Nuriyahistiqomah, Nuriyahistiqomah (2013) Pengembangan bahan ajar IPA materi perubahan wujud benda dan sifatnya dengan metode eksperimen untuk siswa kelas IV SDN Sumbersari 2 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09140047.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (8MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) adalah salah satu mata pelajaran yang bisa diaplikasikan dalam kehidupan sehari-hari. Dengan belajar IPA siswa diharapkan dapat mengembangkan pengetahuan dan pemahaman konsep-konsep IPA yang bermanfaat. IPA juga merupakan suatu proses untuk memahami bagaimana mengumpulkan fakta-fakta dan memahami bagaimana menghubungkan fakta- fakta untuk menginterpretasikannya.
Adapun tujuan penelitian ini adalah pertama menjelaskan pengembangan bahan ajar pada mata pelajaran IPA materi perubahan wujud benda dan sifatnya. Kedua mengetahui kelayakan bahan ajar pada mata pelajaran IPA materi perubahan wujud benda dan sifatnya. Ketiga mengetahui peningkatan hasil belajar siswa dengan penggunaan bahan ajar IPA materi perubahan wujud benda dan sifatnya dengan metode eksperimen untuk siswa kelas IV SDN Sumbersari 2 Malang.
Penelitian ini menggunakan jenis penelitian R & D, dengan model Dick and Carey yang memiliki sepuluh langkah dalam prosedur pengembangannya. Penelitian ini dilaksanakan di SDN Sumbersari 2 Malang dengan mengambil kelas IV yang berjumlah 20 siswa. Buku pengembangan hahan ajar IPA terdiri dari tiga bagian, yaitu halaman depan, halaman isi dan halaman penutup.
Berdasarkan penilaian ahli mata pelajaran IPA, hasil yang diperoleh sebesar 82% yang artinya buku pengembangan bahan ajar IPA sangat layak dan tidak perlu direvisi. Berdasarkan hasil penilaian ahli desain, hasil yang diperoleh sebesar 74% yang artinya buku pengembangan bahan ajar IPA layak dan tidak perlu direvisi. Berdasarkan penilaian guru mata pelajaran IPA, hasil yang diperoleh sebesar 88% yang berarti buku pengembangan bahan ajar IPA sangat layak dan tidak perlu revisi. Berdasarkan hasil penilaian uji coba lapangan, hasil yang diperoleh sebesar 90% yang artinya buku pengembangan bahan ajar IPA mendapat kualifikasi sangat layak dan tidak perlu direvisi. Berdasarkan perhitungan dari perhitungan manual dengan menggunakan uji t-test berpasangan didapat hasil –ttabel thitung + ttabel atau –1,729 13,741 +1,729 artinya Ho ditolak dan Ha diterima, kesimpulanya terdapat signifikasi kenaikan nilai pada hasil belajar IPA materi perubahan wujud benda dan sifatnya pada siswa kelas IV setelah menggunakan buku pengembangan bahan ajar IPA dengan hasil belajar IPA materi perubahan wujud benda dan sifatnya sebelum menggunakan buku pengembangan bahan ajar IPA.
ENGLISH:
Natural Science (IPA) is one of those subjects that can be applied in everyday life. By studying science students are expected to develop knowledge and understanding of science concepts useful. IPA is also a process to understand how to gather the facts and understand how to connect the facts to interpret.
The purpose of this study is the first to explain the development of instructional materials in teaching science material changes to the form and nature of objects. Both determine the feasibility of teaching materials in material science this change and its object form. Thirdly knowing improving student learning outcomes with the use of instructional materials science and material objects changes its form with an experimental method for fourth grade students of SDN Sumbersari 2 Malang.
This research uses research R & D, Dick and Carey model that has ten steps in the procedure development. The research was conducted in SDN Sumbersari 2 Malang by taking classes IV totaling 20 students. Development of teaching materials science book consists of three parts, namely the front page, contents page and cover page.
Based on science this expert assessment , the results obtained by 82 %, which means the development of instructional materials science books are very decent and does not need to be revised . Based on the results of an expert assessment of design, the results obtained by 74 %, which means the development of teaching materials science book worth and do not need to be revised . Based on the assessment of teachers teaching science , the results obtained by 88 % which means the development of teaching materials science books are very decent and does not need revision . Based on the assessment results of the field trials, the results obtained by 90 %, which means the development of instructional materials science book got a very decent qualifications and do not need to be revised . Based on calculations from the calculations manually using paired t-test results obtained –ttabel thitung + ttabel or –1,729 13,741 +1,729 means that Ho is rejected and Ha is accepted , there is significance conclutions increase in value on material science learning outcomes change the form and nature of objects in grade IV after using the book with the development of teaching materials science materials science learning outcomes and the object changes its form before using the development of teaching materials science books .
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Pusposari, Luthfiya Fathi | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Ipa; Pengembangan; Bahan Ajar; Metode Eksperimen; Science; Development; Teaching Materials; Eksperimental Methods | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | ||||||
Date Deposited: | 17 Jul 2017 21:15 | ||||||
Last Modified: | 17 Jul 2017 21:15 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7258 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |