Kurniawan, Fahman (2017) Upaya guru pendidikan agama Islam dalam pembinaan kecerdasan spiritual siswa di Sekolah Menengah Atas Darul Ulum 1 BPPT Rejoso Peterongan Jombang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
12110052.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Diantara penyebab dunia pendidikan kurang mampu menghasilkan lulusannya yang diharapkan adalah karena dunia pendidikan saat ini hanya membina kecerdasan intelektual, wawasan dan ketrampilan semata, tanpa diimbangi kecerdasan spiritualnya. Untuk menjawab hal tersebut Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Pembinaan Kecerdasan Spiritual Siswa adalah hal yang sangat tepat dan penting untuk meningkatkan kualitas dan mutu pendidikan agar mencapai output yang berkualitas, juga sangatlah penting untuk dunia pendidikan Islam dan untuk kelangsungan hidup siswa ketika terjun dalam masyarakat. Berpijak dari itulah peneliti melakukan penelitian di SMA DU 1 Unggulan BPPT Rejoso Peterongan Jombang dengan judul upaya guru pendidikan agama islam dalam pembinaan kecerdasan spiritual siswa.
Penelitian ini bertujuan untuk (1) Untuk mendiskripsikan tentang bentuk pelaksanaan pembinaan kecerdasan spiritual siswa di SMA DU 1 unggulan BPPT Rejoso Peterongan Jombang. (2) Untuk mendiskripsikan tentang upaya guru pendidikan agama islam dalam pembinaan kecerdasan spiritual siswa di SMA DU 1 unggulan BPPT Rejoso Peterongan Jombang. (3) Untuk mendiskripsikan tentang faktor pendukung dan penghambat pembinaan kecerdasan spiritual siswa di SMA DU 1 unggulan BPPT Rejoso Peterongan Jombang.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan analisis kualitatif deskriptif.
Dari hasil penelitian menunjukkan,(1) Bentuk pelaksanaan pembinaan kecerdasan spiritual siswa meliputi: hubungan kepada Allah dengan membiasakan taat beribadah baik yang sunnah maupun yang wajib. Hubungan dengan sesama dengan terbiasa berlaku sopan, santun, menghormati dan menghargai orang lain.hubungan dengan diri sendiri menjaga merawat tubuh dan mematuhi tata tertib. (2) Upaya guru pendidikan agama islam dalam pembinaan kecerdasan spiritual siswa meliputi: membaca do’a sebelum pelajaran dimulai, membaca asmaul husna, membaca Al-Qur’an sebelum pelajaran dimulai, shalat dhuha berjama’ah, dan shalat dhuhur dan asyar berjama’ah. (3) Faktor pendukung dan penghambat pembinaan kecerdasan spiritual siswa meliputi: teladan dalam diri guru, kerjasama dan dukungan orang tua, sarana yang lengkap, komitmen yang lengkap. Sedangkan faktor penghambatnya meliputi: tingkat kecerdasan dan kemampuan yang berbeda, tingkat kesadaran siswa, waktu, terbatasnya pengawasan dari pihak sekolah.
ENGLISH:
Among the causes of education are less able to produce expected graduates is because today education is only intellectual intelligence, insight and skill itself, without a balanced by spiritual intelligence. To answer the efforts Islamic Education Teachers in the Development of Spiritual Intelligence Students is a very appropriate and important to improve the quality and the grade of education in order to achieve quality output, there is also very important for the education of Islam and for the survival of the students when it joined into the society. On the basis of that the author carried out a observation at Favorite SMA DU 1 BPPT Rejoso Peterongan Jombang with the title is Efforts Islamic Education Teachers in Development of Spiritual Intelligence Students.
This observation aims to (1) To describe the form of the implementation in the spiritual intelligence development of students at Favorite SMA Darul Ulum 1 BPPT Rejoso Peterongan Jombang. (2) To describe the efforts of Islamic education teachers in the spiritual intelligence development of students at Favorite SMA Darul Ulum 1 BPPT Rejoso Peterongan Jombang. (3) To describe supporting and inhibiting factors of spiritual intelligence development of students at Favorite SMA DU 1 BPPT Rejoso Peterongan Jombang.
The method that used in this thesis is the observation, interview, and documentation. Meanwhile, the data analysis the writer uses qualitative descriptive analysis.
The results showed: (1) The implementation form in the development of students spiritual intelligence include: relationship with God by ordinary both sunnah and obligatory. Relationships with others by ordinary polite, manners, respect and appreciate other people. Relationship with own self by keep, take care of the body and obey the regulations. (2) Efforts of Islamic religious education teachers in the guidance of students spiritual intelligence include: reading prayer before school begin, reading Asmaul Husna, reading the Koran before the lesson begin, praying Dhuha jemaah, and praying dhuhur and Ashar jemaah. (3) The supporting and inhibiting factors in the development of students spiritual intelligence such as: exemplary in the teachers itself, cooperation and support from their parents, complete facilities, and complete commitment. While the inhibiting factors include: the level of intelligence and abilities which is different, level of student awareness, time, and limit of supervision from the school.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Hasyim, Farid | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Upaya Guru Pendidikan Agama Islam; Kecerdasan Spiritual; Siswa; Efforts Islamic Education Teachers; Spiritual Intelligence; Students | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Agama Islam | ||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | ||||||
Date Deposited: | 19 May 2017 13:50 | ||||||
Last Modified: | 19 May 2017 13:54 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6811 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |