The implementation of SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) model to improve student learning achievement in Natural Science instruction for 3rd grade at MI NU Maudlu’ul Ulum Blimbing Malang

Azizah, Hilda Nur (2013) The implementation of SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual) model to improve student learning achievement in Natural Science instruction for 3rd grade at MI NU Maudlu’ul Ulum Blimbing Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
09140093.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (4MB) | Preview

Abstract

INDONESIA:

Ilmu Pengetahuan sebagai produk merupakan sekumpulan konsep dan bagan konsep. IPA juga merupakan proses yang dipergunakan untuk mempelajari objek studi, menemukan dan mengembangkan produk-produk sains, dan sebagai aplikasi, teori-teori IPA akan melahirkan teknologi yang dapat memberi kemudahan bagi kehidupan. Anak tingkat sekolah dasar masih menggunakan pemikiran yang konkret sehingga tidak dapat berfikir hal-hal yang abstrak. Sehingga metode yang konvensional tidak cukup efektif untuk meningkatkan hasil belajar siswa yang berdampak pada prestasi belajar mereka. Oleh karena itu, dalam penelitian ini peneliti menggunakan model SAVI. SAVI adalah sebuah model pembelajaran yang menganut aliran kognitf modern yang menyatakan bahwa pembelajaran yang terbaik adalah melibatkan perasan, bagian tubuh, semua indera, identitas individu siswa dan mendukung semua gaya belajar siswa.

Penelitian ini dilaksanakan terhadap siswa kelas 3 MI NU Maudlu’ul Ulum Malang. Tujuan yang ingin dicapai dalam penelitian ini secara umum adalah untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada pembelajaran IPA kelas 3 dengan menggunakan model SAVI. Sedangkan secara khusus, tujuan dari penelitian ini adalah; 1) Mendeskripsikan proses perencanaan pembelajaran IPA dengan meggunakan metode SAVI pada kelas 3 MI NU Maudlu’ul Ulum Malang. 2) Mendeskripsikan proses pelaksanaan pembelajaran IPA dengan meggunakan metode SAVI pada kelas 3 MI NU Maudlu’ul Ulum Malang. 3) Mendeskripsikan proses penilaian pembelajaran dengan meggunakan metode SAVI untuk meningkatkan prestasi pembelajaran IPA kelas 3 MI NU Maudlu’ul Ulum Malang.

Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dan menggunakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) sebagai jenis penelitiannya. Data dianalisa secara kualitatif untuk di paparkan secara deskriptif dengan tujuan untuk menemukan makna di balik berbagai gejala, peristiwa atau informasi yang tampak. Penelitian ini dibagi menjadi empat tahap, yaitu: perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Untuk mengetahui peningkatan prestasi siswa dengan menggunakan model SAVI, peneliti melaksanakan pretest dan postes kepada 39 siswa kelas 3 MI NU Maudlu’ul Ulum. Penelitian ini terdiri dari dua siklus dengan empat pertemuan. Berdasarkan hasil penelitian, penerapan model pembelajaran SAVI dapat meningkatkan prestasi siswa. Hal ini dapat terlihat dari presentase ketuntasan nilai siswa yang meningkat jika dibandingkan dengan nilai pratindakan. Nilai rata-rata pada siklus I mengalami peningkatan 4% dibandingkan dengan nilai pratindakan. Dan nilai pda siklus II mengalami peningkatan sebanyak 5% dibandingkan dengan nilai pra tindakan dan meningkat 1% dibandingkan dengan sikus I. Presentase ketuntasan nilai pada siklus I dan siklus II juga mengalami peningkatan sebesar 12% dibandingkan dengan presentase pra tindakan (88%).

ENGLISH:

Science as a product is concepts and draft of concept. Science also a process that is utilized to learn about object study, discovery, and develop the science product and as application, science theories will create technology that facilitate the human life. The primary school students still have concrete way of thinking, so they cannot think abstractly. So, conventional method does not effective enough to improve student learning result that affect their achievement. Therefore, in this research the researcher utilize SAVI model. SAVI is an learning modal that is included on the modern cognitive that declare the best learning is involve the emotion, part of body, all the senses, personal identity of the children and respect to all the learning style of individual.

This research conducted toward 3rd Grade student of MI NU Mudlu’ul Ulum Malang. The objectives of this research that wish to be reached generally is to improve student learning achievement on the natural science instruction utilize SAVI model on 3rd grade. The specific objectives of this research are; 1) Describe the process of learning planning of Natural Science Instruction using SAVI model to the 3rd Grade of MI NU Maudlu‟ul Ulum Blimbing Malang; 2) Describe the Implementation of Natural Science Instruction using SAVI model to the 3rd Grade of MI NU Maudlu‟ul Ulum Blimbing Malang; 3) Describe the learning evaluation using SAVI model to improve learning achievement of Natural Science Instruction of the 3rd Grade of MI NU Maudlu‟ul Ulum Blimbing Malang.

This research utilizes descriptive qualitative approach and applied Classroom Action Research (PTK) as the type of research. The data analyze qualitatively to be explained descriptively in order to find the theory behind the phenomena, event or appear information. This research divided into four steps, which are: planning, implementation, observation and reflection. In order to find out the improvement of student achievement utilize SAVI model, the researcher conducted pretest and posttest to the 39 student of 3rd grade MI NU Maudlu’ul Ulum. This research consists of two cycles with four times meeting. Based on the observation result, the implementation of SAVI learning model can improve student achievement. It can be shown on the student achievement on completeness percentage that almost increases if it compare to the score of pre action. The average score of cycle one increase 4% than the pre action score. And the average score of cycle two increase 5% than pre action and increase about 1% than cycle one. The completeness percentage of cycle one and cycle two also increase 12 % than the pre action percentage (88%).

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Ali, Nur
Keywords: SAVI (Somatik, Auditori, Visual, Intellektual); Peningkatan Prestasi; SAVI (Somatic, Auditory, Visual, Intellectual); Achievement Improvement
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Depositing User: Afib Rif'an Nashruddin
Date Deposited: 28 Jul 2017 01:54
Last Modified: 28 Jul 2017 01:54
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7209

Actions (login required)

View Item View Item