Yasin Fatchul Barry, Muhammad (2010) فعالية استخدام الصور الحسوبية المتحركة لتنمية مهارة الكلام في اللغة العربية: بحث تجريبي في البرنامج الخاص لتعليم اللغة العربية جامعة مولانا مالك إبراهم الإسلامية الحكومية مالانج. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
|
Text (Fulltext)
08720014.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (12MB) | Preview |
Abstract
ABSTRAK
Keterampilan berbicara adalah keterampilan berbahasa yang tidak dapat dikuasai oleh seorang pembelajar bahasa apapun kecuali dengan memperbanyak latihan berbicara. Karena keterampilan berbicara membutuhkan proses latihan dan pembiasaan yang intensif, sehingga seorang pembelajar bahasa mampu berbicara dengan lancar dan dengan pola bahasa yang dapat dipahami oleh orang lain. Perlu adanya berbagai motivasi untuk melatih kemampuan berbicara, di antara faktor yang memotivasi tersebut yaitu penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan media gambar animasi untuk meningkatkan keterampilan berbicara dan meningkatkan minat siswa untuk mempelajari bahasa Arab, sehingga siswa merasa terhibur dan senang saat melatih keterampilan berbicara.
Rumusan masalah penelitian ini sebagai berikut: 1. Sejauh manakah tingkat efektivitas penggunaan gambar animasi dalam meningkatkan kemampuan Mahasiswa Program Khusus Pengembangan Bahasa Arab UIN Maliki Malang dalam penggunaan kosa kata?, 2. Sejauh manakah tingkat efektivitas penggunaan gambar animasi dalam meningkatkan kemampuan Mahasiswa Program Khusus Pengembangan Bahasa Arab UIN Maliki Malang dalam kelancaran berbicara?, 3. Sejauh manakah tingkat efektivitas penggunaan gambar animasi dalam meningkatkan kemampuan Mahasiswa Program Khusus Pengembangan Bahasa Arab UIN Maliki Malang dalam penggunaan Qawaid?, 4. Sejauh manakah tingkat efektivitas penggunaan gambar animasi dalam meningkatkan minat mahasiswa Program Khusus Pengembangan Bahasa Arab UIN Maliki Malang.
Penelitian ini menggunakan metode penelitian eksperimen dengan desain pretest dan posttest untuk kelompok kontrol dan kelompok eksperimen. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif Adapun instrumen penelitian yang digunakan adalah panduan observasi, panduan wawancara, angket dan tes.
Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa nilai t-hitung: 10,46, lebih besar dari t-table pada taraf 1% yaitu 2,66 dan lebih besar dari taraf 5% 00. menunjukkan bahwa hipotesis penelitian ini diterima. Ke media gambar animasi terbukti efektif untuk Program Khusus Pengembangan Bahasa Arab penggunaan kosa kata, kelancaran berbicara meningkatkan minat mahasiswa.
ABSTRACT
Speaking skills are language skills that can not be mastered by a learner of any language except with emphasis on speaking practice. Because the process of speaking skills requires intensive training and habituation, so that a learner is able to speak the language fluently and with a pattern language that can be understood by others. It needs a different motivation to train the ability to speak, among the factors that motivate those that use technology-based instructional media. In this study, researcher uses the animation medium to improve speaking skills and increase students' interest to learn Arabic, so that students feel comforted and happy when practicing conversational skills.
This research problem formulation are as follows: 1. To what extent is the level of effectiveness in the use of animated images improve the students ability of Intensive Arabic Course of UIN Malang in the use of vocabulary?, 2. To what extent is the level of effectiveness in the use of animated images in improving the students ability of Intensive Arabic Course Development ofUIN Maliki Malang in eloquence?, 3. To what extent is the level of effectiveness of the use of animated images in improving the capability of Intensive Arabic Course Students of UIN Malang Maliki in the use of Qawaid?, 4. To what extent is the level of effectiveness in the use of animated images in improving students' interests in Intensive Arabic Course ofUIN Maliki Malang.
This study uses an experimental research method with pretest and posttest designs for the control group and experimental group. This study uses a quantitative approach. The research instrument used is the observation guides, interview guides, questionnaires and tests.
The results of this study indicate that the t-calculated value: 10.46, more than t-table at level 1%, ie 2.66 and greater than 5% level is 2.00. This indicates that the research hypothesis is accepted. In conclusion, the use of animated pictures proved effective media to enhance the ability of Intensive Arabic Course of UIN Maliki Malang in the use of vocabulary, fluency of speech and the use qawaid and increase student interest.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Ainin, Mohammad and Bakheet, Bakri Mohammed | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | Gambar Animasi; Peningkatan Keterampilan Berbicara; Pictures Animation; Improving Speaking Skills | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 08 Apr 2017 12:14 | |||||||||
Last Modified: | 29 Dec 2017 14:27 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6251 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |