استخدام بطاقة التكملة في تعليم مهارة القراءة: بالتطبيق على المدرسة ياسفوري الثنوية الإسلامية مالانج-جاوا الشرقية

Arifuddin, Nur (2010) استخدام بطاقة التكملة في تعليم مهارة القراءة: بالتطبيق على المدرسة ياسفوري الثنوية الإسلامية مالانج-جاوا الشرقية. Masters thesis, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

[img] Text (Fulltext)
07910021.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (1MB)

Abstract

ABSTRAK

Setelah peneliti melakukan pengamatan terhadap proses pembelajaran bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah Yaspuri Malang, ditemukan beberapa permasalahan yang dihadapi oleh siswa dalam pembelajaran keterampilan membaca diantaranya: sulitnya materi pembelajaran, lemahnya kemampuan siswa dalam memahami teks bacaan, lemahnya pengetahuan guru tentang metode dan media pembelajaran dan minimnya latihan-latihan. Penelitian ini adalah penelitian tentang peningkatan keterampilan membaca bahasa Arab dengan menggunakan media kartu Pelengkap bagi siswa Madrasah Tsanawiyah Yaspuri Malang – Jawa Timur.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan: (1) penggunaan kartu Pelengkap dalam pembelajaran keterampilan membaca untuk siswa kelas dua Madrasah Tsanawiyah Yaspuri Malang, (2) efektifitas penggunaan kartu tersebut dalam meningkatkan keterampilan membaca siswa kelas dua Madrasah Tsanawiyah Yaspuri Malang

Hipotesa penelitian ini adalah penggunaan kartu Pelengkap dalam pembelajaran keterampilan membaca akan meningkatkan kemampuan siswa, khususnya dalam memahami teks bacaan.

Penelitian ini adalah penelitian eksperimen dengan rumus uji-t dari hasil pre-test dan post-test kelompok eksperimen maupun kontrol. Sumber datanya adalah guru dan siswa kelas dua yang berjumlah 32 orang. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah pengamatan, wawancara, tes, dan angket.

Sebelum penggunaan kartu Pelengkap, nilai rata-rata pre-test untuk kelompok eksperimen adalah 59,6875. Sedangkan setelah penggunaan kartu Pelengkap adalah 86,2500. Adapun nilai rata-rata pre-test untuk kelompok kontrol adalah 59,6875 dan post-testnya adalah 59,8125. Dan ini menunjukkan bahwa metode tradisional dalam pembelajaran keterampilan membaca tidak efektif.

Oleh karena itu dipandang perlu bagi guru bahasa Arab menaruh perhatian yang cukup terhadap penggunaan media tersebut dalam pelaksanaan pembelajaran bahasa Arab. Begitu juga para penanggung jawab pendidikan perlu kiranya mencurahkan segenap kemampuannya dalam menyiapkan berbagai media pembelajaran yang sesuai di sekolah. Dan saran untuk peneliti selanjutnya agar mengadakan eksperimen mendalam penggunaan media ajar serupa dengan ragam dan tema yang lebih baik, untuk menunjang proses pembelajaran bahasa Arab yang baik.

ABSTRACT

Through observation on the Arabic teaching learning process in Madrasah Tsanawiyah Yaspuri Malang, the researcher found several problems faced by the students in learning reading skill i.e.: the teaching material is difficult, the lack profesiency in reading comprehension, the limited knowledge of the teachers on both method of teaching and media, and the lack of exercises. This research is on reading skill of Arabic by using Complementary Card for the students of Madrasah Tsanawiyah Yaspuri Malang – East Java.

This research aims at describing (1) the use of complementary card for the second grade students of Madrasah Tsanawiyah Yaspuri Malang, (2) the effectiveness of using complementary card in the reading skill of second grade students in Madrasah Tsanawiyah Yaspuri Malang.

The research hypothesis is that the using of complementary card in the learning of reading skill would increase the students skill, particularly in comprehending the reading text.

This experimental research used t-test pattern to analyze the result of pre- test and post-test of the exsperiment cluster and control cluster. The sample is 13 teachers and 32 second grade students. The data gained through obesrvation, interview, test, and questionnaire.

The results of the research are that before the using of complementary card, the average value of pre-test for the experiment cluster is 59,6875. While after the using of complementary card, the average value of post-test for the experiment cluster is 86,2500. This means that the using of complementary card media in the learning of reading is very effective. While the average value of pre- test for the control cluster is 59,6875; and the average value of post-test for the control cluster is 59,8125. This means that traditional method in the learning of reading skill is not effective.

Therefore, it is regarded a necessity for the Arabic teachers to pay adequate attention on the use of the media in teaching learning process of Arabic. The education authority needs also to make some efforts in providing various kinds of teaching media that appropriate in the school. For the next researchers it is advised to conduct experiments on the same topic as well as another topics dealing with the use of other media.

Item Type: Thesis (Masters)
Supervisor: Murtadho, Nurul and Masyhudi, Mujab
Keywords: بطاقة التكملة; مهارة القراءة; Kartu Pelengkap; Keterampilan Membaca; Complementary Card; Reading Skill
Departement: Sekolah Pascasarjana > Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Mohammad Syahriel Ar
Date Deposited: 05 Apr 2017 10:07
Last Modified: 05 Apr 2017 10:07
URI: http://etheses.uin-malang.ac.id/id/eprint/6194

Actions (login required)

View Item View Item