The implementation of smart circuit media to improve English vocabulary mastery of fourth grade student at Islamic Elementary School Nurul Hikmah

Ariska, Putri Sukma (2015) The implementation of smart circuit media to improve English vocabulary mastery of fourth grade student at Islamic Elementary School Nurul Hikmah. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
11140135.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB)

Abstract

INDONESIA:

Penguasaan kosa kata merupakan hal yang paling mendasar yang harus dikuasai seseorang dalam pembelajaran bahasa inggris yang merupakan bahasa asing bagi seluruh siswa dan masyarakat Indonesia. Bagaimana seseorang dapat mengungkapkan suatu bahasa apabila ia tidak memahami kosakata dari bahasa tersebut. Hingga jika yang dipelajari itu adalah bahasa asing, sehingga penguasaan kosakata bahasa tersebut merupakan sesuatu yang mutlak dimiliki oleh pembelajar bahasa.

Hasil observasi yang dilakukan oleh peneliti menyatakan bahwa tingkat penguasaan kosakata yang dimiliki oleh siswa kelas 4 SD Nurul Hikmah masih rendah. Hal ini dikarenakan guru tidak menggunakan media apapun selama proses pembelajaran. Oleh sebab itu peneliti hendak menggunakan media sirkuit pintar untuk diimplementasikan dalam penelitian ini. Dengan menggunakan media sirkuit pintar, siswa dapat terlibat secara aktif dalam pembelajaran karena media ini memiliki potensi untuk dapat meningkatkan penguasaan kosakata bahasa inggris yang dimiliki oleh siswa.

Penelitian ini dilaksanakan di Madrasah ibtidaiyah nurul hikmah dengan subject penelitian adalah siswa kelas 4. Tujuan dari penelitian ini adalah: (1) Untuk mengetahui bagaimana penggunaan media sirkuit pintar dalam meningkatkan penguasaan kosakata bahasa inggris pada siswa kelas 4 Madrasah Ibtidaiyah Nurul Hikmah, (2) Untuk mengetahui efektifitas penggunaan media sirkuit pintar dapat meningkatkan penguasaan kosakata bahasa inggris pada siswakelas 4 Madrasah Ibtidaiyah Nurul Hikmah.

Jenis penelitian ini adalah penelitian tidakan kelas dengan menggunakan metode kualitatif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan test, observasi, wawancara dan dokumentasi. Penelitian berlangsung selama dua siklus yang pada setiap siklusnya terdapat tahapan-tahapan yang mencakup perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi.

Hasil analisis data menunjukkan bahwa siswa mengalami peningkatan. Hal itu terbukti dari data kuantitatif yang menunjukkan peningkatan penguasaan kosakata bahasa inggris siswa kelas 4 sebanyak 40,70% pada siklus pertama dan 82,54% pada siklus kedua. Sedangkan data kualitatif juga menunjukkan bahwa siswa tampak lebih antusias selama proses pembelajaran.

ENGLISH:

Vocabulary mastery is the most fundamental thing that must be controlled by a person in learning English which is a foreign language for all students and the people of Indonesia. How someone can express a language if he does not understand the vocabulary of the language. So, the language vocabulary is something that is absolutely needed by student.

The result of the observation conducted by the researcher showed that the level of vocabulary mastery of the 4th grade students at Islamic Elementary School Nurul Hikmah was still low. The researcher observed that this was because the teacher did not use any media during the learning process. Therefore, the researcher wanted to use smart circuit media to be implemented in this study. By using smart media circuit, students can be actively involved in learning process because smart circuit media has the potential to improve English vocabulary mastery of the students.

This study was conducted in Islamic Elementary School Nurul Hikmah with the subject was the 4th grade students. The purposes of this study are: (1) to find out how the implementation of smart circuit media can improve English vocabulary mastery of 4th grade students at Islamic Elementary School Nurul Hikmah, and (2) to find out how the effectiveness of smart circuit media can improve the English vocabulary mastery of 4th grade student at Islamic Elementary School Nurul Hikmah.

This kind of research is a classroom action research and uses qualitative method. Techniques of data collection are done by using the test, observation, interviews, and documentation. This research was conducted in two cycles. Each cycle consisted of stages that include planning, implementation, observation, and reflection.

The result showed that the students had increased their English vocabulary mastery which can be seen from the test result provided by the researcher. This is the evident from the quantitative data which showed that there was an increase in the English vocabulary mastery of 4th grade students as much as 40.70% in the first cycle and 82.54% in the second cycle. Meanwhile, the qualitative data also showed that the students seemed more enthusiastic during the learning process.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Supervisor: Octaberlina, Like Raskova
Keywords: Penggunaan Media Sirkuit Pintar; Penguasaan Kosakata Bahasa Inggris; Implementation Of Smart Circuit Media; English Vocabulary Mastery
Departement: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Depositing User: Imam Rohmanu
Date Deposited: 22 May 2017 02:44
Last Modified: 22 May 2017 02:44
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6792

Actions (login required)

View Item View Item