Fitria, Beauty Eka Bhuaneswari DG (2015) Pengembangan permainan candy land sebagai media pembelajaran tematik pada tema peristiwa alam subtema musim kemarau siswa kelas I Sekolah Dasar Islam Surya Buana Malang. Undergraduate thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
11140130.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (7MB) | Preview |
Abstract
INDONESIA:
Perubahan dari kurikulum 1994 menjadi kurikulum yang baru yang menekankan kopetensi dilakukan untuk mencapai hasil belajar yang lebih baik. Untuk mencapai harapan tersebut perlu dikembangkan strategi belajar yang tepat. Salah satu metode yang dapat digunakan dalam pembelajaran siswa tingkat Sekolah Dasar adalah metode permainan sehingga dapat tercipta suasana yang santai dan menyenangkan dan anak dapat belajar dengan lebih baik dan sungguh-sungguh.
Tujuan penelitian ini adalah: (1) menjelaskan proses pengembangan media permainan untuk meningkatkan hasil belajar siswa, (2) mengetahui kualitas permainan dilihat dari fungsinya untuk meningkatkan hasil belajar siswa, (3) mengetahui tingkat keefektifan penggunaan media permainan untuk meningkatkan hasil belajar pada tema peristiwa alam subtema musim kemarau siswa kelas I.
Untuk mencapai tujuan tersebut digunakan penelitian dengan metode pengembangan atau Research and Development untuk menghasilkan suatu produk dan mengujikan keefektifannya. Model yang digunakan adalah teori yang dikenalkan oleh Walter Dick & Lou Carey yang terdapat sepuluh langkah dalam penelitian dan pengembangannya. Instrument pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah angket untuk siswa, lembar validasi, wawancara dan observasi. Serta dilakukan pre-test dan post-tes untuk mengetahui hasil belajar siswa.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) proses pengembangan permainan ini mengikuti teori yang dikenalkan oleh Walter Dick dan Lou Carey, (2) kualitas permainan dilihat dari fungsinya untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas I layak digunakan sebagai media pembelajaran berdasarkan prosentase yang diperoleh dari ahli validasi isi 91,11%, ahli validasi desain media 82,85%, validasi yang dilakukan guru matapelajaran tematik 84,44% dan data uji coba lapangan 92,51%, (3) keefektifan penggunaan media permainan dalam pembelajaran tematik pada tema peristiwa alam subtema musim kemarau efektif untuk meningkatkan hasil belajar siswa dilihat dari hasil pembelajaran menggunakan media ini terdapat perbedaan yang signifikan antara kelas eksperimen dan control dengan perhitungan uji t dengan tingkat kesalahan sebesar 0,05 maka diperoleh hasil berdasarkan perhitungan thitung > ttabel yaitu 12,81 > 0,648 dan juga dapat dilihat dari nilai rata-rata yang diperoleh siswa yaitu 97,77> 74,07.
ENGLISH:
The changing of 1994 curriculum into the new curriculum which emphasizes the competence in order to achieve better learning outcomes. To achieve these expectations, it is needed to develop the appropriate teaching strategy. One of the methods that can be used in teaching elementary school level is a game method; therefore, it can create a relaxed and fun atmosphere. Moreover, students are able to learn better and enthusiastically.
The purpose of this research are namely: (1) to describe the development process of game medium to improve students’ learning outcomes, (2) to know the quality of the game from the function in order to improve the learning outcomes, (3) to determine the effectiveness level of the use of game medium to improve learning outcomes of the first grader elementary school on the theme of natural phenomenon and dry season as the subtheme.
In order to reach these objectives, research and development method is used to produce a product and test the effectiveness. The model used is a theory which is indroduced by Walter Dick & Lou Carey that there is ten steps in research and development. The data collection instrument used in this research is students’ questionnaires, validation sheet, interview and observation. In addition, pre-test and pos-test are held in order to know the students’ learning outcomes.
The result of this research reveals that: (1) the development process of this game is based on the theory which is introduced by Walter Dick and Lou Carey, (2) the quality of the game which is seen from the function for improving first grade students’ learning outcomes, it is proper to use as a learning medium. It is based on the percentage achieved from the validation expert of the content indicates 91,11%, validation expert of media design indicates 82,44%, validation from thematic teacher indicates 84,44%, and the data field trials indicates 92,51%, (3) the effectiveness of the use thematic learning games on the natural phenomenon as the theme and dry season as the subtheme is effective to improve the students’ learning outcomes. It is seen from the result of teaching and learning which use this medium. There are significant difference between experiment and control classes with T-test calculation with an error rate of 0.05; therefore it is obtained a result based on the calculation of tcount > ttabel, that is 12.81 > 0.648 and it can be seen from the average value obtained by the students is 97.77>74.07.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Yaqien, Nurul | ||||||
Contributors: |
|
||||||
Keywords: | Pengembangan; Media Permainan Keliling Dunia; Hasil Belajar; Development; World Travel Game Medium; Learning Outcomes | ||||||
Departement: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Jurusan Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah | ||||||
Depositing User: | Imam Rohmanu | ||||||
Date Deposited: | 22 May 2017 09:45 | ||||||
Last Modified: | 22 May 2017 09:45 | ||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6784 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |