Nafsi, Filzatun (2016) Developing Islamic pseudo encyclopedia as a teaching material focusing on the diversity of living environment for fourth grade students at Madrasah Ibtidaiyah Nurul Islam, Tulungagung. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
12140001.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (5MB) |
Abstract
ABSTRACT
This research aims to improve the effectiveness of textbook that is used by Elementary School students at Nurul Islam Tulungagung. This that I called Islamic Pseudo Encyclopedia is adapted to the development of the curriculum 2013 (core competencies and competency 1 3). This encyclopedia as also integrated with Islamic values to the content on the Natural Sciences.
On developing of teaching material it has several advantages which are 1) Develop teaching materials adapted to the character of students in the fourth grade 2) Adjusted to the development of the themes 3 and the core competency 1 and core competencies 3 that is spiritual and knowledge 3) The material is supplied and prepared systematically 4) instructional materials will lead to motivation in learning a foreign language that is Arabic on each term animal 5) Having an image and color design is attractive 6) Equipped with important information 7) Equipped with additional information on the last page as a summary or reflection. This is what distinguishes this product with another book. One book contains a variety of contents.
This development method using that is used research and development which will produce a product. The design a model of Dick and Carey which consists of 10 steps on each step has a specific goal. The steps of development are as follows: identify the general purpose of learning, implementing learning analysis, recognize behavioral feedback and student characteristics, formulate specific goals of learning, developing test items reference benchmark, develop learning strategies, selecting and developing learning materials, design and implement formative evaluation, and revising the study materials.
The results showed that the development of textbooks Islamic Pseudo Encyclopedia of Animals for the fourth grade can improve students comprehension. The calculations showed that thitung lebih is greater than ttabel, then, HO and Ha accepted. So a this is a significant difference between the some of students who are before and after using the textbook Islamic Pseudo Encyclopedia of Animals. Furthermore, it is easily understood that X2 is a greater than X1 (1862> 1569). Suggestion that post-test is better than the pre-test.
The Development of teaching materials in the form Islamic Pseudo Encyclopedia of Animals for the fourth grade limited, so the need for developing in other topic on themes especially on the theme of natural sciences for the fourth grade.
ABSTRAK
Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk meningkatkan keefektivitasan siswa di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Islam di Tulungagung. Pengembangan disesuaikan dengan kurikulum 2013 pada kompetensi inti 1 dan kompetensi 3. Intregarasi dengan nilai keislaman ayat Al Quran dengan isi pada materi Ilmu Pengetahuan Alam (IPA).
Pada pengembangan bahan ajar ini memiliki beberapa kelebihan diantaranya adalah 1) Pengemabanagn bahan ajar disesuaikan dengan karakter siswa pada kelas IV 2) Disesuaikan dengan pengembangan pada materi tema 3 dan kompetensi inti 1 dan kompetensi inti 3 yaitu spiritual dan pengetahuana 3) Materi yang disediakan disusun dengan sistematis 4) Bahan ajar akan menimbulkan motivasi dalam belajar bahasa asing yaitu bahasa Arab pada setiap istilah hewan 5) Memiliki suatu gambar dan desain warna yang menarik 6) Dilengkapi dengan informasi penting pada setiap isi 7) Dilengkapi dengan informasi tambahan di halaman terakhir sebagai ringkasan atau refleksi. Hal ini yang membedakan dnegan buku yang lain. Satu buku memuat berbagai isi materi yang dapat memberikan
Metode pengembangan ini menggunakan jenis penelitian dan pengembangan (Reseacrh and Development) yang akan menghasilkan sebuah produk. Desain yang digunakan adalah model dari Dick and Carey terdiri dari 10 langkah pada setiap langkah mempunyai tujuan yang spesifik. Adapun langkah-langkah pengembangannya adalah sebagai berikut: mengidentifikasi tujuan umum pembelajaran,melaksanakan analisis pembelajaran, mengenal tingkah laku masukan dan karakteristik siswa, merumuskan tujuan khusus pembelajaran, mengembangkan butir tes acuan patokan, mengembangkan strategi pembelajaran, menyeleksi dan mengembangkan bahan pembelajaran, merancang dan melaksanakan evaluasi formatif, dan yaitu merevisi bahan pembelajaran.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa ppengembanagan buku ajar Pseudo Ensiklopedia Hewan Dalam Islam untuk kelas IV mampu meningkatkan pemahaaman. Hasil perhitungan menunjukkan bahwa thitung lebih besar dari pada ttabel, HO dan Ha diterima. Sehingga perbedaan yang signifikan antara nilai siswa sebelum dan sesudah menggunakan buku ajar Pseudo Ensiklopedia Hewan dalam Islam. Selanjutnya dari rata-rata diketahui bahwa X2 lebih besar dari X1 (1862 > 1569). Sehingga menunjukkan bahwa post test lebih bagus dari pada pre test.
Pengembangan bahan ajar Pseudo Ensiklopedia Hewan dalam Islam untuk kelas IV materinya masih terbatas, sehingga perlu adanya pengembangan pada materi lain khusunya pada tema pada kelas IV.
مستخلص البحث
في وضع هذه المواد لديها العديد من المزايا بما في ذلك 1 تطوير مواد تعليمية تتكيف مع طبيعة الطلاب في الصف 2 تكييفها تطوير المواد موضوع 3 و 1 الكفاءات الأساسية و الكفاءات الأساسية 3 ما هو روحي والمعرفة 4 رتبت المواد المقدمة بشكل منتظم . سيؤدي 4 المواد التعليمية إلى الدافع في التعلم لديه صورة وتصميم ألوان جذابة اكتملت مع معلومات هامة عن كل محتويات مجهزة حصول على معلومات إضافية على الصفحة الأخيرة من الموجز. وهذا هو ما يميز الكتب الأخرى
هذه الإطر النظاري باستخدام هذا النوع من البحث والتطوير التي سوف تنتج المنتج. تصميم المستخدم هو نموذج ديك و كاري يتكون من 10 خطوات على كل خطوة لديها هدف محدد . خطوات التطوير هي كما يلي : تحديد الهدف العام للتعليم ، وتنفيذ التحليل والتعلم، و التعرف على السلوك وخصائص ردود العمل على الطلاب ، أهداف التعلم وضعت خصيصا ، وتطوير استراتيجيات التعلم وتصميم وتنفيذ التقييم التكويني ، وأن المواد التعليمية المنقحة
وأظهرت النتائج أن تطوير الكتب المدرسية الزائفة موسوعة الحيوانات في الإسلام للفصل 4 قادرة على تحسين فهم
تطوير المواد التعليمية الزائفة موسوعة الحيوانات في الإسلام للمواد الفصل 4 كانت محدودة ، وبالتالي فإن الحاجة إلى تطوير مواد أخرى ، خصوصا حول موضوع الدرجة أساسي : تطوير مواد تعليمية موسوعة الحيوانات في الإسلام ، فسودا موسوعة و القرأن
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Supervisor: | Yahya, Mokhammad |
Keywords: | development of instructional materials encyclopedia animals in islam; pseudo and al quran; pengembangan bahan ajar ensiklopedia hewan dalam islam; pseudo ensiklopedia dan ayat al quran; تطوير مواد تعليمية موسوعة الحيوانات في الإسلام ; فسودا موسوعة و القرأن |
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah |
Depositing User: | Mohammad Rofiul Achsan |
Date Deposited: | 23 Oct 2024 09:26 |
Last Modified: | 23 Oct 2024 09:26 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/69626 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |