Diana Arifah, Nur (2010) منهج تعليم اللغة العربية في مراكز اللغة بالمعاهد الإسلامية "بمادورا": دراسة وصفية تحليلية تقويمية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Text (Fulltext)
08720027.pdf - Accepted Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (2MB) |
Abstract
ABSTRAK
Para pengasuh pondok pesantren berasumsi bahwa pembelajaran bahasa arab di sekolah-sekolah formal belum mampu mencetak santrinya ahli dalam bidang bahasa arab baik dalam hal berbicara maupun secara tertulis, dan hal ini senada dengan apa yang diungkapkan oleh Mohammad Ali al Khauli: "Dalam keadaan tertentu, siswa terkadang merasa terpaksa belajar bahasa asing di sekolah formal, karena hal itu diwajibkan kepada siswa seperti halnya materi ajar lainnya yang tidak ada pilihan lain didalamnya." Oleh sebab itu, para dewan pengasuh di sebagian pondok pesantren bersepakat untuk merintis Markazul lughah sebagai pembelajaran tambahan/intensif didalam pondok pesantren agar menjadi sebuah wahana terhadap santri dalam mempelajari bahasa arab dengan lebih serius dan teiliti sesuai minat mereka.
Sedangkan permasalahan dalam penelitian ini terletak pada banyaknya jenis kurikulum yang digunakan di Markazul lughah dipondok pesantren Madura, dan perbedaan dalam segi tujuan, materi, metode, media dan evaluasi telah menyebabkan perbedaan yang tajam baik dari segi kualitas karya-karya bahasanya maupun kualitas para alumni dari pesantren yang menjadikan bahasa arab sebagai target utama dalam pembelajaran. Para alumni dari pondok pesantren khususnya para alumni teladan, banyak memiliki perbedaan atau karakteristik baik dari sisi kapabilitas bahasanya maupun produk-produk kebahasaan mereka. Berdasar hal itulah, penelitian ini mencoba mengungkap, mengevaluasi jenis-jenis kurikulum yang telah tersusun, sekaligus menganalisis beberapa permasalahan didalamnya. Rumusan masalah disini menilik seputar: ١) apakah tujuan, materi, metode, media dan evaluasi yang ada di markazul lughah di Madura? ٢) dan apakah standard kesesuaian kurikulum pembelajaran bahasa arab di markazul lughah dengan kurikulum pembelajaran bahasa arab khusus non arab?
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tujuan, materi, metode, media dan evaluasi yang ada di markazul lughah di Madura, dan mengetahui standard
kesesuaian kurikulum pembelajaran bahasa arab di markazul lughah dengan kurikulum pembelajaran bahasa arab khusus non arab. Jenis penelitian ini adalah kajian deskriptif evaluatif analitik, dan tempat yang diteliti terdapat tiga Markazul Lughah, yakni Markazul Lughah di Pondok Pesantren Al Amien Bitarbiayatil Muallimien Al Islami (dari jenis Pondok Pesantren Modern), Darul Ulum Banyu Anyar Pamekasan (dari jenis Pondok Pesantren Semi-Modern), Mambaul Ulum Bata-bata Pamekasan (dari jenis Pondok Pesantren Salaf).
Dan hasil dari penelitian ini adalah: ١) dari segi konstruk kurikulum, pada hakekatnya kurikulum pembelajaran bahasa arab ditiga Markazul Lughah ini menunjukkan unsure-unsur yang sempurna, yaitu adanya tujuan, materi, metode, media dan evaluasi. Dan adapun jenis pembelajaran bahasa arab ditiga Markazul Lughah ini merupakan pembelajaran intensif/tambahan. ٢) dari segi teori, sesungguhnya kurikulum pembelajaran bahasa arab ditiga Markazul Lughah ini menunjukkan keseuaiannya dengan kurikulum pembelajaran bahasa arab khusus non arab jika ditilik dari evaluasi internal, dan dapat di ketahui bahwa kurikulum pembelajaran di Markazul Lughah Pondok Pesantren al Amien lebih mendekati dengan dengan tuntunan kurikulum pembelajaran bahasa arab khusus non-arab dari segi aplikasi bahasa dengan komunikasi serta kelengkapan fasilitas pembelajaran didalamnya. ٣) dari segi pengaruh pembelajaran bahasa arab ditiga Markazul lughah ini yang mana tergolong dalam jenis pembelajaran intensif/tambahan, sesungguhnya pembelajaran di dua Markazul Lughah yakni Markazul lughah di pondok pesantren darul ulum Banyu Anyar pamekasan dan Markazul Lughah dipondok pesantren Mambaul ulum Bata-bata pamekasan lebih kuat pengaruhnya terhadap santri daripada pembelajaran bahasa arab di Markazul Lughah Pondok Pesantren Al Amien Prenduan Sumenep, hal itu terjadi karena pembelajaran bahasa arab di Pondok Pesantren Al Amien tidak berpijak pada prinsip yang terkandung dalam pemahaman modern dalam kurikulum pendidikan, yaitu:"sesungguhnya kurikulum itu seyogyanya menjaga kecenderungan siswa, orientasi, minat, kesulitan, kemampuan dan persiapan mereka." berbeda halnya dengan apa yang diterapkan dalam kurikulum pembelajaran yang ada didua Markaz tersebut yang memperhatikan landasan psikologis dalam pembelajaran, dan keduanya berupaya untuk merangsang motivasi internal dari siswa dalam pembelajaran bahasa arab, serta persilahan kepada siswa untuk menentukan kecenderungan maupun kesukaan mereka dalam mempelajari sebuah bahasa.
ABSTRACT
Arabic learning in Islamic Boarding Schools in Madura has the central position with the important role in making students understand perfectly about Islamic teaching by learning Islamic traditional books -as the original source of Islam- which mostly written in Arabic language, therefore, some educators in Islamic Boarding Schools assume that the Arabic teaching in the formal schools still can not make the students expert in Arabic language field, orally and also in writing, as it is stated by Mohammad Ali al Khauli: “in some special condition, some students feel being forced to study foreign language in formal school, because it is obligated for the students such other materials that must be taken without any other choices”. Because of it, the educators in Islamic Boarding School agree to establish Markazul Lughah as the additional/ intensive learning in Islamic Education Schools as the media for students in learning Arabic language more seriously according to their interest.
The problem in this research is laid in the various curriculum used in some Markazul Lughah of Islamic Boarding Schools in Madura, and the difference of purposes, materials, methods, media and evaluations which caused some different quality in the language works and also the quality of students’ ability who use it as the main purpose in learning. In the reality, the people who graduate from the Islamic Boarding Schools, especially the precedent people, have many differences or special characteristic in their language capability and also the language products. Base on it, this research tries to explore and to evaluate the types of the curriculum, and also to analyze it in some Islamic Boarding Schools in Madura. And the problems of this study involve around: ١) What are the purpose, material, method, media and evaluation presented in Markazul Lughah in Madura? ٢) What is the standard of curriculum appropriateness of Arabic language learning in Markazul Lughah with the special curriculum Arabic language learning non Arabic?
The purposes of this research are to know the purpose, material, method, media and evaluation of Markazul Lughah in Madura, and to know the standard of curriculum appropriateness of Arabic learning in Markazul Lughah with the special curriculum Arabic Language learning non Arabic. This research is analytic evaluative descriptive study which consists of the brief description about the history of the three Markazul Lughah in Madura, they are Markazul Lughah in Tarbiyatul Mu’allimien Al-Ialamiah Al-Amien Islamic Boarding School (one of the modern Islamic boarding school), Markazul Lughah in Darul Ulum Islamic Boarding School Banyu Anyar Pamekasan (one of the semi-modern Islamic boarding school), Markazul Lughah in Manbaul Ulum Islamic Boarding School Bata bata Pamekasan (one of the traditional Islamic boarding school), and this brief history description is continued by the description of those Markazul Lughah’s curriculum, and then the researcher evaluates and analyzes all of them.
The results of this research are: ١) from curriculum construct side, the Arabic curriculum in those three Markazul Lughahs shows the perfect elements, they are purpose, material, method, media and evaluation. And the type of Arabic learning in those three Markazul Lughahs is the intensive/ additional learning. ٢) from theoretical side, the Arabic curriculum in those three Markazul Lughahs shows the appropriateness with the special Arabic curriculum non Arabic if it is viewed from the internal evaluation, and it can be known that learning curriculum in Markazul Lughah of Al-Amien Islamic Boarding School is seemingly same with the guidance of the special Arabic language learning curriculum non Arabic from the language application side and from the learning facilities used. ٣) from the side of the effect of Arabic language learning in those three Markazul Lughah, the learning in the two Markazul Lughah, they are Markazul Lughah in Darul Ulum Islamic Boarding School Banyu Anyar Pamekasan, and Markazul Lughah in Manbaul Ulum Islamic Boarding School Bata bata Pamekasan, have more effect for the students then the Arabic language learning of Markazul Lughah in Al-Amien Islamic Boarding School, because Arabic Language learning in Al-Amien Islamic Boarding School does not stand on the modern education curriculum which said that “curriculum should keep the students’ inclination, orientation, interest, difficulty, ability and preparation”. It is different from what has been applied in the learning curriculum in the two Markazul Lughahs which pays the attention to the psychological principle in learning, and those two also stimulate the internal motivation of students in Arabic language learning, and allow the students decide their inclinations or their preferences in studying a language.
Item Type: | Thesis (Masters) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Supervisor: | Dimyati, Mohammad Afifuddin and Bakheet, Bakri Mohammed | |||||||||
Contributors: |
|
|||||||||
Keywords: | منهج; مركز اللغة; لمعاهد الإسلامية المعاهد الإسلامية; Kurikulum; Markazul Lughah (Pusat Pengembangan Bahasa); Pondok Pesantren; Curriculum; Markazul Lughah (The Center of Language Improvement); Islamic Boarding School | |||||||||
Departement: | Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab | |||||||||
Depositing User: | Mohammad Syahriel Ar | |||||||||
Date Deposited: | 08 Apr 2017 12:10 | |||||||||
Last Modified: | 29 Dec 2017 14:27 | |||||||||
URI: | http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6218 |
Downloads
Downloads per month over past year
Actions (login required)
View Item |