Prasetiyo, Abim Enggar Wahyu (2013) Penerapan model quantum learning melalui strategi role playing pada materi koperasi untuk meningkatkan motivasi belajar siswa kelas IV SDN Jatimulyo 3 Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09140086.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Di dalam sebuah pendidikan, Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) adalah salah satu mata pelajaran yang meliputi materi Sejarah, Ekonomi, Geografi, Ekonomi, Sosiologi, Antropologi, dan Ilmu Politik. Sepertihalnya materi Koperasi adalah usaha yang beranggotakan orang seorang atau badan hokum koperasi, dengan melandaskan kegiatannya berdasarkan prinsip koperasi sekaligus sebagai gerakan ekonomi rakyat yang berdasarkan azas kekeluargaan. Dari pengertian itulah dimana siswa tidak hanya memahami materi tersebut, disisi lain siswa juga harus mempunyai keterampilan tentang bagaimana cara berkoperasi yang baik. Pada penelitian ini, peneliti merumuskan masalah sebagai berikut: (1) Bagaimanah penerapan model Quantum Learning melalui strategi Role Playing dalam meningkat motivasi belajar siswa pada pembelajran IPS? (2) Apakah penerapan model Quantum Learning melalui strategi Role Playing dapat meningkatkan motivasi belajar siswa? (3) Apa kelebihan dan kelemahan dalam menggunakan model Quantum Learning melalui strategi Role Playing untuk meningkatkan motivasi belajar siswa?
Tujuan penelitian ini adalah (1) Untuk mendeskripsikan penerapan model Quantum Learning melalui Strategi Role Playing dalam meningkatkan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran IPS. (2) Untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dengan model Quantum Learning melalui Strategi Role Playing. (3) Untuk mengetahui kelebihan dan kelemahan dalam menggunakan model Quantum Learning melalui Strategi Role Playing dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPS.
Penelitian yang penulis lakukan ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian tindakan kelas (PTK). Urutan kegiatan penelitian mencakup: (1) perencanaan, (2) pelaksanaan, (3) pengamatan dan (4) refleksi. Dalam pengumpulan data, penulis menggunakan teknik wawancara, observasi, dokumentasi, dan pengukuran tes hasil belajar. Sedangkan untuk analisisnya, penulis menggunakan teknik analisis deskriptif kualitatif. Untuk uji keabsahan data penulis menggunakan teknik triangulasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa Model Quantum Learning melalui Role Playing dapat meningkatkan motivasi belajar siswa kelas IV pada materi koperasi SDN Jatimulyo 3 Malang. Hasil tersebut ditunjukkan banyaknya siswa yang aktif pada saat proses pembelajaran berlangsung. Begitu juga pada hasil tes kelompok memperoleh skor dalam rentang lulus.
ENGLISH:
In education, Social Science (IPS) is one of the subjects that include History, Geography, Economics, Sociology, Anthropology, and Political Science matherial. Likewise Cooperative material, cooperative is consist of business person or a legal entity of a cooperative that bases its activities on the principles of cooperation as well as economic societies movement based on the kinsip principle. Based on that understanding, the students not only understand the material, on the other hand students also have to have the skills about how to do good cooperatives. In this study, we propose the following problems: (1) how the application of the Quantum Learning model through role playing strategy to increasing students' motivation in learning social studies? (2) Does the Quantum Learning application through role playing strategies can increase students' motivation? (3) What are the advantages and disadvantages using the Quantum Learning model through Role Playing strategies to increase students' motivation?
The purpose of this study was (1) to describe the Quantum Learning application through Role Playing Strategy to increasing students' motivation in learning social studies. (2) To increase students' motivation by using the Quantum Learning model through Role Playing stategies (3) To know the advantages and disadvantages in using the model of Quantum Learning through Role Playing Strategy in increasing students' motivation in learning social studies.
The research that done by the author is use a qualitative approach to classroom action research (CAR). The sequence of this research activities include: (1) planning, (2) implementation, (3) observation and (4) reflection. In collecting the data, the authors use the interview, observation, documentation, and measurement of learning outcomes test. As for the analysis, the writer uses descriptive qualitative analysis techniques. To test the validity of the data the authors use the triangulation technique.
The results showed that Quantum Learning model through role playing can increase students' motivation in cooperative material to the fourth year class SDN Jatimulyo 3 Malang. The results is showed the number of active students during the learning process.beside that, on test group result, they got the range of graduation.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Baharuddin, Rahmawati | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Koperasi; Role Playing; Quantum Learning; Cooperative; Role Playing; Quantum Learning | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Desi Latifah Hamzah | ||||||
Date Deposited: | 25 Jul 2017 10:35 | ||||||
Last Modified: | 25 Jul 2017 10:35 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7218 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |