تدريس اللغة العربية في مدرسة دار اللغة والدعوة الثنوية الإسلامية بانجيل باسوروان جاوا الشرقية: دراسة حالة

Nadlirun, Nadlirun (2011) تدريس اللغة العربية في مدرسة دار اللغة والدعوة الثنوية الإسلامية بانجيل باسوروان جاوا الشرقية: دراسة حالة. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
09720022.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (5MB)

Abstract

ABSTRAK

Prestasi-prestasi yang telah diraih oleh Madrasah Aliyah Darullughah Wadda'wah Bangil Pasuruan Jawa Timur dibidang bahasa menggambarkan sebuah fenomena yang layak ditindak-lanjuti dalam sebuah penelitian. Dan Madrasah ini patut mendapat perhatian lebih dan perlu usaha penggalian yang mendalam terhadap apa yang ada di dalam Madrasah tersebut. Keberhasilan tersebut tidak bisa lepas dari sistem pengajaran yang diterapkan di Madrasah itu.

Penelitian ini akan menyingkap fenomena pengajaran bahasa Arab yang ada di Madrasah Aliyah Darullughah Wadda'wah tersebut, dengan menggunakan pertanyaan: 1) Bagaimana para guru bahasa Arab mempersiapkan pengajaran mereka? 2) Apa langkah-langkah pengajaran yang dijalankan Guru didalam Proses Belajar Mengajar? 3) Apa media yang mereka pakai didalam proses belajar mengajar?4) Bagaimana mereka mengevaluasi pengajaran yang telah mereka lakukan?5) Bagaimana para guru mengelola pengajaran mereka didalam kelas? Serta, 6) Apa hal-hal yang mereka temui sebagai penghambat maupun yang mempermudah dalam pengajaran mereka?

Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif-fenomenologik rancangan studi kasus. Teknik pengumpulan data penelitian adalah: (1) wawancara mendalam, (2) pengamatan terlibat, dan(3) pengamatan dokument. Sedangkan sumber data dalam penelitian ini yaitu: Ungkapan dan tindakan informan dan dok umentasi. Dan instrumen penelitian: peneliti, pedoman interview, observasi, dan alat elektronik. Untuk penyajian data penelitian menggunakan (1) pemilihan data, (2) penyajian data, dan (3) penarikan kesimpulan. Untuk validitas dan kredibilitas data adalah: keikut-sertaan peneliti dalam kegiatan, trianggulasi, diskusi dengan sejawat, analisis kondisi negatif dan menggunakan pengecekan data.

Hasil penelitian ini adalah (1) Guru-guru Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Darullghah Wadda'wah melakukan persiapan dan perencanaan dalam pengajaran Bahasa Arab, akan tetapi mereka tidak menulis dalam bentuk laporan (RPP), (2) proses pengajaran terdiri dari tiga langkah pokok: pertama pembukaan, kedua proses pengajaran, dan ketiga penutup.(3) Media Pengajaran Bahasa Arab yang sebenarnya ikut membantu proses tercapainya suatu pengajaran terbatas jumlahnya atau tidak tersedia. Hal ini dikarenakan media masih dianggap tidak terlalu penting. (4) Evaluasi Pengajaran Bahasa Arab menggunakan sistem penilaian acuan patokan (PAP). Adapun jenis tes yang digunakan adalah tes sumatif dan formatif, sedangkan dalam penyelenggaraannya adalah dengan tes tulis. (5) Guru-guru bahasa Arab di Madrasah Aliyah Darullughah Wadda'wah
melaakukan kegiatan pengelolaan pengajaran dengan cara memperhatikan suasana kelas tetapi tidak disempurnakan dengan melakukan pencatatan keadaan kelas.(6) ada dua faktor yang mempengaruhi didalam proses pengajaran bahasa arab di MA ini. Pertama dari sisi guru terdapat dua hal yaitu kompetensi guru dan peran guru didalam kelas. Kedua faktor dari siswa terdapat dua hal yaitu faktor dari dalam diri siswa dan dan faktor dari luar diri siswa.

Dari seluruh paparan data dan hasil temuan penelitian ini, ditemukan tesis bahwa proses Pengajaran Bahasa Arab secara konvensional dan sederhana serta dengan keterbatasan media dan sarana prasarana yang kurang memadai, mampu membantu para siswa Madrasah Aliyah Darullughah Wadda'wah Bangil Pasuruan memperoleh keterampilan bahasa Arab dan berprestasi dibidang bahasa karena adanya dukungan lingkungan bahasa arab yang berjalan efektif dan terjaga dengan baik.

ABSTRACT

State Islamic Senior High School Darullughah Wadda'wah Bangil Pasuruan East Java deserves more attention and needs an effort to search in depth about the School. Achievements that have been achieved in the field of language show that there is a worthy phenomenon to be followed up in a research. The success cannot be separated from the teaching system applied in the School.

This research will reveal the phenomenon of teaching Arabic language in State Islamic Senior High School Darullughah Wadda'wah, using the questions: 1) how do teachers prepare their teaching of Arabic language? 2) What steps of teaching conducted by the teachers in the Learning and Teaching Process? 3) What methods and media that they use in teaching and learning process? 4) How do they evaluate the teaching they have executed? 5) How do teachers manage their teaching in the classroom? Also, 6) what things that they encounter in which bring obstacles in their teaching or even make it to be easier?

The approach used in this research is qualitative-phenomenal approach case study design. The techniques of collecting data are (1) Interview, (2) Direct Observation, and (3) indirect observation. Sources of data are: informant action and expression and documentation. And research instruments are researcher, interview guidance, observation, and instrument electronic. Data presentation uses are (1) reduction of data, (2) presentation of data, and (3) conclusion. Validities and credibility of data: researcher's participation in some activities, triangulation, and discussion whit colleagues, negative condition analysis, and checking of data.

The results of this research are: (1) Teachers of Arabic language at State Islamic Senior High School Darullughah Wadda'wah does planning and preparation in Arabic teaching, but they not write in book (RPP). (2) The teaching process consists of three princ ipal steps: firstly opening, secondly the teaching process, and thirdly is the closing. (3)Medium of Arabic teaching which is considered can help reach the purpose of Arabic teaching is actually not available(4) The evaluation of Arabic teaching used the d irective reference system (PAP). While the sort of the test used is summative and formative test, while the test is conducted in the written form.(5) Teachers of Arabic language at S tate Islamic Senior High School Darullughah Wadda'wah do management of Arabic teaching with attention to situation of class but they do not make a note to situation of class. (6) The existence of language environment make the students acquired skills of language that ease the task of and Arabic language teachers in presenting the material, although it doesn’t mean that there is obstacle.

Teachers meet many obstacles in teaching Arabic, such as the availability of time, open air learning space, the large number of students, the limitations of media, besides the two factors o f the educational actors (teachers and students) so that the material less thoroughly mastered by students.

From all the data presentation and the findings of this research, it is found a thesis that process of teaching Arabic in a conventional and simple manner and with limited media and in adequate infrastructure facilities, is able to help the students of State Islamic Senior High School Darullughah Wadda'wah Bangil Pasuruan acquire skills in Arabic and achieve some achievements in thefield of language because of the support of Arabic environment that runs effectively and properly maintained.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Shaikhoun Mohamed Sulaiman, Mohamed and Ainin, Muhammad
Keywords: دراسة حالة ;اللغة العربية; تدريس; دار اللغة والدعوة ;Pengajaran; Bahasa Arab; Darullughah Wadda' wah; Studi Kasus; Teaching Arabic; Darullughah Wadda'wah; Case Study
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 27 Apr 2017 06:02
Last Modified: 27 Apr 2017 06:02
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6554

Actions (login required)

View Item View Item