استخدام أسلوب "فكر وزاوج وناقش" في تعليم مهارة الكلام: : بحث تجريبي في المدرسة الثنوية السلفية لامونجان جاوى الشرقية

Nisa’, Khoirun (2010) استخدام أسلوب "فكر وزاوج وناقش" في تعليم مهارة الكلام: : بحث تجريبي في المدرسة الثنوية السلفية لامونجان جاوى الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
08720009.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB)

Abstract

ABSTRAK

Penelitian ini menggunakan metode think pair share, salah satu teknik dari kooperatif learning dalam meningkatkan kemampuan ketrampilan berbicara siswa di Madrasah Aliyah
Salafiyah.

Peneliti ini bertujuan untuk memperbaiki proses belajar mengajar ketrampilan berbicara dan mengetahui efektifitas metode think phare share dalam meningkatkan kemampuan ketrampilan berbicara siswa di madrasah ini. metode ini memiliki kelebihan-kelebihan dalam pembelajaran bahasa arab, diantaranya membantu meningkatkan semangat para siswa dalam proses pembelajaran, kemauan siswa untuk belajar, dan mudah penggunaannya dalam berbagai tingkatan pendidikan dengan berbagai tujuan.

Dalam pelaksanaanya, peneliti menggunakan desain penelitian eksperiment. dengan pendekatan kuantitatif, dan dalam penelitian ini terdiri dari 4 langkah; (1) Penyusunan rencana pengajaran, (2) Penerapan metode think phare share, (3) Observasi, (4) Penilaian. Instrumen untuk pengumpulan data terdiri dari; 1) Observasi, 2) Angket, 3) wawancara 4) Tes (Pre tes dan Post-tes).

Adapun hasil penelitian ini metode think pair share mampu memperbaiki proses belajar mengajar ketrampilan berbicara siswa kelas IX di Madrasah Aliyah salafiyah. hal ini ditunjukkan dengan perolehan rata-rata akhir pada proses belajar mengajar yaitu 2,68. selain itu penggunaan metode think pair share dalam pembelajaran bahasa arab dapat menumbuhkan kecintaan siswa dalam pembelajaran ketrampilan berbicara. hal ini diindikasikan dengan penuhnya perhatian mereka ketika mengikuti proses belajar mengajar.

ABSTRACT

The research uses think pair share, one of cooperative learning techniques to improve students’ speking comprehension in Islamic senior high school “Salafiyah” lamongan.

This research is conducted to improve learning process of speaking comprehension as well as to know the effectiveness of think pair share in improving speaking skill of students’ in this school. This method has several streghts in teaching Arabic, such as stimulating students’ motivation and will in learning process and it’s easily used for any purposes in different education levels.

During research process, the researcher uses experimental design with quantitative approach where it includes : 1) arrange teaching plan, 2) apply think pair share method, 3) observation, 4) scoring. The instruments of data collction consist of : 1) observation, 2) quessionare, 3) interview, 4) test (pre test and post test).

The result of this research shos that think pair share method is able to improve teaching process of speaking comprehension of the nineth grade student in islamic senior high school “salafiyah” it’s indicated by average score 2,68 on teaching process.

Besides, the use of think pair share method in teaching Arabic is able to create students’ interest to teaching process of speaking comprehension this is indicated by their high intention during teaching process.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Idris Jauhar, Nasaruddin and Mahmud Adam Ibrahim, Faisal
Keywords: مهارة الكلام; أسلوب فكر وزاوج وناقش; Maharah Kalam Metode Think Pair Share (berfikir; berpasangan dan berbagi); Speaking Comprehension; Think pair share method
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 08 Apr 2017 05:07
Last Modified: 08 Apr 2017 05:07
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6205

Actions (login required)

View Item View Item