Arulan, Belina Dian (2013) Media komik matematika dalam meningkatkan pemahaman materi perkalian pada siswa kelas 3 MI Nurul Huda Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09140115.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Matematika merupakan salah satu mata pelajaran yang termuat dalam kurikulum sekolah dasar, yang implementasinya berbasis pada matematika kompleks. Pengajaran matematika selama ini cenderung dikembangkan melalui pola pengajaran teori-contoh-latihan. Jika ditijau kembali pengajaran matematika yang didasarkan pada teori-contoh-latihan, hanya akan menghasilkan suatu pandangan yang sempit tentang matematika.
Fokus penelitian dan pengembangan ini meliputi: 1) Bagaimana merancang komik matematika dalam meningkatkan pemahaman materi perkalian siswa kelas 3 MI Nurul Huda Malang. 2) Bagaimana respon siswa kelas 3 MI Nurul Huda Malang terhadap komik matematika dalam meningkatkan pemahaman materi perkalian.
Adapun tujuan penelitian ini adalah: 1) untuk mengetahui proses pembuatan komik matematika dalam meningkatkan pemahaman materi perkalian pada siswa kelas 3 MI Nurul Huda Malang. 2) untuk mengetahui respon siswa kelas 3 terhadap media komik matematika jika digunakan dalam pembelajaran materi perkalian.
Penelitian yang penulis lakukan ini termasuk dalam penelitian dan pengembangan atau Reseach and Development yaitu penelitian yang digunaka untuk menghasilkan produk tertentu dan menguji keefektifan produk tersebut, dengan tahapan pra poduksi, produksi dan pasca produksi.
Media komik yang digunakan dalam meningkatkan pemahaman materi perkalian mendapatkan respon yang baik. Hal ini dibuktikan dengan presentase yang diberikan siswa yaitu sebesar 88,25% dengan klasifikasi sangat layak.
ENGLISH:
Mathematics is one of the subjects included in the curriculum of primary schools, which are based on the implementation of complex mathematics. Teaching mathematics during this time tends to be developed through teaching pattern theory-examples-exercises. If be looked returns based on mathematical teaching theory-examples-exercises, only leads to a narrow view of math.
The focus of research and development include: 1) How to design comics mathematics in improving understanding of multiplication material on the third class MI Nurul Huda was unfortunate. 2) How response the third class MI Nurul Huda against the hapless comic mathematics in improving understanding of multiplication material.
As for the purpose of this research was: 1) To know the process of making math comics in increasing understanding of multiplication material on the third class MI Nurul Huda was unfortunate. 2) To determine the response of the third class math comics against the media if used in learning multiplication material.
The research that the author do this included in research and development or Reseach and Development research that is used to produce a particular product and test the effectiveness of these products, with the stages of pre poduksi, production and post production.
Comic Media used in increasing the understanding of multiplication material get good responses. This is evidenced by the percentage of students are given registration buy 88.25% with classification is very decent.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Kusumastuti, Ari | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Media; Komik Matematika; Materi Perkalian; Media; Math Comic; Multiplication Material | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Dwi Sri Haryanti | ||||||
Date Deposited: | 01 Sep 2017 19:00 | ||||||
Last Modified: | 01 Sep 2017 19:00 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7270 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |