in organizing education for this very minimal. Public participation so far is generally more acidic input support (funding), not on the educational process (decision-making, monitoring, evaluation, and accountability). Whereas the role and support of the community, both in management and organization of education is needed. Therefore, to accommodate and enhance community participation in education, the school Committee is formed.
Education at this moment is not just an academic education is developed in schools, but education in the field of non academic is also very necessary for the development of children's motor skills, for example creating handicraft making. There are a myriad of benefits from creating handicraft making. Among other training skills, hone fine motor, precision, patience, and train them to tolerance. In addition, learn to make creating handicraft also train children to develop self- confidence.
The research focused on: 1) The role of the school Committee in improving the skills of the students through the activities of Parent's Day in SDI Surya Buana Malang, 2) Implementation activities Parent's Day in improving the skills of students in SDI Surya Buana Malang, 3) Results of the activities of the Parent's Day in improving the skills of students in SDI Surya Buana Malang. This research aims to mendiskripsikan how the role of the school Committee in improving the skills of the students through the activities of Parent's Day, how the implementation of the activities of the Parent's Day, and how the results of the activities of the Parent's Day at SDI Surya Buana Malang.
Method of data collection was done through observation, interview and documentation. To analyze the data, the author uses descriptive qualitative analysis techniques, that describe the data that is there to describe reality in accordance with the real phenomena.
The results of this research are: first, the role of the school Committee in Parent's Day in SDI Surya Buana Malang, includes: 1) As a giver of counsel, School Committee give consideration for the proposed activities of the Parent's Day at SDI Surya Buana Malang by agreeing to the holding of such activities. 2) As support, the school Committee on SDI Surya Buana Malang makes a associations-associations classroom that included the parents of students from each class. The school Committee also gave support to the personnel participating in the implementation of its activities. 3) As the controller, the role of the Committee as the controller is still not able to be implemented to its full potential. 4) As the mediator, the school Committee is as a liaison or a mediator between school, parents, and community, with an accommodating aspirations, input and criticism from parents and will then be submitted to the school. Second, the implementation of the activities of the Parent's Day at SDI Surya Buana Malang, can be said to be quite good and successful. Evidenced by the implementation of these activities still until now, and its development was improved from the previous year. And created a fun learning in the classroom. Third, the results obtained from Parent's Day is can increase skill skill and self-confidence of students can feel proud because it produces a work of its own. It also can be interwoven relationships silaturrahim between parents of students with teachers at the school.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yaqien, Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Komite Sekolah; Keterampilan Siswa; Parent’s Day; School Committee; Student Skills | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 24 Jul 2017 15:34 | ||||||
Last Modified: | 24 Jul 2017 15:34 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7283 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |