Mas’udah, Luluk (2011) استخدام لعب ترتيب الكلمات ولعبة السؤال والجواب لترقية مهارة الكتابة: بحث تجريبي في بلمدرسة المتوسطة الإسلامية الحكومية ماجاكرطا جاوى الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
09720015.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Keterampilan menulis merupakan salah satu keterampilan berbahasa yang perlu ditingkatkan dan dikembangkan. Menulis juga merupakan salah satu materi pelajaran yang paling penting karena sangat berkaitan dengan materi yang lain, oleh karena itu dalam proses pembelajaran membaca guru harus menggunakan strategi atau teknik mengajar yang sesuai atau dengan menggunakan media pembelajaran serta permainan bahasa yang dapat memotivasi siswa dalam belajar dan dapat membantu mereka dalam meningkatkan keterampilan menulis mereka.
Berdasarkan hal diatas, maka penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektifitas penggunaan permainan bahasa dengan cara bermain ”mengurut kalimat” untuk meningkatkan keterampilan menulis khususnya kemampuan menulis kata dan membuat susunan kalimat sederhana pada siswa kelas I MTsN Mojokerto. Dan dalam penelitian ini peneliti merumuskan rumusan masalah sebagai berikut : 1) Bagaimana bentuk penerapan permainan bahasa ”mengurut kalimat” dan permainan tanya jawab dalam pembelajaran keterampilan menulis pada siswa kelas I MTsN Mojokerto Jawa Timur ?. 2) Sejauh mana efektifitas penggunaan permainan bahasa ”mengurut kalimat” dan permainan tanya jawab dalam meningkatkan keterampilan menulis khususnya keterampilan menulis kata pada siswa kelas I MTsN Mojokerto Jawa Timur?. 3) Sejauh mana efektifitas penggunaan permainan bahasa ”mengurut kalimat” dan permainan tanya jawab dalam meningkatkan keterampilan menulis khususnya keterampilan membuat susunan kalimat sederhana pada siswa kelas I Mojokerto Jawa Timur ?. 4) Manakah yang lebih efektif antara penggunaan permainan bahasa mengurut kalimat dan permainan tanya jawab? Dan peneliti berasumsi bahwa penggunaan permainan ini efektif untuk meningkatkan keterampilan menulis khususnya dalam menulis kata dan menyusun kalimat.
Penelitian ini menggunakan prosedur eksperimen. Desain penelitian yang digunakan adalah Pretest-Posttest dua kelompok (Eksperimen dan Kontrol). Adapun Populasi dari penelitian ini adalah semua siswa kelas VII pada sekolah tersebut pada tahun ajaran 2010-2011yang berjumlah 247 siswa, dan sampel dari penelitian ini adalah
80 siswa dari kelas VII C dan kelas VII D.
Adapun hasil dari penelitian ini adalah : 1) Bahwa penggunaan permainan bahasa ”mengurutkan kalimat” sebagai media pembelajaran telah membantu siswa dalam meningkatkan kemampuan menulis kata dan membuat susunan kalimat sederhana, dan dalam proses pembelajaran siswa terlihat aktif, semangat dan gembira, ini menunjukkan bahwa permainan ini sangat efektif di terapkan pada pembelajaran membaca pada sekolah ini. 2) Bahwa efektifitas penggunaan permainan bahasa ”mengurut kalimat” untuk meningkatkan keterampilan menulis khususnya ketrampilan menulis kata telah terbukti secara nyata dan meyakinkan dengan bukti meningkatnya nilai rata-rata kelompok eksperimen hasil post test dari 61.35 ke 84.15. 3) Bahwa efektifitas penggunaan permainan bahasa ”mengurut kalimat” untuk meningkatkan keterampilan menulis khususnya membuat kalimat sederhana telah terbukti secara nyata dan meyakinkan dengan bukti meningkatnya nilai rata2 kelompok eksperimen hasil post test dari 27.275
ABSTRACT
Writing skill is one of the language skills that need to be improved and developed. Writing is also one of the most important subject matter because it is closely associated with other materials, therefore the learning process of reading teachers must use strategies or teaching techniques or by using the appropriate media language learning as well as games that can motivate students to learn and can be assist them in improving their reading skills.
Based on the above, the study aims to determine the effectiveness of the use of the language game by playing "sort out the phrase" to improve writing skills especially the ability to write words and simple sentence structure make the grade I MTsN Mojokerto. And in this study researchers formulate formulation of the problem as follows: 1) How to shape the application of the language game "sort out the phrase" in teaching writing skills in students grade I MTsN Mojokerto East Java?. 2) The extent to which effective use of language games "sort out the phrase" in improving writing skills, especially writing skills of students said in class I MTsN Mojokerto East Java?. 3) The extent to which effective use of language games "sort out the phrase" in improving writing skills in particular skills to make a simple sentence structure in students' class I MTsN Mojokerto East Java?. And researchers assume that the effective use of these games to improve reading skills, especially reading comprehension texts to students at the school. This study used experimental procedures. The design study is a Pretest-posttest two groups (Experimental and Control). The population of this study were all students in grade VII in the school in academic year 2010-2011 yang totaled 247 students, and samples of this study were 80 students of class VII C and class D. The results of this study are: 1) That the use of the language game "sort out the phrase" as a medium of learning has helped students improve writing skills in word and make a simple sentence structure, and in the process of learning the students were active, and joyful spirit, this indicates that the game This is very effective in implementing the learning to read at this school. 2) That the effective use of language games "sort out the phrase" to improve writing skills, especially writing skills have been proven to be a real word and convincing proof of the increasing value average of post test experimental group results from 61.35 to 84.15. 3) That the effective use of language games "sort out the phrase" to improve the writing skills to make a simple sentence in particular has proven to be real and convincing proof of the increasing value average of experimental group post test results from 27.275 to 38. Finding the t table by two ways, first based on the results of a pretest-post test experimental group with t0 value is greater than t table value (2.02 <15:52> 2.71), both based on post test results of experiment and control groups also value t0 bigger than t table (2.02 <4.32> 2.71).
Based on the results of this study is expected for teachers or researchers subsequently used to develop games that researchers in the realm of teaching other language skill or learning vocabulary, as well as to develop and expand its variations so that students do not feel tired and bored.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Dimyati, Mohammad Afifuddin and Ibrahim, Faisol Mahmoud Adam | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | مهارة الكتابة; Pengajaran Bahasa Arab; Keterampilan Menulis; Permainan Bahasa; Teaching Arabic Language; Writing Skill; Language Games | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 11 Apr 2017 09:41 | |||||||||
Last Modified: | 22 Dec 2017 14:54 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6262 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |