Maghfiroh, Silvy (2016) Textbook developing pseudo encyclopedia as a teaching material focusing on matter and its state of natural science to improve understanding concepts the third grade students at MI Khadijah. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
12140083.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (4MB) |
Abstract
ABSTRAK
Ilmu Pengetahuan Alam memiliki empat unsur utama, yaitu sikap, proses, produk dan aplikasi, sehingga proses pembelajarannya menekankan pada pemberian pengalaman secara langsung untuk mengembangkan kompetensi agar menjelajahi dan memahami alam sekitar secara alamiah. Untuk mewujudkan pembelajaran tersebut maka dibutuhkan pengembangan bahan ajar berupa buku ajar dan yang menjelaskan konsep melalui percobaan sehingga mampu meningkatkan prestasi belajar siswa khususnya pada materi Benda dan Sifatnya.
Penelitian ini menggunakan jenis penelitian pengembangan Research and Development (R & D), dengan model Dick and Carey yang memiliki sepuluh langkah dalam prosedur pengembangannya. Penelitian ini dilaksanakan di MI Khadijah Malang dengan mengambil kelas III yang berjumlah 37 siswa. Hasil wawancara dengan guru bidang studi sains, didapatkan bahwa dalam pembelajaran sains masih terdapat banyak permasalahan, khususnya pada materi Benda dan Sifatnya. Diantaranya: 1) Buku ajar yang digunakan adalah buku BSE; 2) Kurangnya bahan ajar yang mendukung pada pembelajaran sains materi Benda dan Sifatnya;3) Terdapat Percobaan pada materi Benda dan Sifatnya yang kurang jelas dalam menuliskan langkah- langkah percobaan.
Berdasarkan hasil penelitian didapatkan bahwa buku ajar sains berbasis Ensiklopedia mendapat penilaian kualifikasi yang baik, karena berdasarkan hasil validasi 92,7% yang berarti buku ajar sains berbasis Ensiklopedia sangat valid, dari uji coba lapangan buku ajar sains berbasis Ensiklopedia diperoleh nilai 90% yang berarti mendapat kualifikasi sangat valid dari semua subyek validasi uji coba lapangan. Dari ahli isi mendapat nilai 92% ,pada kualifikasi sangat valid sehingga tidak revisi, dari ahli desain media mendapat nilai 89% dan berada pada kualifikasi valid, dan berada pada kualifiasi sangat valid, tida revisi dari ahli bahasa mendapat nilai 80%.Dengan perhitungan menggunakan uji t dengan tingkat kemaknaan 0,05 diperoleh hasil thitung2 ≥ t2 tabel yaitu 5,65 ≥ 1,687 artinya Ho ditolak dan Ha diterima.
Jadi, buku ajar berbasis Ensiklopedia terbukti secara signifikan dapat meningkatkan prestasi belajar siswa kelas III MI Khadijah Malang. Dengan melihat rerata diketahui X2 lebih dari X1 (3344> 2911) juga menunjukkan bahwa post tes lebih tinggi dari pada pre test. Kesimpulannya terdapat perbedaan yang signifikan sesudah menggunakan buku ajar Pseudo Ensiklopedia Percabaan Sains Benda dan Sifatnya
ABSTRACT
Natural Sciences has four main elements, namely attitudes, processes, products and applications, so that the learning process emphasizes providing direct experience to develop competencies in order to explore and understand the universe around naturally. To realize that learning the necessary development of teaching materials such as textbooks and that explains the concept through trial so as to improve student achievement, especially in material objects and their characteristic nature. This research uses research and development Research and Development (R & D), with Dick and Carey model of which has ten steps in the procedure development. This research was conducted in MI Khadijah Malang by taking a third grade totaling 37 students. According to interviews with teachers of science, it was found that in the learning of science there is still a lot of problems, especially on material objects and their characteristic nature. Among them: 1) Textbooks used is the book BSE; 2) Lack of material teaching support in material science learning objects and their characteristic nature; 3) There Experiments on material objects and their characteristic nature is less clear in writing the steps of trial.
Based on the results that textbook science-based Encyclopedia assessed good qualifying, because based on the obtained by value of validation of subject teachers gets the value 92.7%, which means natural science textbook based Encyclopedia very valid and not revision, from field trials based science textbooks Encyclopedia obtained by value of of 90%, which means gets very valid qualification of all the subjects validation field trials. Content expert gets the value of 92%, on a very valid qualification so it is not a revision, of media design experts gets the value of 89% and is at a valid qualification, and are at a very valid qualification all, not revision of linguists gets the value of 80% .
With calculations using t test with significance level of 0.05 was obtained hasil tcount2 ≥ t2 tabel that is 5,65 ≥ 1,687 means Ho rejected and Ha accepted.So, textbook-based Encyclopedia proved to significantly improve student achievement the third grade MI Khadijah Malang. By looking at more than the average note X2 more than X1 (3344> 2911) also shows that the post-test is higher than the pre-test. In conclusion there are significant differences in Natural Science learning achievement after the third grade students using the textbook based-Encyclopedia of Natural Sciences and the learning achievement of Natural Science before using the textbook-based Encyclopedia of Natural Sciences in MI Khadijah Malang.
مستخلص البحث
العلوم فية أربعة عناصير هي سلوك، عملية، انتاج وتطبيق، حتي عملية التعليم لتخقيق خبرة مباشرة لتطوير كفاءة لكى يفهم الطلاب بيئة و يحتاج تطوير كتاب التعليم ليفهم الطلاب على مفهوم بطريقة تجربة خصوصا على مفهوم مادة الاسم وصفتة. تستخدم الباحثة في هذا البحث بنموذج "ديك و كري" فيه عشر خطوات في منهج تطويرة، أما مجموع هذا البحث هو الطلاب في الفصل الثالث بالمدرسة خديجة وكان عدده 37 طلاب. نتيجة من مقابلة مع مدرس العلوم أن كثير المسئلة في التعليم العلوم وخصوصة في مادة الاسم وصفته على وهو: 1.كتاب التعليم على أساس 2. قليل كتاب التعليم بعلاقة العلوم بمادة الاسم وصفته 3. كثير تجربة من مادة الاسم وصفته غير واضح
نتائج هذا البحث ان كتاب تعليم على أساس الموسوعة هو مقبول، بقيمة التصدقاته من مدرس التعليم على قدر29 ,7 % وقيمة التصدقات من كتاب التعليم على قدر09 %، من تصميم الوسيلة على قدر29 % ومن اهل تصنيم 98 % ,ومن اهل اللغة %08
بتجربة في الئمت على معتدل50,0% بنتيجة 5, 56 < 1, 6 87 هو بمعني مردود، هو بمعن مقبول. فلذالك هذا البحث هو المقبول. كان كتاب التعليم علي أساس الموسوعة هو مقبول ويستطيع ان يشجيع الطلاب في الفصل الثالث باالمدرسة خديجة ما لانق على معتدل (4433 <1192) اختبارالبعدي أعلى من اختبار قبلى، فلذالك يتخد هذا الكتاب التعليم على أساس الموسوعة الطلاب في الفصل الثالث بالمدرسة خديجة مالانق
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Supervisor: | Yahya, Mokhammad |
Keywords: | Kata kunci: Buku ajar; ilmu pengetahuan alam; ensiklopedia; textbook; natural sciences; Encyclopedia; كتاب التعليم; العلوم; الموسوعة |
Subjects: | 13 EDUCATION > 1301 Education Systems > 130105 Primary Education 13 EDUCATION > 1303 Specialist Studies In Education > 130303 Education Assessment and Evaluation |
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah |
Depositing User: | Nizam Zulfanuddin Bahar |
Date Deposited: | 30 Oct 2024 13:45 |
Last Modified: | 30 Oct 2024 13:45 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/69766 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |