Anizain, Sumiati Amalia (2024) The analysis of the level readability “Think Globally Act Locally” book and the perception of teachers and students upon the readability. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
19180017.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (3MB) |
Abstract
ENGLISH:
Teaching English as a foreign language requires creating a learning environment that involves teachers and students, as well as developing language skills and components. One important component in teaching is the teaching materials used by teachers to increase effectiveness in learning. In preparing teaching materials, teachers need to ensure whether the material to be provided is in accordance with students' abilities or not. One of the things you need to pay attention to when choosing teaching materials is the readability level. So that students can understand the reading text in a material, it is necessary to match the readability level of a text with the student's abilities since it is necessary to achieve a learning goal. This research aims to determine the readability level of the book Think Globally Act Locally using the Datayze Readability Analyzer and the perceptions of teachers and students regarding the book. This research uses a qualitative approach. In-depth researchers use content or document analysis to identify the characteristics of certain materials. Apart from that, researchers also conducted interviews with teachers and students to find out their perceptions as users of the book Think Globally Act Locally. The results of the analysis from Datayze indicate that the book is still easy and suitable for use by grade 9. That contradicts the perception of teachers and students, who say that this book is quite difficult to use, but there is still some text in the book that can be used for the 9th-grade teaching and learning process.
INDONESIA:
Pengajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing menuntut penciptaan lingkungan belajar yang melibatkan guru, siswa, serta keterampilan dan komponen bahasa yang harus dikembangkan. Salah satu komponen penting dalam pengajaran adalah bahan ajar yang digunakan oleh guru untuk meningkatkan keefektifitasan dalam pembelajaran. Dalam menyusun bahan ajar, guru perlu memastikan apakah materi yang akan diberikan tersebut sesuai dengan kemampuan siswa atau tidak. Salah satu hal yang perlu diperhatian dalam memilih bahan ajar adalah tingkat keterbacaan. Agar siswa dapat memahami teks bacaan pada suatu materi, dibutuhkan adanya kecocokan tingkat keterbacaan pada suatu teks dengan kemampuan siswa. Hal itu diperlukan untuk mencapai suatu tujuan pembelajaran. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat keterbacaan buku Think Globally Act Locally menggunakan Datayze Readability Analyzer dan persepsi guru dan siswa pada buku tersebut. Dalam penelitian ini, penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Secara mendalam, peneliti menggunakan analisis isi atau dokumen untuk mengidentifikasi karakteristik material tertentu. Selain itu, peneliti juga melakukan wawancara kepada guru dan siswa untuk mengetahui persepsi mereka sebagai pengguna buku Think Globally Act Localy. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa hasil analisis dari Datayze menunjukkan adanya indikasi bahwa buku tersebut terbilang masih mudah dan cocok digunakan oleh kelas 9. Berbeda dengan persepsi guru dan siswa, yang mengatakan bahwa buku ini cukup sulit untuk digunakan, akan tetapi masih ada beberapa teks di dalam buku yang bisa digunakan untuk proses beajar mengajar kelas 9.
ARABIC:
يتطلبِِ تعليمِِاللغة اإلجنليزية كلغة أجنبية خلق بيئة تعليميةِِاليتِ تشاركِِ فيها املعلمونِ والطالبِ ابإلضافة إىل تطوير املهارات اللغوية ومكوانهتا .أحدِ العناصر املهمة يفِالتعليمِ هو املواد التعليمية اليتتستخدمهاِاملعلمونِ لزايدة فعالية التعلمِ.يفِ إعداد املواد التعليمية، حيتاج املعلمونِ إىل التأكدِ مما إذا كانت املواد اليت سيتم توفريها متوافقة معِ قدرات الطالب أم ال .أحدِ األشياء اليتِ جيب االنتباه إليها عندِ اختيارِ املواد التعليمية هو مستوىِاملقروئيةِ. لكي يتمكن الطالب من فهم نص القراءة يف مادةِ،حيتاجِعلىِمطابقةِبيِمستوىِاملقروئيةِوِقدرةِالطالبِ.وهذاِيكونِشيئاِمطلوابِ لتحقيقِأهدافِالتعليمِ. يهدف هذا البحث إىل حتديدِ مستوىِ املقروئيةِلكتابِ“Locally Act Globally Think“ ابستخدام analyzer readability datayze وإدراكِِاملعلميِ والطالبِ فيهِ. يفِ هذاِ البحثِ، استخدمتِ الباحثةِ مبدخلِ الكيفيِ. وبشكلِ عميقِ، استخدمتِ الباحثةِ حتليلِ احملتوىِ أوِ الواثئقِ لتحديدِ خصائصِِاملوادِ املعينةِِ.وبصرف النظر عنِ ذلك، قامتِ الباحثةِ املقابالتِ إىلِ املعلميِ والطالبِملعرفةِإدرااكهمِِكمستخدميِ لكتاب “Locally Act Globally Think“ عرضتِ نتائجِ هذاِ البحثِ أنِ هناكِ الدالئلِِاليتِِتشريِ إىلِ أنِ الكتابِ سهالِ ومناسباِ لالستخدامِيفِالصفِالتاسعِ.وهذاِخمتلفِإبدراكِاملعلميِوالطالبِ،الذينِيقولونِأنِهذاِالكتابِ صعبِالستخدامهِ،ولكنِالِيزالِهناكِعدةِمنِالنصوصِيفِالكتابِاليتِميكنِتستخدمِيفِعمليةِ التعليمِوالتعلمِللصفِالتاسعِ.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Supervisor: | Basori, Basori |
Keywords: | Teaching materials; textbooks; content analysis; teacher and student perceptions; readability level; datayze readability analyzer; Bahan ajar; buku teks; analisis konten; persepsi guru dan siswa; tingkat keterbacaan; املوادِالتعليميةِوالكتبِاملدرسيةِوحتليلِاحملتوىِوإدراكِاملعلميِوالطالب |
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Tadris Bahasa Inggris |
Depositing User: | Sumiati Amalia Anizain |
Date Deposited: | 06 Aug 2024 13:35 |
Last Modified: | 06 Aug 2024 13:35 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/68094 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |