Diniyah, Fitrotud (2013) Implementasi pembinaan akhlak siswa di MI Muhammadiyah 1 Pare Full Day School. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09140123.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Pendidikan di Indonesia dinilai banyak kalangan mengalami kemunduran. Hal ini dapat dibuktikan dari kondisi masyarakat baik yang berpendidikan maupun dari kalangan orang awam. Banyaknya korupsi, merebaknya isu-isu moral dikalangan remaja seperti tawuran antar pelajar, penyalah gunaan narkoba juga menjadi salah satu bukti kemunduran pendidikan di Indonesia. Hal ini karena rendahnya akhlak atau moral yang tertanam dalam diri manusia. Bahkan prilaku akhlak para pelajar saat ini sudah jarang mencerminkan sebagai seorang pelajar. Hal ini tentu dipengaruhi oleh kondusif tidaknya pendidikan akhlak yang mereka dapatkan baik dari lingkungan keluarga, sekolah maupun masyarakat. Penanaman akhlak perlu ditanamkan sejak dini untuk melatih mental anak agar mempunyai kepribadian dan akhlak yang baik sehingga mampu menyelesaikan permasalahan-permasalahan yang ada di masyarakat.
Dunia globalisasi menuntut untuk menciptakan sumber daya manusia yang unggul. Sehingga dunia pendidikan berpikir cerdas dalam memajukan lembaga pendidikan. Banyak lembaga pendidikan yang berdiri untuk menjawab tantangan zaman salah satunya adalah lembaga yang mengembangkan sistem full day school. Oleh karena itu peneliti tertarik untuk melakukan penelitian tentang implementasi pembinaan akhlak siswa di MI Muhammadiyah 1 Pare Full Day school
Rumusan masalah penelitan ini adalah 1) Bagaimana upaya madrasah dalam pembinaan akhlak siswa di MI Muhammadiyah 1 Pare Full Day school, 2) Bagaimana implementasi bentuk-bentuk kegiatan akhlak yang diterapkan di MI Muhammadiyah 1 Pare Full Day School dalam membin akhlak siswa. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah 1) untuk mendeskripsikan bagaimana upaya madrasah dalam pembinaan akhlak siswa di MI Muhammadiyah 1 Pare Full Day school, 2) untuk mendeskripsikan implementasi bentuk-bentuk kegiatan akhlak yang diterapkan di MI Muhammadiyah 1 Pare Full Day School dalam membina akhlak siswa.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan menggunakan metode : 1) Interview, 2) Observasi, dan 3)Dokumentasi.
Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa upaya madrasah dalam pembinaan akhlak siswa antara lain melalui kegiatan pegembangan diri yaitu berupa bimbingan konseling dan kegiatan ekstra kurikuler, program pembiasaan, keteladanan, pemberian reward dan punishment, character based approach, mengajarkan kepada siswa tentang akhlak kepada Allah, akhlak kepada manusia dan akhlak kepada alam, sedangkan bentuk kegiatannya diterapkan agar siswa mengerti bagaimana siswa bisa memposisikan dirinya dengan berakhlak kepada Allah, dengan sesama manusia dan terhadap alam sekitar
ENGLISH:
Education in Indonesia was valued many people had been around decrease. This thing can be showed from condition of society, even from well education people or general people. So many corruption, desease of moral issues, polemic between students, drug abuse it also one of decrease education in Indonesia. This is because moral that covered of human being was low. Up to now, the students do not show that they are the students. This event because of how the environment, family, school and society build the moral of the children. As we know that the advancement of the nation is influenced by the advancement of the society’s moral. A good moral is important for the children in facing the problematic in the society.
Globalisation era demand the education for creating the excellent human resource in order to drummed up the education institution. There are many education institutions answer the challenge by developing full day school system. That is why researcheris doing the research about Implementation of student moral development in MI Muhammadiyah 1 Pare Full Day School.
Research question: 1) how the effort of the school in developing student’s moral in MI Muhammadiyah 1 Pare Full Day School, 2) how the implementation of moral activity strike-forms that is applied in MI Muhammadiyah 1 Pare Full Day School in developing student’s moral. The purpose of the research is 1) for describing how the school in developing student’s moral in MI Muhammadiyah 1 Pare Full Day School, 2) for describing the implementation of strike-forms moral activity that is applied in MI Muhammadiyah 1 Pare Full Day School in developing student’s moral.
This research used descriptive qualitative approach: 1) Interview, 2) Observation, 3) Documentations
From the result of the research we can conclude that the effort of the school in developing student’s moral are counselling guidance and extra-curricular activity, accustomed program, led by the example, giving reward and punishment, character based approach, that all are kind of self-development activity. And teach the students about how to have a certain character to Allah, person and nature. Whereas the implementation of strike-forms activity is how the students can put their position in the right way and have a certain character to Allah, person and nature
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Sholeh, Ahmad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pembinaan Akhlak; Siswa; Developing Moral Students | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Sri Widiyanah | ||||||
Date Deposited: | 25 Jul 2017 11:10 | ||||||
Last Modified: | 12 Apr 2023 13:32 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7243 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |