Rini, Wahyuana Andika (2013) Penerapan strategi jigsaw dan everyone is teacher here dalam meningkatkan prestasi belajar pada materi suku bangsa dan budaya siswa kelas IV-A MIN Sumberjati Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09140024.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pembelajaran kolaboratif adalah model pembelajaran yang dilakukan oleh siswa dengan karakteristiknya sebagai individu yang berbeda - beda saling bekerjasama dalam kelompok kecil, saling membina, belajar dan berubah bersama, serta melangkah bersama ke arah satu tujuan. Strategi Jigsaw salah satunya memberikan kesempatan kepada setiap siswa untuk saling berbagi dengan siswa lain sesuai dengan kemampuan. Mengajar dan diajar oleh siswa itu sendiri merupakan hel penting dalam proses belajar dan sosialisasi yang berkesinambungan seperti pada strategi Everyone Is Teacher Here.
Berdasarkan uraian tersebut, dapat dirumuskan suatu rumusan masalah Pertama Bagaimana perencanaan Strategi Jigsaw Dan Everyone Is Teacher Here Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Materi Suku Bangsa dan Budaya Siswa Kelas IV-A MIN Sumberjati Blitar. Kedua Bagaimana pelaksanaan Strategi Jigsaw Dan Everyone Is Teacher Here Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Materi Suku Bangsa dan Budaya Siswa Kelas IV-A MIN Sumberjati Blitar. Ketiga Bagaimana evaluasi Strategi Jigsaw Dan Everyone Is Teacher Here Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Materi Suku Bangsa dan Budaya Siswa Kelas IV-A MIN Sumberjati Blitar.
Penelitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas. Sedangkan yang menjadi sumber data adalah guru mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial dan siswa kelas IV. Dalam mengumpulkan data yang dibutuhkan, penulis menggunakan metode observasi, interview dan dokumentasi. Analisis data dalam penelitian ini dengan mencatat data dari hasil observasi, interview dan dokumentasi. Mengorganisasikan data, memilah- milahnya untuk menjawab rumusan masalah kemudian mencari dan menemukan makna yang terkait dengan rumusan masalah.
Hasil penelitian, pada siklus I prosentase tingkat ketuntasan siswa yaitu 17% sedangkan rata-rata nilai sebesar 71,24 pada siklus II prosentase ketuntasan siswa yaitu 56,6% sedangkan rata-rata nilai sebesar 76 dan pada siklus III prosentase ketuntasan siswa yaitu sebesar 80% sedangkan nilai rata-rata sebesar 82,8. Jadi dengan pelaksanaan model Collaborative Learning maka prestasi belajar Ilmu Pengetahuan Sosial khususnya materi Suku Bangsa dan Budaya siswa kelas IV-A MIN Sumberjati meningkat prestasinya baik secara kognitif, afektif, dan psikomotorik.
ENGLISH:
Collaborative learning is a learning model that is done by the students as individuals with different characteristics - different work together in small groups, fostering mutual, learn and change together, and move together toward one goal. Jigsaw strategy one of which provides the opportunity for each student to share with other students according to ability. Teach and be taught by the students themselves is an important hel in the process of continuous learning and socialization as on strategies Teacher Everyone Is Here.
Based on these descriptions, a formulation of the problem can be formulated First is How Jigsaw Strategic Planning And Everyone Is Here In Improving Teacher Achievement In the Matter of Racial and Cultural Students in Grades IV-A MIN Sumberjati Blitar. Second is How Jigsaw Strategy implementation Teacher And Everyone Is Here In Improving Learning Achievement In Racial and Cultural Materials Student Class IV-A MIN Sumberjati Blitar. Third is How Strategy Jigsaw evaluation Teacher And Everyone Is Here In Improving Learning Achievement In Racial and Cultural Materials Student Class IV-A MIN Sumberjati Blitar.
This study uses action research. While the source of the data is subject teachers of Social Sciences and fourth grade students. In collecting the required data, the writer used observation, interview and documentation. Analysis of the data in this study to record data from observations, interviews and documentation. Organize data, sort it out to answer the formulation of the problem and then search for and find the meaning associated with the formulation of the problem.
The results, in the first cycle is the percentage of student mastery level of 17% while the average value of 71.24 percent in the second cycle students completeness is 56.6% while the average value of 76 and the third cycle is the percentage of student mastery of 80 % while the average value of 82.8. So with the implementation of the Learning Collaborative model of student achievement in particular the Social Sciences and Cultural Ethnicity material grade IV-A MIN Sumberjati increased performance both cognitive, affective, and psychomotor.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Pusposari, Luthfiya Fathi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Penerapan Strategi Jigsaw dan Everyone Is Teacher Here; Prestasi Belajar; Implementation Strategies Teacher Jigsaw and Everyone Is Here; Learning Achievement | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Zulaikha Zulaikha | ||||||
Date Deposited: | 24 Jul 2017 15:38 | ||||||
Last Modified: | 24 Jul 2017 15:38 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7262 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |