The development of snake and ladder media of mathematics in the topic of addition and subtraction for first grade students at MI Perwanida Blitar

Suhendrianto, Suhendrianto (2017) The development of snake and ladder media of mathematics in the topic of addition and subtraction for first grade students at MI Perwanida Blitar. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
09140103.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (11MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Matematika perlu di ajarkan kepada semua siswa sejak berada di sekolah dasar, ini dimaksudkan untuk menumbuhkan berfikir logika, analitis, sistematik, kritis, kreatif, dan kemampuan bekerjasama. Semua kemampuan tersebut pasti dibutuhkan oleh mereka dalam kehidupan bermasyarakat. Meskipun demikian, secara umum dirasakan bahwa matematika adalah pelajaran yang dibenci dan ditakuti oleh kebanyakan siswa. Ini mungkin juga dijauhi oleh siswa dan banyak diantara siswa yang berasumsi bahwa matematika itu sangat sulit untuk dipahami. Meskipun faktanya matematika tidak sulit untuk dipelajari. Oleh karena itu, guru perlu mengaplikasikan pembelajaran yang menyenangkan dan media pempelajaran yang menarik. Tetapi tetap mengandung inti dari materi pembelajaran di kelas, sehingga para siswa tertarik dalam pembelajaran matematika. Salah satu media matematika yang dapat diaplikasikan adalah Media Ular Tangga Matematika. Media ini adalah inovasi dali permainan ular tangga yang sudah banyak dikenal oleh masyarakat. Meskipun dikembangkan berdasarkan permainan, tetapi media ini tetap mengandung perinsip-prinsip pembelajaran matematika - dalam hal ini adalah materi penjumlahan dan pengurangan untuk kelas satu.

Pada penelitian ini menggunakan model pengembangan Penelitian dan Pengembangan (R&D) dari Dick and Carey. Penelitian ini telah dilaksanakan di kelas satu “Hud” di MI Perwanida Blitar yang menggunakan desain eksperimen (before-after). Berdasarkan penelitian ini ada beberapa produk yang telah dikembangkan, yaitu; dadu yang menggunakan bentuk icosahedron, papan media, pion (orang-orangan), Lembar Kerja Siswa, aturan permainan, buku pedoman guru, dan CD draf permainan. Semua produk dikemas dalam wadah yang menarik.

Media ular tangga matematika efektif dapat meningkatkan prestasi siswa. Hal ini dapat ditunjukkan dengan analisis T-test. Dari hasil analilis T-test dapat diperoleh bahwa t test t table = -2.09628 < -2.039513. Sehingga Ho ditolak dan Ha diterima. Dari data ini dapat disimpulkan bahwa ada perbedaan prestasi siswa antara sebelum dan sesudah penggunaan media ular tangga matematika. Selain itu, media ini sudah cocok dijadikan media pembelajaran. Hal ini sesuai dengan hasil validasi dari beberapa ahli. Dari hasil validasi oleh ahli isi pembelajaran matematika adalah 90%. Kemudian hasil validasi dari ahli bahasa adalah 95%. Hal ini menunjukkan bahwa media pembelajaran ini adalah sangat bagus atau cocok dan tidak perlu direvisi. Sedangkan hasil validasi dari ahli desain media pembelajaran terhadap media ular tangga matematika adalah 80%. Kemudian hasil validasi dari guru matematika terhadap media ular tangga matematika adalah84%. Hal ini menunjukkan bahwa prosentase ini adalah dalam kualifikasi baik, sehingga juga tidak perlu direvisi kembali.

ENGLISH:

Mathematics needs to be taught to all students since in the level of elementary school in order to flourish logical thinking, analytical thinking, systematical thinking, critical thinking, creative thinking, and cooperative skill. Those are skills which are definitely needed by them in societal life. Nevertheless, it is commonly perceived, that the mathematics is hated and frightened for most all students. It is probably also avoided by the students and there are many students had assumption that mathematics is very difficult to be mastered. Although in fact, it is not that hard to be learnt. Therefore, teachers need to apply fun teaching and interest learning media. But keep containing points of learning topic in class room, so that students are interested in learning mathematics. One of mathematics media which can be applied is The Snake and Ladder Media of Mathematics. This media is innovation of snake and ladder game which is already broadly known by society. Although, it’s developed based on game, it keeps in containing principals of mathematic learning - in this case is the topic of addition and subtraction for first grade.

This research is using development model of Research and Development by Dick and Carey. This research has been done in first grade “Hud” at MI Perwanida Blitar which using experiment design (before-after). Based on this research, there are some products that have been produced, namely; dice that using icosahedron-shape, board of media, pion (player), student worksheet, rule of play, teacher guide book, and CD of games draft. All of the products are covered by interesting media cover.

The mathematics snake and ladder media has effective can increase the student achievement. This is can be evidenced with analysis of paired t-test. From this t-test can be resulted that t test t table = -2.09628 < -2.039513. So Ho is rejected and Ha is accepted. From this data can be concluded that there is differential of student achievement before and after using the mathematics snake and ladder media. In other hand, the mathematics snake and ladder media had been suitable as a learning media. This is related with the result of validation by some experts. From the validation result of mathematics content expert is 90 %. Then, validation result of language expert toward mathematics snake and ladder media is 95%. There are points out that the learning media are very good or suitable and no revision. While, validation result of learning media design expert toward mathematics snake and ladder media is 80%. Later, validation result of mathematic teacher toward mathematics snake and ladder media is 84%. There are points out that the percentages are in good qualification, so that the media also do not need to be revised.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Yahya, Mokhammad
Keywords: Icosahedron-Shape; Mathematics; and Snake and Ladder Media; Bangun Icosahedron; Matematika; dan Media Ular Tangga
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Depositing User: Dwi Sri Haryanti
Date Deposited: 25 Jul 2017 04:03
Last Modified: 25 Jul 2017 04:03
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7210

Actions (login required)

View Item View Item