Jannah, Shofiatul (2024) Reformulasi konsep Iddah dalam Kompilasi Hukum Islam (KHI) pasal 153 dan 170 KHI perspektif Hermeneutika Khalid Abou El-Fadl. Doctoral thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
200201320002.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini menganalisis konsep iddah dalam KHI yang tertuang dalam pasal 153 tentang masa tunggu dan pasal 170 tentang masa berkabung. Penerapan kewajiban iddah bagi perempuan, tidak diatur dengan jelas tentang boleh atau tidak keluar rumah dalam masa iddah, hal seringkali menimbulkan dilema bagi mereka. Disatu sisi aturan ini merupakan perintah Allah, namun di sisi lain kondisi ekonomi dan kebutuhan hidup mendorong perempuan untuk bekerja. Karena setelah terjadinya perceraian suami enggan melaksanakan kewajibannya yaitu membayarkan nafkah iddah. Untuk itu aturan tentang iddah menjadi penting untuk dikaji ulang karena konsep iddah yang tertuang dalam KHI saat ini hanya mengatur hitungan atau jumlah hari bagi perempuan harus melaksanakan iddah dan ihdad sesuai dengan masa iddah.
Penelitian ini adalah penelitian kepustakaan (library research), dengan menggunakan pendekatan hermeneutika. Pendekatan ini bermaksud membaca suatu teks dengan menerapkan metodologi dan pendekatan secara holistik dan mempertimbangkan hubungan antara teks, konteks dan kontekstualisasinya. Dalam penelitian konsep iddah dalam KHI akan dilakukan dengan mengetahui sejarah serta dasar penyusunan “teks” dalam hal ini adalah KHI. Setelah mengetahui sejarah KHI. Kemudian menghubungkan dengan konteks kehidupan masyarakat Indonesia dan menemukan makna kewajiban iddah. setelah melakukan proses negosiasi dengan pendekatan teori hermeneutika negosiatif Khalid Abou El-Fadl. Penulis akan menawarkan reformulasi dan relevansinya.
Hasil penelitian pada konsep iddah dalam kompilasi hukum Islam, menemukan 3 (tiga) hal, (1) Urgensi reformulasi konsep iddah dalam kompilasi (a) Realita kehidupan perempuan modern di Indonesia (b) KHI sebagai fiqih keindonesiaan adalah produk yang dipengaruhi oleh kehidupan sosial masyarakat Muslim (c) Karakter al-Qur'an yang rahmat lil'a>lamin dan problematika masyarakat Islam terus berkembang, (d) Landasan normatif konsep iddah dalam KHI merupakan hasil ijtihad para ahli fikih dari al-Qur’an dan hadits (2) Penulis menyimpulkan makna iddah dalam KHI adalah tangung jawab, sehingga penulis menawarkan tiga reformulasi konsep iddah yaitu (a) Kebolehan keluar rumah bagi perempuan selama masa iddah dan ihdad guna mencari nafkah (pasal 170 KHI), (b) Penentuan Masa pembayaran nafkah setelah putusan perceraian di Pengadilan Agama (pasal 153 KHI), dan (c) Sanksi bagi mantan suami yang tidak memberikan nafkah setelah perceraian sesuai ketetapan putusan pengadilan (pasal 153 KHI). (3) Relevansi reformulasi konsep iddah pada hukum Islam di era modern (a) Kebolehan keluar rumah bagi perempuan selama masa iddah dan ihdad memiliki relevansi dengan konteks hukum Islam modern yang mengakui hak-hak perempuan secara lebih inklusif, (b) Penentuan masa pembayaran nafkah iddah penentuan masa pembayaran nafkah iddah oleh Pengadilan Agama juga berkaitan erat dengan prinsip keadilan dan perlindungan terhadap hak-hak perempuan yang dijamin dalam hukum Islam dan (c) Relevansi pemberian sanksi dilakukan agar KHI mempunyai kekuatan hukum atau memberikan efek jera bagi mantan suami
مستخلص البحث
يُحَاوِلُ هَذَا البَحثِ عَلَى تَحْلِيلِ مَفْهُومِ العِدَّةِ فِي تَجْمِيْعِ الشَرِيْعَةِ الإِسْلَامِيَّةِ (KHI) كَمَا جَاءَ فِي الَمادَّةِ 153 بِشَأْنِ العِدَّةِ وَالَمادَةِ 170 بِشَأْنِ فَتْرَةِ الحَدَادِ. لَا يَتِمُّ تَنْظِيْمُ تَنْفِيْذِ إِلتِزَامَاتِ العِدَّةِ بِالنِّسْبَةِ لِلنِسَاءِ بِشَكْلٍ وَاضِحٍ فِيْمَا يَتَعَلَّقُ بِمَا إِذَا كَانَ بِإِمْكَانِهِنَّ مُغَادَرَةِ الَمنْزِلِ خِلَالِ فَتْرَةِ العِدَّةِ أَمْ لَا، مِمَّا يَخْلُقُ لَهُنَّ مُعَضَلَاتِ فِي كَثِيرٍ مِنَ الأَحْيَانِ. فَمِنْ نَاحِيَةِ هَذِهِ القَاعِدَةِ أَمْرُ اللهِ، وَلَكِنْ مِنْ نَاحِيَةِ أُخْرَى، الظُرُوفُ الاِقتِصَادِيَةُ وَضَرُوْرِيَّاتُ الحَيَاةِ تُشَجِّعُ الَمرْأَةُ عَلَى العَمَلِ. لِأُنَّ الزَوْجَ بَعْدَ الطَلَاقِ امْتَنَعَ عَنْ القِيَامِ بِالتِزَامَه وَهُوَ دَفْعُ نَفَقَةِ العِدَةِ. وَلِهَذَا السَبَبِ، مِنَ الُمهِمِّ مُرَاجَعَةُ القَوَاعِدَ الُمتَعَلِّقَةِ بِالعِدَّةِ لِأَنَّ مَفْهُوْمُ العِدَّةِ الوَارِدِ فِي تِجْمِيْعِ الشَرِيْعَةِ الإِسْلَامِيَّةِ حَالِيًا يُنَظِّمُ فَقَطْ عَدَدَ الأَيَّامِ الَتِي يَجِبُ عَلَى الَمرْأَةِ أَنْ تَقُوْمَ فِيْهَا بِالعِدَّةِ وَالإِحْدَادِ وِفْقًا لِفَتْرَةِ العِدَّةِ.
هَذَا البَحْثُ هُوَ البَحْثُ الَمكْتَبِي، بِاسْتِخْدَامِ الَمنْهَجِ التَأْوِيْلِي. وَيَعْنِي هَذَا الَمنْهَجُ قِرَاءَةُ النَصِّ مِنْ خِلَالِ تَطْبِيْقِ مَنْهَجِيَّةُ وَمَدْخَلُ شُمُولِيَّةِ وَالنَظْرِ فِيْ العَلَاقَةِ بَيْنَ النَصِّ وَالسِيَاقِ. عِنْدَ البَحْثِ فِي مَفْهُومِ العِدَةِ فِي تَجمِيْعِ الشَرِيْعَةِ الإِسْلَامِيَّةِ، سَيَتِمُّ تَنْفِيْذُهُ بِعِدَّةِ طُرُقٍ، وَهِيَ مَعْرِفَةُ التَارِيخِ وَأَسَاسِ تَجْمِيْعِ "النَصِّ"، فِي هَذِهِ الحَالَةِ تَجْمِيعُ الشَرِيعَةِ الإِسْلَامِيَةِ. بَعْدَ مَعْرِفَةِ تَارِيخِ تَجْمِيْعِ الشَرِيْعَةِ الإِسْلَامِيَةِ. ثُمَّ ارْبَطَهَا بِسِيَاقِ حَيَاةِ الُمجْتَمَعِ الإِندُونِيسِي وَاكْتَشَفَ مَعْنَى وُجُوبِ العِدَّةِ. بَعْدَ القِيَامِ بِعَمَلِيَّةِ التَفَاوُضِ بِاسْتِخْدَامِ مَنْهَجِ نَظَرِيَةِ تَأوِيلِ التَفَاوُضِ لِخَالِدِ أَبُو الفَضلِ. سَيُقَدِمُ الُمؤَلِفُ إِعَادَةُ البِنَاءِ وَأَهَمِّيَتُهَا.
تُشِيْرُ نَتَائِجُ البَحْثِ حَوْلَ مَفْهُومِ العِدَّةِ فِي تَجْمِيْعِ الشَرِيْعَةِ الإِسْلَامِيَّةِ(KHI) إِلَى ثَلَاثَةِ أَشْيَاءِ، (1) أَهَمِّيَّةُ ِإِعَادَةِ بِنَاءِ مَفْهُومِ العِدَّةِ فِي التَجْمِيْعِ (أ) وَاقِعُ حَيَاةِ الَمرْأَةَ الحَدِيْثَةِ فِي إِنْدُونِيسِيَا (ب) تَجْمِيْعُ الشَرِيْعَةِ الإِسْلَامِيَّةِ (KHI) بِاعْتِبَارِهَا الفِقْهِ الإِنْدُونِيسِيِ كَنَتِيْجَةِ يَتَأَثَّرُ بِالحَيَاةِ الاِجْتِمَاعِيَّةِ لِلمُجْتَمِعَاتِ الُمسْلِمَةِ (ج) طَابِعُ القُرآنِ الَذِي هُوِ رَحْمَةٌ لِلعَالَمِينَ وَتَستَمِرُّ مَشَاكِلُ الُمجْتَمَعِ الإِسْلَامِيِّ فِي التَطَوُّرِ، (د) الأَسَاُس الِمعيَارِي لِمَفهُومِ الإِسْلَامِ. العِدَّةُ فِي تَجْمِيعِ الشَرِيعَةِ الإِسْلَامِيَةِ (KHI) هِيَ نَتِيجَةُ اجْتِهَادِ الفَقَهَاءِ مِنَ القُرآنِ وَالحَدِيثِ (2) ويخلص المؤلف إلى أن معنى العدة في تَجْمِيعِ الشَرِيعَةِ الإِسْلَامِيَة (KHI) هو المسؤولية, لذلك يقدم المؤلف إِعَادَةُ بِنَاءِ مَفْهُومِ العِدَّةِ فِي تَجْمِيعِ الشَرِيعَةِ الإِسْلَامِيَّةِ (KHI) وَهِيَ السِيَاسَاتِ الُمتَعَلِّقَةِ بِـ (أ) قُدْرَةِ الَمرْأَةِ عَلَى مُغَادَرَةِ الَمنْزِلِ أَثْنَاءَ فَتْرَتَي العِدَّةِ وَالإِحْدَادِ لِكَسْبِ الرِزْقِ(الَمادَة 170) ، (ب) تَحْدِيْدُ مَدَّةِ دَفْعِ النَفَقَةِ بَعْدَ صُدُورِ حُكْمِ الطَلَاقِ مِنَ الَمحْكَمَةِ الشَرْعِيَّةِ (الَمادَة 153) ، (ج) عُقُوْبَاتُ الأَزْوَاجِ السَابِقِينَ الَذِينَ لَا يُنفِقُونَ بَعْدَ الطَلَاقِ وِفْقَ أَحْكَامِ الَمحْكَمَةِ (الَمادَة 153) . (3) أَهَمِيَةُ إِعَادَةِ بِنَاءِ مَفهُومِ العِدَةِ فِي الشَرِيْعَةِ الإِسْلَامِيَةِ فِي العَصْرِ الحَدِيْثِ (أ) إِنَّ قُدْرَةَ الَمرْأَةِ عَلَى مُغَادَرَةِ الَمنْزِلِ خِلَالِ فَتْرَتَي العِدَّةِ وَالإِحْدَادِ تَتَعَلَّقُ بِسِيَاقِ الشَرِيْعَةِ الإِسْلَامِيَّةِ الحَدِيْثَةِ الَتِي تَعْتَرِفُ بِحُقُوقِ الَمرْأَةِ وَبِشَكْلِ أَكْثَرِ شُمُولاً، (ب) تَحْدِيْدُ فَتْرَةِ دَفْعِ النَفَقَةِ إِنّ َتَحدِيْدَ العِدَّةِ لِفَتْرَةِ دَفْعِ نَفَقَةِ العِدَّةِ مِنْ قِبَلِ الَمحْكَمَةِ الشَرْعِيَّةِ يَرتَبِطُ أَيْضًا اِرتِبَاطًا وَثِيْقًا بِمَبَادِئِ العَدَالَةِ وَحِمَايَةِ حُقُوْقِ الَمرْأَةِ الَمكْفُوْلَةِ فِيْ الشَرِيْعَةِ الإِسْلَامِيَّةِ وَ (ج) أَهَمِيَّةِ يَتِمُّ تَنْفِيْذِ العُقُوبَاتِ بِحَيْثُ تَتَمَتَّعُ تَجْمِيْعُ الشَرِيْعَةِ الإِسْلَامِيَّةِ (KHI) بِالقُوَّةِ القَانُونِيَّةِ أَوْ تُوَفِّرُ تَأءثِيْرًا رَادِعًا لِلأَزْوَاجِ السَابِقِيْنَ
ABSTRACT
This research analyzed the concept of Iddah in the Compilation of Islamic Law as stated in article 153 concerning the waiting period and article 170 concerning the mourning period. The implementation of Iddah for women was not regulated regarding whether or not they can leave the house during the Iddah period, which often creates dilemmas for them. On the one hand, this rule was the command, but on the other hand, economic conditions and the necessities of life encourage women to work. Because after the divorce, the husband was reluctant to do his obligation, such as paying the Iddah maintenance. For this reason, it was important to review the rules regarding Iddah because the concept of Iddah contained in the Compilation of Islamic Law currently only regulates the count or number of days for women to carry out Iddah and ihdad according to the Iddah period.
This research was library research, with a hermeneutical approach. This approach mean reading a text by applying a holistic methodology and approach and considering the relationship between the text, context, and contextualization. In researching the concept of Iddah in the Compilation of Islamic Law, it will be do in several ways, such as finding out the history and the basis for compiling the "text", in this case, the Compilation of Islamic Law. After finding out the history of the Compilation of Islamic Law. Then connect it with the context of Indonesian society's life and discover the meaning of the Iddah obligation. after doing a negotiation process with Khalid Abou El-Fadl's hermeneutics theory approach. The researcher will offer reformulation and its relevance.
The results on the concept of Iddah in the compilation of Islamic law found three things, (1) The urgency of reformulating the concept of Iddah in the compilation (a) The reality of modern women's lives in Indonesia (b) Compilation of Islamic Law as Indonesian jurisprudence was a product that was influenced by the social life of Muslim communities (c ) The character of the Qur'an which was mercy for all and the problems of Islamic society continue to develop, (d) The normative basis of the concept of Iddah in Compilation of Islamic Law was the result of the ijtihad of fiqh experts from the Qur'an and hadith (2) The author concludes that the meaning of iddah in the CIL is responsibility, so the author offers three reformulations of the concept of iddah, namely (a) The ability to leave the house for women during the iddah and ihdad periods to earn a living (article 170 CIL), (b) Determining the period for payment of living expenses after the divorce decision at the Religious Court (article 153 CIL), and (c) Sanctions for ex-husbands who do not provide maintenance after the divorce in accordance with the provisions of the court decision (article 153 KHI). (3) The relevance of the reformulation of the concept of Iddah in Islamic law in the modern are (a) The ability to leave the house for women during the Iddah and ihdad periods was relevant to the context of modern Islamic law which recognizes women's rights more inclusively, (b) Determining the period for paying alimony The Iddah determination of the Iddah maintenance payment period by the Religious Court was also closely related to the principles of justice and protection of women's rights guaranteed in Islamic law and (c) The relevance of giving sanctions was do so that Compilation of Islamic Law has legal force or provides a deterrent effect for ex-husbands.
Item Type: | Thesis (Doctoral) |
---|---|
Supervisor: | Roibin, Roibin and Sj, Fadil |
Keywords: | Kompilasi Hukum Islam; Hermeneutika Negosiatif; العدة; تجميع الشريعة الإسلامية; التأويل التفاوضي; Compilation of Islamic Law; Negotiating Hermeneutics |
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Doktor Hukum Keluarga Islam |
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar |
Date Deposited: | 24 Apr 2024 13:44 |
Last Modified: | 24 Apr 2024 13:44 |
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/62931 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |