Hidayah, Nur Syamsu (2013) Peran komite madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Demangan Kota Madiun. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
09140095.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
INDONESIA:
Keterlibatan masyarakat terhadap pendidikan terwadahi dalam organisasi Komite Madrasah yang dibentuk oleh setiap satuan pendidikan. Organisasi ini bertujuan agar aspirasi dan prakarsa masyarakat tersalurkan, tanggung jawab, peran masyarakat dan suasana transparan, akuntabel dan demokratis dalam penyelenggaraan pendidikan benar-benar terwujud. Agar tujuan tersebut tidak sekedar menjadi slogan belaka, maka diperlukan strategi agar peran yang dimiliki oleh Komite Madrasah bisa optimal dan dapat memberikan kontribusi bagi pendidikan sehingga mutu pendidikan semakin meningkat.
Berdasarkan uraian diatas, maka dapat dirumuskan suatu rumusan masalah, pertama, bagaimana tugas yang dijalankan oleh Komite Madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Demangan Kota Madiun. Kedua, bagaimana fungsi yang dijalankan oleh Komite Madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Demangan Kota Madiun.
Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Ada 3 macam metode pengumpulan data yang digunakan peneliti yaitu metode observasi, metode wawancara, dan metode dokumentasi. Analisa data dalam penelitian ini dengan mencatat data dari hasil wawancara, observasi dan dokumentasi, mengorganisasikan data, memilah-milahnya untuk menjawab rumusan masalah kemuadian mencari dan menemukan makna yang terkait dengan rumusan masalah.
Hasil penelitian, pertama, tugas Komite Madrasah yaitu sebagai pemberi pertimbangan (advisory agency) dalam segala kegiatan yang dilakukan, pendukung (supporting agency), pengontrol (controlling agency) dan mediator atau penghubung antara orang tua dengan sekolah untuk menjadikan sekolah atau madrasah yang unggul telah Komite Madrasah jalankan dengan baik. Kedua, fungsi Komite Madrasah yaitu mendorong timbulnya perhatian dan komitmen masyarakat terhadap penyelenggaraan pendidikan yang bermutu, melakukan kerjasama dengan masyarakat (perorangan/organisasi/dunia usaha/dunia industri) dan pemerintah berkenaan dengan penyelenggaraan pendidikan yang bermutu, menampung dan menganalisa aspirasi, ide, tuntutan dan berbagai kebutuhan pendidikan yang diajukan oleh masyarakat, memberikan masukan, pertimbangan, dan rekomendasi kepada satuan pendidikan mengenai: kebijakan dan program pendidikan, RAPBS, kriteria kinerja satuan pendidikan, tenaga pendidikan, fasilitas pendidikan, dan sebagainya, mendorong orang tua dan masyarakat berpartisipasi dalam pendidikan guna mendukung peningkatan mutu dan pemerataan pendidikan, menggalang dana masyarakat dalam membiayai penyelenggaraan pendidikan di satuan pendidikan, melakukan evaluasi dan pengawasan terhadap kebijakan, program, penyelenggaraan, dan keluaran pendidikan di satuan pendidikan.
Dari hasil tersebut peneliti menyarankan agar tugas dan fungsi tersebut tetap dipertahankan dan lebih dikembangkan agar peran Komite Madrasah lebih optimal sehingga mutu pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Demangan Kota Madiun semakin meningkat.
ENGLISH:
Community involvement in education embodied in the organization Madrasah Committee formed by any educational institution. This organization aims to make the aspirations of the people channeled, responsibility, role of community and atmosphere transparent, accountable and democratic education really materialized. In order for this goal is not merely to be a mere slogan, it is necessary strategies for the role held by the Committee on Madrasah be optimal and can contribute to the quality of education so that education is increasing.
Based on the description above, it can be formulated in a formulation of the problem, first, how the duties performed by the Committee on Madrasah in improving the quality of education in the State Government Elementary School Demangan Madiun. Second, how the functions are carried out by the Committee on Madrasah in improving the quality of education in the State Government Elementary School Demangan Madiun.
This study uses a qualitative descriptive approach. There are 3 kinds of data collection methods the researchers used the method of observation, interviews, and documentation methods. Analysis of the data in this study to record the data from interviews, observation and documentation, organizing data, sort it out to answer the formulation of the problem and then search for and find the meaning associated with the formulation of the problem.
The results, first, the task of the Committee is as giving consideration Madrasah (advisory agency) in all the activities carried out, support (supporting agency), controller (controlling agency) and the mediator or liaison between parents and the school to make a superior schools or madrassas have Madrasah committee run properly. Second, the function of which is to encourage the emergence of Madrasah Committee community awareness and commitment to the implementation of quality education, cooperation with the public (individual / organization / business / industry) and government with regard to the implementation of quality education, accommodate and analyze the aspirations, ideas, demands and a variety of educational needs raised by the community, provide input, consideration, and recommendation to the educational unit about: education policies and programs, school Budget, education unit performance criteria, educational personnel, educational facilities, and so on, encouraging parent and community participation in education to support improving the quality and equity of education, raising funds to finance public education in the education unit, evaluation and monitoring of policies, programs, activities, and education outcomes in the education unit.
From these results, the researchers suggested that the duties and functions are maintained and further developed so that the role of Madrasah Committee be optimized so that the quality of education in the State Government Elementary School Madiun City Demangan increasing.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Walid, Muhammad | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Komite Madrasah; Mutu Pendidikan; Madrasah Committee; Quality of Education | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Afib Rif'an Nashruddin | ||||||
Date Deposited: | 28 Jul 2017 08:54 | ||||||
Last Modified: | 28 Jul 2017 08:54 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7238 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |