Rauyan, Rauyan (2011) تصميم النظم الشعري التعليمي لتنمية مهارة الاستماع: بحث تطويري في المدرسة الإسلاميةالحكومية بتلاجا بليتار جاوي الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09720023.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (36MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Tlogo Blitar menggunakan Kurikulum KTSP yang menuntut kesungguhan dari para guru dalam menyusun materi ajar agar tercapai tujuan dari pembelajarannya. Namun demikian, muatan materi ajar dari buku bahan ajar yang digunakan tidak sesuai dengan KTSP 2008 dan buku tersebut lebih mengutamakan pemahaman teks bacaan dan tidak mengasah kemampuan keterampilan berbahasa para siswa terutama keterampilan mereka dalam mendengar bahasa Arab.
Berangkat dari permasalahan di atas, penulis mencoba untuk mendesain dan menyusun Nadzam Syi’ir Ta’limi untuk meningkatkan keterampilan mendengar para siswa Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Tlogo Blitar. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendesain materi ajar keterampilan mendengar bagi siswa Aliyah dalam perspektif KTSP 2008 untuk meningkatkan keterampilan mendengar para siswa dengan memperhatikan kecenderungan dan tingkat kemampuan berbahasa mereka.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif-kuantitatif dan metode penelitian dan pengembangan (Research & Development). Hasil dari penelitian ini adalah: 1) Produk Nadzam Syi’ir Ta’limi untuk peningkatan keterampilan mendengar (maharah istima’) bagi siswa Madrasah Aliyah Kelas X-A Semester 2 (dua) berdasarkan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) tahun 2008 2) Penggunaan produk Nadzam Syi’ir Ta’limi yang telah didesain berdasarkan KTSP 2008 memiliki efektifitas yang sangat baik di dalam peningkatan keterampilan mendengar para siswa.
Hal-hal yang perlu disarankan dan diusulkan dalam penelitian ini adalah: 1) guru hendaknya mendesain materi Nadzam Syi’ir Ta’limi dengan baik dan sesuai dengan kemampuan serta kecenderungan para siswa yang berkaitan dengan kehidupan mereka sehari-hari menggunakan metode dan strategi yang beragam, 2)guru hendaknya menghindari penggunaan bahasa ibu dalam pengajaran bahasa Arab yang menyebabkan mereka terbiasa belajar bahasa Arab dengan terjemah, 3) materi Nadzam Syi’ir Ta’limi untuk peningkatan keterampilan mendengar yang didisain oleh penelitian berdasarkan KTSP 2008 adalah bagian dari materi ajar yang dapat menunjang pengajaran mendengar dalam bahasa Arab di Madrasah Aliyah Negeri Tlogo Blitar atau di madrasah-madrasah lainnya.
ABSTRACT
Islamic Senior High School (MAN) Tlogo Blitar uses curriculums decided by Ministry of Religious Affairs and nowdays the school has been using curriculum which is called KTSP (Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan).
Meanwile, the Arabic Language’s handbook is based on previous KTSP 2006 which gives more priority target to understand religious texts not to increase the students Arabic listening skill that uninviting to student desire.
Listening skills was one of more important aims in study of a foreign language an seems to be a main goal that every teacher has to upgrade it. And it wouldn’t come true when they never prepare a good material and use a good
method in their teaching activity.
Based on those statement, the researcher wish to compos an educational song to develop the student’s Arabic listening skills and competency. This research used qualitative-quantitative approach and the type of this research was a kind of “Research and Development” ( R & D ).
The purposes of this research are: 1) product educational song to improve student’s Arabic listening 2) test the effectiveness of handbook in improving student’s Arabic listening skill of Madrasah Aliyah Negeri Tlogo Blitar.
The results of this research are: 1) product educational song of Arabic listening skill in KTSP 2008 prespective based on the theories of student handbook design, 2) the experiment appointed that using product educational
song could develop the ability of students to listen Arabic.
There are suggestions for the school and it’s Arabic teachers: 1) rearrange the educational song, especially Arabic listening skill, based on need analysis 2) avoid the use of mother tongue when teaching Arabic listening , because it makes the students get used to translate the lesson or explained in the mother tongue 3) the educational song designed for Arabic listening skill in KTSP 2008 perspective is a tool of important tools in the teaching processthat can benefit the Arabic teachers of Madrasah Aliyah Negeri Tlogo Blitar or other Islamic senior
high school.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Lubis, Torkis and Sulaeman, Mohamed Syaikhoun Mohamed | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | النظم الشعري التعليمي; مهارة الاستماع; Nadzam Syi’ir Ta’limi; Keterampilan Mendengar; composing educational song; Listening Arabic Skill | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 22 May 2017 09:40 | |||||||||
Last Modified: | 04 Jan 2018 09:30 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6795 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |