Rachmawati, Yesica Ayu (2013) Pengembangan bahan ajar matematika berbasis karakter kelas 2 semester I di Madrasah Ibtidaiyah Negeri II Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09140114.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Berdasarkan kenyataan di lapangan, masih sedikit bahan ajar yang berbasis karakter. Hal ini bertentangan dengan program pemerintah yaitu dengan mengadakan pendidikan berkarakter. Seharusnya program tersebut diimbangi dengan penerbitan bahan ajar yang berbasis karakter, sehingga dapat menunjang program tersebut.
Dari kenyataan itu, penulis terdorong untuk mengembangkan bahan ajar dan CD pembelajaran matematika berbasis karakter sebagai salah satu alternatif media penunjang program pemerintah. Bahan ajar yang dikembangkan ini berbasis karakter yang isinya memuat karakter-karakter baik dan Islami yang diintegrasikan dengan mata pelajaran matematika. Dengan demikian siswa dapat mempraktekkan karakter-karakter tersebut dalam kehidupan sehari-harinya.
Bahan ajar ini disajikan dalam beberapa tema, karena disesuaikan dengan siswa kelas 2 yang masih menggunakan pendekatan tematik. Adapun unsur-unsur bahan ajar ini terdiri dari halaman judul, kata pengantar, daftar isi, judul bab (tema), standar kompetensi dan kompetensi dasar, judul sub bab, narasi, materi beserta contoh soal. Sebelum diujicobakan kepada siswa, bahan ajar ini dovalidasi terlebih dahulu oleh 1 ahli materi matematika, 1 ahli desain buku ajar, dan 1 guru mata pelajaran matematika. Setelah itu, bahan ajar ini diujicobakan kepada 29 siswa.
Berdasarkan hasil validasi dari ahli materi, ahli desain dan guru mata pelajaran, penilaian terhadap bahan ajar meliputi kelayakan isi, komponen penyajian, daya tarik bahan ajar, kebahasaan, dan kegrafikan dapat disimpulkan valid. Bahan ajar perlu direvisi pada kesalahan ketik, pemilihan warna dan jenis font. Sementara dari hasil uji coba, dapat disimpulkan bahwa bahan ajar dapat diterima oleh siswa dan layak digunakan sebagai alternatif pembelajaran matematika kelas 2.
Adapun saran pemanfaatan bahan ajar ini adalah bahan ajar ini dapat digunakan di sekolah sebagai salah satu alternatif pembelajaran matematika berbasis karakter dengan menggunakan pembelajaran tematik. Untuk pengembangan lebih lanjut, disarankan untuk mengembangkan bahan ajar dengan menambahkan karakter-karakter yang dapat dimuat di dalam pembelajaran dan memuat dialog selengkap mungkin sehingga siswa terlatih untuk belajar mandiri.
ENGLISH:
Based on the reality on the ground, still a character-based instructional materials. This is contrary to the government's program is with character education. The program should be offset by the issuance of a character-based instructional materials, so as to support the program.
From the fact that, the authors are encouraged to develop teaching materials and CD-based mathematics learning character as one of the government programs supporting alternative media. The teaching materials were developed based on the character that it includes both the characters and the Islamic integrated with mathematics. Thus, students can practice these traits in their daily lives.
This teaching material is presented in a theme, as adjusted for grade 2 students were still using a thematic approach. The elements of this teaching material consists of a title page, preface, table of contents, chapter headings (themes), standard and basic competencies, sub-chapter headings, narrative, material along with sample questions. Tested prior to the student, the teaching materials in advance by 1 dovalidasi mathematics experts, one expert design textbook, and one mathematics teacher. After that, the materials tested on 29 students.
Based on the results of the validation of subject matter experts, design experts and subject teachers, teaching materials include an assessment of the feasibility of the content, the presentation component, the attractiveness of teaching materials, language, and can be summed kegrafikan valid. Teaching materials need to be revised to a typo, the selection of color and font types. While the test results, it can be concluded that the teaching material can be accepted by students and used as a viable alternative to classroom learning mathematics 2.
The suggestion is the use of teaching materials teaching materials can be used in schools as an alternative to the character based mathematics instruction using thematic learning. For further development, it is advisable to develop instructional materials by adding characters that can be loaded in the load of learning and dialogue as possible so that students are trained for independent study.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Asmaningtias, Yeni Tri | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Bahan Ajar; Matematika; Karakter; Teaching Materials; Mathematics; Character | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Dwi Sri Haryanti | ||||||
Date Deposited: | 01 Sep 2017 19:00 | ||||||
Last Modified: | 01 Sep 2017 19:00 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7261 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |