إعداد برمجية أوليد فيديوا غي الأفلام التعليمية لترقية مهارة الاستماع: بحث تطويري في مدرسة مفتاح الخيرات المتوسطة الإسلامية بسمارانج جاوى الوسطى

Ahsanul Husna, Muhammad (2011) إعداد برمجية أوليد فيديوا غي الأفلام التعليمية لترقية مهارة الاستماع: بحث تطويري في مدرسة مفتاح الخيرات المتوسطة الإسلامية بسمارانج جاوى الوسطى. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img]
Preview
Text (Fulltext)
09720045.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (15MB) | Preview

Abstract

ABSTRAK

Pembelajaran kemahiran mendengar bahasa arab di sebagian besar madrasah – termasuk di madrasah tsanawiyah Miftahul Khoirot sangat minim dari perhatian. Salah satu penyebabnya adalah media pembelajaran yang terbatas untuk proses pembelajaran kemahiran mendengar bahasa arab. Sementara kesediaan film – sebagai salah satu media penunjang dalam pembalajaran kemahiran mendengar bahasa arab - masih sangat terbatas.

Tujuan penelitian ini adalah : 1. Mengetahui desain film pembelajaran dengan program Ulead Video Studio, 2. Mengetahui karakteristik film pembelajaran dengan program ulead video studio, 3. Mengetahui tingkat efektifitas penggunaan film pembelajaran dengan program Ulead Video Studio dalam pembelajaran mengungkapkan pikiran pokok di madrasah tsanawiyah Miftahul Khoirot Semarang jawa tengah, 4. Mengetahui tingkat efektifitas penggunaan film pembelajaran dengan program Ulead Video Studio dalam pembelajaran identifikasi antar suara yang berdekatan pengucapannya dan serupa bentuknya di madrasah tsanawiyah Miftahul Khoirot Semarang jawa tengah, 5. Mengetahui tingkat efektifitas penggunaan film pembelajaran dengan program Ulead Video Studio dalam pembelajaran pemahaman bahasa tanpa pengaturan tata bahasa di madrasah tsanawiyah Miftahul Khoirot Semarang jawa tengah.

Berdasarkan problematika di atas, peneliti mendesain film pembelajaran dengan program Ulead Video Studio. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan pendekatan kualitatif kuantitatif dengan desain riset dan pengembangan. Hasil produksi film yang telah selesai, diajukan ke ahli media spesialisasi program Ulead Video Studio untuk memperoleh perbaikan, saran dan masukan guna perbaikan produk.

Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII madrasah tsanawiyah Miftahul Khoirot tahun ajaran 2010 – 2011 yang berjumlah 160 orang. Dari jumlah populasi tersebut peneliti mengambil kelas VIII B sebagai kelas eksperimen, dan kelas VIII A sebagai kelas kontrol. Masing – masing dari kelas eksperimen dan kelas control berjumlah 40 siswa. Peneliti mengambil sampel secara purposif acak.

Eksperimen berlangsung pada jam pelajaran. Instrument yang digunakan berupa interview, observasi, tes dan angket. Hasil penelitian menunjukkan bahwa desain program Ulead Video Studio dalam film pembelajaran sangat berpengaruh dalam meningkatkan kemahiran mendengar bahasa arab siswa kelas VIII madrasah tsanawiyah Miftahul Khoirot Semarang Jawa Tengah. Hal ini terbukti dari hasil perhitungan statistik menggunakan uji T-Test Independent dengan hasil 3,334. Dan hipotesis yang diajukan diterima.

ABSTRACT

The learning of listening Arabic skill on secondary school mostly, and the secondary school Miftahul Khoirot Semarang Central Java a little purpose than the other Arabic skill. One of problem basicly, it’s some instrument matter of learning to process of listening Arabic skill learning. And education movies – one of instrument matter of learning to listening Arabic skill is more little.

Based on this problems, the researcher design of education movies with one of computer programme is Ulead Video Studio. The purpose of this research are : 1. To know education movies design with Ulead Video Studio programme, 2. To know movies characteristic maked with Ulead Video Studio, 3. To know effectiveness of education movies design with Ulead Video Studio in express of main idea learning at the secondary school Miftahul Khoirot Semarang Central Java, 4. To know effectiveness of education movies design with Ulead Video Studio in identificate on near statement sound and similar form learning at the secondary school Miftahul Khoirot Semarang Central Java, 5. To know effectiveness of education movies design with Ulead Video Studio in language understanding without arrange grammar learning at the secondary school Miftahul Khoirot Semarang Central Java ?

Based on those problems, the researcher design of education movies with (Ulead Video Studio) programme. The researcher used cuantitative and developing (RnD) research method. After design of film education, the researcher consulted to whom was expert in Arabic teaching and Ulead Video Studio and asked the suggestion. Then, the researcher gave that education movies to Arabic teacher in order to be valued and practiced in class to know how effective is that education movies during teaching and learning process.

The population of this research were all student of Islamic secondary school of miftahul khoirot semarang central java, in 2010 – 2011 years instruction which number are 160 student. The researcher took 40 as a sample from second degree B as experiment class. And 40 as a sample from second degree A as control class. The researcher divided those number purposively and randomly. The researcher collected the data using observation, interview, questioner and test.

The result of the research is that the application Ulead Video Studio to design of education movies can increase of listening Arabic skill of Islamic secondary school of miftahul khoirot semarang Central Java student with value T-Test Independent is 3,334 after conculted with table value on scale 1 % and 5 %. And the hypothesis in this research is accepted.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Sholeh Nur, Syuhadak and Allah Babiker, Gareeb
Keywords: إعداد; أوليد فيديوا; الأفلام التعليمية; مهارة الاستماع; Desain; Ulead Video Studio; Film Pembelajaran; Kemahiran Mendengar Bahasa Arab; Design; Ulead Video Studio; Education Movies; Listening Arabic Skill
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 08 Jun 2017 06:15
Last Modified: 08 Jun 2017 06:15
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/7035

Actions (login required)

View Item View Item